دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر صنعت خبر داد

بازگشت اعتماد به کشتی‌سازان داخلی/ لایحه حمایت از کشتی‌سازان بخش‌خصوصی به‌زودی در مجلس

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: با وجود تاکیدات رهبر انقلاب در استفاده از تولیدات ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان ، باید با توجه به توان داخلی، مدیران موارد مورد نیاز خود را در داخل کشور تامین کنند.
کد خبر : 189890

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت‌زاده گفت:‌ مدیران و مسئولان باید با رعایت مسائل فنی جسارت داشته باشند چراکه دانش آموخته ها و فارغ التحصیلان خوبی در این حوزه داریم.


وی ادامه داد: به خاطر عملکرد گذشته شرکت‌های کشتی‌سازی، از این صنعت سلب اطمینان شده بود اما این اعتماد درحال برگشت است و سازمانهای ذیربط نظیر سازمان بنادر ،‌شرکت ملی نفتکش و .. درحال همراه شدن هستند.


نعمت‌زاده تاکید کرد : با وجود داشتن آبراه‌های شمال و جنوب هنوز هم بخشی از کشتی‌ها برای تعمیرات به خارج از کشور می‌رود و شرکت‌های چینی بدین منظور وارد عمل شدند اما در حال پیگیری از صندوق توسعه ملی هستیم که چطور می‌توان در حوزه ساخت‌و‌ساز و تعمیر کشتی از منابع آنها استفاده کنیم.


وی خواستار اصلاح قانون صنایع دریایی شد و گفت : در‌صدد هستیم که این مورد را هرچه زودتر به صورت لایحه به مجلس ارائه دهیم ودولت باید تسهیلاتی را برای بخش‌خصوصی ایجاد کند .


وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد: شرکت ایزوایکو توانست طی سال‌های اخیر فعال و شاداب ظاهر شود و شرکت صدرا نیز که مدتی متوفق بود امروز مشغول به کار است.


نعمت زاده در ادامه نشست خواستار بهبود حمل و نقل دریایی بین شهری شد و افزود : باید بتوانیم با ارائه سرویس‌دهی نرخ‌های حمل و نقل دریایی بین شهرها را پایین بیاوریم و این در حالی است که بین عمان و ایران این ارتباط را برقرار کردیم و در این زمینه‌ها دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی باید بشتر تلاش کند.


در این نشست همچنین مرادی مدیر عامل شرکت کشتی‌سازی امیدان ساحل پارسیان گفت : توانستیم 11 فروند شناور رادر داخل کشور بسازیم که 9 فروند آن صددرصد داخلی است.


مرادی افزود : این در حالی است که اولین سازنده یدک کش خدمات رسان با قدرت 4 هزار اسب بخار و با تکنولوژی هلند در کشورهستیم و همچنین در زمینه های عملیاتی و رعایت نکات و استانداردهای زیست محیطی توجه ویژه داریم و این نکات برای ما را در اولویت هستند.


مرادی ادامه داد : برای اولین بار در کشور تست مدل یک شناور بخش خصوصی را انجام شده که مهندسی داخلی و استفاده از دانش کشتی‌سازی و کشتی‌رانی به صورت توامان و نیز برون سپاری بخش طراحی خارج از کارخانه و کشتی سازی و اتمام این پروسه قبل از قرار داد شروع به ساخت را از عوامل موفقیت شرکت خود برشمرد.


به گفته وی مدیریت و انجام خرید تجهیزات شناور به طور مستقیم و نیز تامین نقدینگی به صورت مستقیم و عدم تکیه کامل به تسهیلات بانکی از دیگر دلایل موفقیت شرکت کشتی‌سازی وی بوده است.


به گفته وی ایجاد امتیاز در به کارگیری شناورهای ساخت داخل و خدمه ایرانی در مناقصات کشور، ایجاد تفاوت در مالیات و بیمه قراردادهای اجاره شناورهای ساخت داخل نسبت به شناورهای خارجی می‌تواند برای حمایت از شناورهای ساخت داخل در نظر گرفته شود.


همچنین حذف مطالبه 30 تا 50 درصدی ضمانت ملکی علاوه بر ترهین شناور و آورده نقدی متقاضی توسط بانک‌ها برای اخذ تسهیلات ساخت و جدی گرفتن توان مهندسی داخلی در ساخت کشتی کشتیرانی از دیگر پیشنهادات مدیر عامل شرکت کشتی سازی امیدان ساحل پارسیان بود.‌


وی تصریح کرد : بخش خصوصی دین خود را در حوزه کشتی سازی و کشتیرانی اداکرده و دیگران هم باید ما را باور کنند و کار را به کشتی های داخلی بسپارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته