دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هفته خوب صنعت هوایی کشور؛

رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر ایران تا برقراری خطوط هوایی جدید

در هفته‌ای که گذشت قراردادهای خرید هواپیما با بوئینگ و ایرباس یکی پس از دیگری امضا شد و شاهد برقراری خطوط هوایی جدیدی بودیم.
کد خبر : 189622

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در هفته جاری در حالی شاهد امضای قراردادهای بوئینگ و ایرباس با شرکت‌های هواپیمایی بودیم که ایران طی 40 سال گذشته در تحریم به سر می‌برد و حتی برای واردات قطعات هواپیما و خرید هواپیمای دست دوم نیز با مشکل مواجه بود اما پس از برجام تحریم‌های این صنعت در هم شکست و نمایندگان این دو غول هواپیماسازی برای فروش محصولات خود به ایران اعلام همکاری کردند.


در این هفته شرکت هواپیمایی ایرباس اعلام کرد شرکت هوایی زاگرس ایران قرارداد خرید 28 هواپیمای جدید ایرباس شامل 20 هواپیمای جت A320 و 8 هواپیمای A330 را در پاریس با این شرکت امضا کرده است.


همچنین سازمان هواپیمایی کشوری از امضای تفاهم‌نامه خرید 45 فروند ایرباس از خانواده 320 NEO شامل ایرباس 318،319،320،321 با هواپیمایی ایران ایرتور خبر داد.


آن طور که مرضیه جعفرزاده مدیر روابط عمومی هواپیمایی اعلام کرده مذاکرات فشرده 18 ماهه با مدیران ایرباس در نهایت نتیجه داده و در مجموع 45 فروند با ظرفیت های متفاوت از 100 تا 240 صندلی خریداری شده است که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می شوند.


ارزش کلی این تفاهم نامه 4.5 میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور فابریس برژیه مدیرعامل ایرباس، کریستوف موریه قائم مقام ارشد رئیس قراردادهای ایرباس، «رضا موسوی» مدیرعامل ایران ایرتور و «مجید شکاری» رئیس هیات مدیره به امضا رسید.


از طرفی قشم‌ایر هم برای خرید ۱۰ فروند هواپیما با بوئینگ یادداشت تفاهم امضا کرد که به گفته مدیرعامل ‌شرکت هواپیمایی قشم، قرارداد نهایی تا اواسط مرداد امسال امضا خواهد شد.


محمود شکرآبی با اشاره بر شرکت در هفتاد و سومین اجلاس سالانه جهانی یاتا معروف به AGM که در شهر کانکون مکزیک به عنوان تنها ایرلاین ایرانی غیر عضو به دعوت رسمی دبیر کل یاتا عنوان کرد: در این اجلاس فرصتی پیش آمد تا با مدیران ارشد کارخانه‌های بزرگ و مطرح سازنده هواپیما در جهان نظیر بوئینگ، ایرباس و چند کمپانی معتبر دیگر جلساتی برگزار کنیم و مذاکراتی جدی داشته باشیم که در این میان شرکت هواپیما‌سازی‌ بوئینگ برای فروش هواپیما به قشم‌ایر اعلام آمادگی کرد.


وی بیان کرد: شرکت هواپیمایی قشم همچنین برنامه دارد پنج فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ با عمر کوتاه و جوان نیز خریداری کند.


‌توافق قشم‌ایر با کمپانی بوئینگ، شامل خرید ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ نو از سری ۷۳۷ MAX است که منابع تأمین خرید همه‌ این هواپیماها از طریق فاینانس بوده و تا اواسط ماه مرداد امسال قرارداد نهایی با بوئینگ امضا می‌شود.


از طرفی شرکت بوئینگ برای تکمیل قرارداد هواپیمایی آسمان از اوفک (اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) درخواست مجوز کرد.


شرکت هواپیمایی آسمان ایران یک قرارداد 3 میلیارد دلاری با بویینگ امضا کرده است. این در شرایطی است که سنای آمریکا به تازگی به لایحه‌ای رای داد که می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه کشور وضع کند.


ایرلاین آسمان هفته گذشته در تهران برای خرید ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ از سری مکس با بوئینگ به مبلغ ۱۶.۶ میلیارد دلار قرارداد بسته که این قرارداد قرار است به گفته سخنگوی آسمان برای خرید ۳۰ فروند دیگر نیز تمدید می شود.


قرارداد آسمان، دومین برنامه فروش هواپیمای شرکت بوئینگ با یک شرکت هواپیمایی ایرانی از دهه ۱۹۷۰ است و نخستین هواپیما قرار است در سال ۲۰۲۲ به آسمان تحویل داده شود.


اما امروز هم برای نخستین بار پروازهای شرکت هواپیمایی سیبریا ایرلاین به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) برقرار می‌شود.


کورش فتاحی معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در این باره گفته قرار است شرکت هواپیمایی سیبریاایرلاین پروازهای خود را در این مسیر بین مسکو - فرودگاه امام خمینی (ره) - مسکو به تهران انجام دهد.


این شرکت هواپیمایی که متعلق به روسیه است، پروازهای خود را دو نوبت در هفته روزهای جمعه و سه ‌شنبه با هواپیمای ایرباس ۳۱۹ به مقصد تهران انجام خواهد داد.


از سوی دیگر فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان از برقراری پروازهای این فرودگاه به مسکو و سن پترزبورگ از شهرهای بزرگ روسیه خبر داده است. این پروازها از امروز دوم تیر امسال به‌صورت هفتگی و در روزهای جمعه انجام می‌شود.


براساس اعلام فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان این پروازها توسط شرکت هواپیمایی زاگرس و با هواپیمای 'ایرباس۳۲۰' با ظرفیت ۱۸۰ مسافر انجام خواهد شد.


پروازهای روز جمعه شرکت هواپیمایی زاگرس از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به مقصد روسیه، یک هفته در مسیر اصفهان - مسکو و بر عکس و یک هفته در مسیر اصفهان - سن پترزبورگ و برعکس انجام می‌شود.


همچنین فرودگاه اراک نیز از برقراری یک خط پروازی جدید با هواپیمای ATR خبر داده که خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای ۷۰ نفره ATR توسط شرکت ایران‌ایر برقرار شده است.


به گفته رحیم حسین‌نسب مدیر فرودگاه اراک، : این پروازها با جدیدترین هواپیماهای خریداری شده پس از برجام؛ در هفته در چهار نوبت، روزهای شنبه، یکشنبه، پنجشنبه و جمعه انجام می‌شود.


پای هواپیماهای ای.تی.آر به فرودگاه ایلام هم باز شد و بنا بر اعلام مدیر این فرودگاه در آینده‌ای نزدیک دو مسیر جدید و پرتقاضا تهران -ایلام و هم چنین ایلام- اصفهان با این هواپیماهای خریداری شده از سوی هما ایجاد خواهد شد.


به گفته متانت، فرودگاه ایلام تاکنون در مسیر ایلام- اصفهان هیچ پروازی نداشته و در صورت ورود ای.تی.آر ها به ایلام این مسیر جدید افتتاح خواهد شد.


از سوی دیگر پروازهای ایران‌ایر به نوشهر هم پس از ۲۲ سال در هفته جاری با هواپیماهای برجامی برقرار شد. ایران ایر سال ۷۴ پروازهایش در این مسیر را که عمدتا مسیر گردشگری است، قطع کرد و اکنون پروازهای این ایرلاین در مسیر تهران - نوشهر و بر عکس انجام می‌شود و برای روزهای جمعه و شنبه هر هفته برنامه ریزی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته