دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1396 - 14:18
در گفت‌وگو با آنا؛

کوروش باقری: رئیس فدراسیون بین انوشیروانی و رستمی تفرقه انداخت/ دود تصمیمات غلط مرادی به چشم وزنه‌برداری می‌رود

سرمربی سابق فدراسیون وزنه‌برداری گفت: دلیل اختلاف انوشیروانی و رستمی تفرقه‌افکنی است که علی مرادی رئیس فدراسیون در مجموعه کاری‌اش به راه انداخته است؛ مرادی حتی به حرف‌هایی که می‌زند پایبند نیست.
کد خبر : 190652

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، اختلاف طولانی مدت سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری با کیانوش رستمی قهرمان المپیک ریو بر سر تمرین کردن این ملی‌پوش به همراه دیگر وزنه‌برداران حاضر در اردوی تیم به نتیجه‌ای نرسید و نهایتا انوشیروانی ترجیح داد تا از سرمربیگری تیم ملی استعفا دهد. این استعفا در زمانی انجام شده که زمان زیادی تا شروع رقابت‌های جهانی باقی نمانده و تیم ملی بیشترین آسیب را از نداشتن سرمربی می‌بیند چرا که حضور سرمربی جدید و هماهنگی او با سایر ملی‌پوشان نیاز به زمان دارد. در این باره گفت‌وگویی با کوروش باقری سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری انجام داده‌ایم تا بیشتر متوجه آسیب‌هایی که وزنه‌برداری با استعفای انوشیروانی می‌بیند، شویم.


*بالاخره تلاش‌های سجاد انوشیروانی برای آوردن کیانوش رستمی به تمرینات تیم ملی بی‌ثمر بود و او از سرمربیگری تیم ملی استعفا داد.


-مشکلات وزنه‌برداری ایران فراتر از مشکل یک مربی و یک ملی‌پوش است. سرمربی حق دارد که همه نفرات خود را در اردوها ببیند تا بر روی تمرینات همه نظارت داشته باشد اما باید ببینیم چه کسی به کیانوش رستمی این مجوز را داد که او به تنهایی تمرین کند. کیانوش قبل از المپیک هم اجازه داشت به تنهایی تمرین کند و وقتی این تمرینات انفرادی به طلای المپیک ختم شده چه دلیلی دارد تا او شیوه تمرینی‌اش را تغییر دهد و زیرنظر سجاد انوشیروانی کار کند. طبیعی است که او ترجیح می‌دهد راهی را برود که قبل از المپیک می‌رفته و دلیلی ندارد کارش را تکرار نکند.


*تردیدی نیست که رئیس فدراسیون این مجوز را به رستمی داد که انفرادی تمرین کند. به‌نظر شما چرا انوشیروانی بیش از یک سال با این شرایط کنار آمد و به یکباره استعفا داد؟


-دلیل این موضوع تفرقه‌افکنی است که علی مرادی رئیس فدراسیون در مجموعه کاری‌اش به‌ راه انداخته است؛ او حتی به حرف‌هایی که می‌زند پایبند نیست. در این دو سال و خورده‌ای که مرادی رئیس فدراسیون است شاهد عوض شدن مقامی دبیر فدراسیون، پورکیان مشاور عالی وی، توکلی سرمربی تیم ملی و نفرات دیگر در فدراسیون بودیم. کمیته فنی در ابتدا 17 نفر بودند و بعد از مدتی تبدیل به 5 تا 6 نفر شد. او فردی را دبیر فدراسیون وزنه‌برداری قرار داده که تا به حال دستش به میله وزنه‌برداری هم نخورده است. سجاد انوشیروانی خیلی صبوری کرد و همه زورش را زد تا با شرایط کنار بیاید اما پس از 15 ماه به این نتیجه رسید که شرایط روز به روز بدتر می‌شود و بهترین راه را در دادن استعفا دید. مطمئن باشید سرمربی بعدی هم پس از مدتی نمی‌تواند با مرادی کنار بیاید و عطای مربیگری را به لقایش می‌بخشد. همان‌طور که حسین توکلی قبل از انوشیروانی از هدایت تیم ملی کنار رفت.


*ولی بحث ورزشکارسالاری کیانوش رستمی به اعتبار وزنه‌برداران کرمانشاهی لطمه زده است؟


-به نظر من هر ورزشکاری اخلاقیات خاص خود را دارد. من هم با کیانوش رستمی و هم با سجاد انوشیروانی صحبت کردم. هر دو نفر هم دلایل قابل قبولی برای خود دارند. کاری که کیانوش کرده کاری مشابه ورزشکارسالاری می‌تواند قلمداد شود ولی او به خاطر موفقیت‌هایش حق‌هایی دارد و هرچه دردسر ایجاد شده به دلیل نوع مدیریت مرادی است. اصول مدیریتی علی مرادی ایراد دارد که یک قهرمان به خود اجازه می‌دهد که انفرادی تمرین کند. چرا سرمربی تیم ملی پس از 15 ماه قراردادی با فدراسیون ندارد. چرا ملی‌پوشان چند ماهی است که حقوق معوقه‌شان را نگرفته‌اند. رئیس فدراسیونی که تمام هم و غم وی گرفتن عنوان در فدراسیون جهانی بود و نهایتا هم به آن نرسید، نمی‌تواند هزینه‌های اردوهای تیم ملی را بدهد چون بخش مهمی از بودجه‌اش را صرف گرفتن کرسی جهانی کرده است.



* گرفتن کرسی جهانی به این خاطر بود که دیگر شاهد خورده شدن حق ملی‌پوشان در میادین بین‌المللی نباشیم. چرا این کار را غلط می‌دانید؟


-من مخالف داشتن جایگاه در فدراسیون جهانی نیستم ولی زمانی باید برای این کار هزینه شود که پاسخگوی دیگر نیازهای تیم‌‌های تیم ملی هم باشیم. امروز که هیچ کرسی به‌دست نیامده چه کسی باید هزینه‌‌های از دست رفته را بازگرداند. من با شناختی که از علی مرادی داشتم حاضر به همکاری با فدراسیونی که او رئیس آن بود، نشدم ولی چرا شاهین نصیری نژاد، محمد فلاحتی نژاد،حسین رضازاده و حسین توکلی قبول نکردند که با او کار کنند. مرادی به دنبال افراد ضعیف‌تر از خودش است که به راحتی آن را کنار بگذارد. اختلاف انوشیروانی با رستمی هم به خاطر فرصتی است که فدراسیون به کیانوش داد. اگر چه می‌شد این موضوع رسانه‌ای نشود چرا که رستمی در زمان توکلی هم انفرادی تمرین می‌کرد.


*به نظر شما کیانوش رستمی با وجود حواشی که در شکل‌گیری آنها بی‌تقصیر نبوده باز هم می‌تواند به مدال طلای جهان و المپیک برسد؟


-کیانوش تا اینجا دو مدال المپیک و چندین مدال جهانی گرفته و مدعی است که در میادین بعدی هم می‌تواند مدال بگیرد ولی وقتی با عدم مدیریت رئیس فدراسیون وزنه‌برداری تمریناتش را انفرادی انجام می‌دهد و با حواشی مختلفی به خاطر استنکاف از حضور در تمرینات تیم ملی مواجه می‌شود، ناخواسته تمرکزش را از دست می‌دهد و بخش عظیمی از نیرویش در خارج از محل اردو خرج می‌شود. با چنین شرایطی احتمال به مدال رسیدن رستمی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و مقصر هم فدراسیون است.


*اگر فدراسیون بتواند سرمربی مطرحی را برای تیم ملی انتخاب کند، احتمال دارد رستمی حاضر شود زیرنظر او تمرین کند؟


-با رویه‌ای که فدراسیون جلو می‌رود هیچ گارانتی وجود ندارد که سرمربی پیدا شود که بتواند کیانوش را به اردوهای تیم ملی بیاورد. فدراسیون باید اختیار و امکانات به سرمربی بدهد و رفتاری با همه ملی‌پوشان داشته باشد که برای حضور در مسابقات مختلف از فیلتر اردوهای تیم ملی عبور کنند. اگر مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری اصلاح نشود جای هیچ شکی نیست که دود تصمیمات غلط علی مرادی به چشم وزنه‌برداری می‌رود. فراموش نکنیم که طلاهای المپیک ریو حاصل عملکرد یک ساله فدراسیون مرادی نبود و احتمال عملکردی ضعیف در مسابقات جهانی آمریکا وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته