مهتاب کرامتی: پاک پاکام، معتاد نیستم/ بهرام رادان: این نتیجه قابل پیشبینی بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «عصر یخبندان» با حضور مصطفی کیایی کارگردان، مهدی جعفری فیلمبردار، نیما جعفری جوزانی تدوینگر، آرمان موسیپور آهنگساز، بهرام رادان، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی و دیگر عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مصطفی کیایی درباره پایانبندی «عصر یخبندان» توضیح داد: «پایان این فیلم فرصتی برای نقش «منیره» (با بازی مهتاب کرامتی) بود که در آخر پشیمان شده است. در نهایت سعی کردیم که این نوع پایان را برای شخصیت اصلی به وجود آوریم.»
کارگردان «عصر یخبندان» درباره موضوع فیلم گفت: «نمیدانم چرا من یک فیلم تلخ ساختم، اما همه در سینما میخندند. فکر میکنم دلیل این مسئله بازی محسن باشد، چون او کلا خندهدار است. من کار کردن در سینمای کمدی را دوست دارم اما باید شرایط آن اتفاق بیفتد.»
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فرید به دست قانون سپرده نشد، بیان کرد: «به حدی حالمان از دست شخصیت منفی «فرید» (با بازی بهرام رادان) بد شده بود که یک مرحله قبل از قانون عمل کردیم و زودتر او را کشتیم. فکر کردم که خیلی زمان میبرد اگر قرار باشد فرید به زندان بیفتد و مجازات شود.»
کیایی همچنین درباره باز کردن همه گرهها در فیلم اظهار کرد: «اصرار به باز کردن گرهها نداشتم. یک فرم برای فیلمنامه انتخاب کرده بودم که بر اساس آن کار کردم. فکر میکردم این رفت و برگشتها باید در قالب فرم فیلمنامه به سرانجام برسد و سعی کردم به فیلمنامه وفادار باشم. حال اینکه تا چه اندازه برای مخاطب جذاب و یا خستهکننده بوده است، نمی دانم.»
وی در مورد شباهت «عصر یخبندان» به فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری، گفت: «من هنوز «ماهی و گربه» را ندیدهام، اما می دانم این نوع روایت در دنیای سینما وجود دارد و سعی کردم آن را به بهترین نوع انجام دهم.»
او درباره تدوین فیلمش نیز گفت: «فیلم با همان ریتم و زمانبندی در فیلمنامه طراحی شده بود و اگر بخواهیم مدت زمان آن را کم کنیم، به داستان و روابط بین شخصیتها و اصولا چیدمان و فرم فیلم ضربه وارد میشود. تدوین فیلم کاملا متکی به فیلمنامه است و اگر جایی احتیاج به تدوین دوباره داشته باشد به این معنا است که به تغییر در فیلمنامه احتیاج دارد.»
وی با اشاره به صدای فیلم اظهار کرد: «سال گذشته برای «خط ویژه» گفتم برج میلاد از کیفیت صدای بسیار پایینی برخوردار است، اما امروز بهترین صدا را در اینجا شنیدم.»
کارگردان «خط ویژه» بیان کرد: «من دوست دارم در فیلمهایم بین لحنهای مختلف زندگی حرکت کنم. رفت و برگشت بین کمدی و اندوه در فیلمنامه مانند لحن زندگی است و من این لحن را بسیار دوست داشتم و با آگاهی آن را در همه کارهایم اعمال میکنم. شاید این لحن در هیچگونهی سینمایی قرار نگیرد.»
کیایی سپس درباره بازی بازیگران در فیلمهایش بیان کرد: «کار با این عوامل بسیار برایم خوب بود، زیرا همه بازیگران انگیزه داشتند. فرهاد اصلانی کولهبار تجربه است و بهرام رادان اخلاق حرفهای و مهتاب کرامتی هم انگیزه بسیاری برای کار و فعالیت حرفهای دارد.»
وی در ادامه درباره موضوع اعتیاد در «عصر یخبندان» گفت: «هنگام فیلمبرداری، یکی از مسوولان مواد مخدر سازمان ملل به پشت صحنه «عصر یخبندان» آمد و بازی مهتاب کرامتی را مورد تمجید قرار داد. با ایشان که صحبت میکردم گفتم که ۳۷ بار خانم کرامتی دستانش را کنار دهنش کشید و این عادت همه معتادان به مواد شیشه است. بازی مهتاب کرامتی انقدر طبیعی است که به گفته این نماینده سازمان ملل، او یکی از بهترین نقشهای نمایشدهنده یک معتاد به شیشه را به نمایش میگذارد.»
در ادامه فرهاد اصلانی اظهار کرد: «کارت برنده این فیلم برای مصطفی کیایی به خاطر فیلمنامه درخشان و کارگردانی او است.»
وی ادامه داد: «برای ما بازیگران، این فیلم مانند دو میدانی بود که فیلم را به هم پاس میدادیم و همه بازیگران با تمرکز کار کردند تا یک کار تیمی فوقالعاده ارائه دهیم. سعی کردیم تمام آن چیزی را که کیایی میخواست انجام دهیم. انگیزه مشترکی داشتیم و همه با تمرکز، کار تیمی را انجام دادیم و به سرانجام رساندیم.»
بهرام رادان عنوان کرد: «وقتی یک گروه حرفهای کنار هم قرار میگیرند، همه گروه مجبورند کار قابل قبولی را از ارائه دهند و این نتیجه خوب و قابل قبول برایمان قابل پیشبینی بود.»
وی ادامه داد: «مصطفی کیایی سال قبل بازی در «خط ویژه» را پیشنهاد داد، اما من نقش دیگری را دوست داشتم. در این کار هم وقتی فیلمنامه را خواندم دلم میخواست نقشی که محسن کیایی بازی کرد را ایفا کنم، اما کارگردان گفت که نقش «فرید» را برایم در نظر گرفته است. بعدها فهمیدم که او به خوبی میداند چه نقشی را برای چه کسی در نظر بگیرد. به همین دلیل در طول فیلم خود را کاملا به او سپردم و به علم و دانش کارگردان ایمان داشتم.»
مهتاب کرامتی بیان کرد: «جمعیت حاضر در نشست، نشان میدهد که از فیلم خوشتان آمده است. خوشحالم که از فیلم خوشتان آمده و قول میدهم که پاک پاک هستم و معتاد نیستم. کار من و سحر دولتشاهی در این فیلم بسیار سخت بود، چون ما باید نقش معتاد بازی میکردیم که هر لحظه حالمان بدتر میشود.»
وی ضمن ابراز خرسندی از بازی در کنار بهرام رادان، سحر دولتشاهی، فرهاد اصلانی و... گفت: «لازم است اشاره کنم که در تمام طول فیلم مصطفی کیایی پا به پای ما بازی کرد، البته علاوه بر او همه عوامل پشت دوربین هم خیلی تلاش کردند.»
سحر دولتشاهی نیز عنوان کرد: بازی در این فیلم تجربه درخشانی بود. زمانی که همه جزئیات بازی یک بازیگر و برای کارگردان از اهمیت زیادی برخوردار است، کار تبدیل به یک تجربه خاص برای بازیگر میشود.»
آنا نعمتی نیز بیان کرد: در یک سال گذشته تنها فیلمی که بازی کردم «عصر یخبندان» بود و از این موضوع خوشحالم. همچنین خوشحالم که کیایی من را برای یک نقش متفاوت انتخاب کرده بود و از او ممنونم که همیشه مواظب بود تا بتوانم نقش «مهتاب» را متفاوت کار کنم.»
وی اضافه کرد: «یکی از لذت بخشترین پشت صحنههای ۱۷ سال کار بازیگری من، در این فیلم بود.»
مینا ساداتی از دیگر بازیگران این فیلم اظهار کرد: «کار کردن با مصطفی کیایی هم بسیار لذتبخش و هم سخت است، زیرا او از کوچکترین نکته هم نمیگذرد. در این فیلم فرهاد اصلانی یکی از بهترین شریکهای بازی برای من به شمار میرفت.»
محسن کیایی نیز که مانند «خط ویژه» در فیلمی از برادرش ایفای نقش کرده است، به شوخی گفت: «وقتی خط وِیژه را کار میکردیم برای کار بعدیام استرس داشتم! الان هم که در نشست رسانهای «عصر یخبندان» حضور دارم، به فکر فیلم بعدیام هستم و استرس دارم. البته اگر برادرم دیگر به من نقشی پیشنهاد ندهد، مادرم تماس میگیرد و برایم نقشی میگیرد. در «عصر یخبندان» ابتدا قرار بود نقشی که بهرام رادان بازی کرده را بازی کنم اما با فروتنی نقش را به او دادم.»
بخش دوم این نشست با حضور منصورلشگری قوچانی تهیهکننده، مهدی جعفری فیلمبردار، آرمان موسیپور آهنگساز و بابک بهشاد بازیگر برگزار شد.
آرمان موسی پور آهنگساز «عصر یخبندان» اظهار کرد: «موسیقی فیلم از نوع موسیقی توصیفی است و از ابتدا تا انتها یک تم تکرار شونده دارد. همچنین یک موتیف عاشقانه رو به فنا نیز در آن شنیده میشود. اگر شما در موسیقی این فیلم تکرار میشنوید، همه این تکرارها به عمد بوده است. در هر صورت داستان فیلم طی چند روز اتفاق میافتاد و میخواستم این موسیقی تکرار شود. برای من تکرار شدن موسیقی در «عصر یخبندان» مانند پیچکی بود که به پای شخصیتهای فیلم میپیچد.»
پس از آن مصطفی کیایی در پاسخ به این پرسش که چرا به هیچ کدام از شخصیتهای فیلم به اندازه کافی پرداخته نشده است، بیان کرد: «شخصیت در یک فیلم به این معناست که از یک جایی شروع شود و به یک جایی تمام شود و من این سوال شما را قبول ندارم. همچنین قبول ندارم که فیلم به اندازه کافی گره ندارد. «عصر یخبندان» پر از گره است و این مسئله برای نگه داشتن مخاطب انجام شده است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع فیلم بعدی او مشخص شده است یا خیر، تاکید کرد: «هنوز موضوع فیلم بعدی به ذهنم نرسیده است.»
مهدی جعفری، مدیرفیلمبرداری «عصر یخبندان» هم گفت: «تمام تلاشم را کردم که هیچ جای فیلم جلوهگری فیلمبرداری نداشته باشیم و چیزی بیرون نزند. اگر در صحنههایی هلیشات یا دوربین روی دست بوده، نمیخواستیم هیچ کدام از آنها از فیلم بیرون بزند امیدوارم چنین نشده باشد.»
مصطفی کیایی درباره لوکیشن های متعدد فیلم بیان کرد: «فیلمنامه دارای ۴۲ لوکیشن مختلف بود که حجت اشتری طراح صحنه فیلم زحمت زیادی برای انتخاب این لوکیشنها انجام داده است.»
نیما جعفری جوزانی نیز درباره تدوین فیلم گفت: «تدوین کار بر اساس نظر کارگردان انجام شده است. این کار در صورتی تدوین مجدد میشود که کارگردان بخواهد فرم فیلم خود را تغییر دهد. ضمن اینکه باید بگویم که هرگز تدوین این کار با عجله انجام نشده است. در واقع مصطفی کیایی کارگردانی نیست که کاری را بدون تمرکز و دقت انجام دهد.»
لشگری قوچانی تهیه کننده «عصر یخبندان» نیز در پایان بیان کرد: «زمانی که فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم داستان درباره معضل مواد مخدر و اعتیاد است. برای ساخت این فیلم با کارشناسان بسیاری از حوزههای مختلف صحبت کردیم و مشورت گرفتیم تا بتوانیم یک فیلم قابل قبول از نظر محتوایی بسازیم.»
وی افزود: «متاسفانه در ایران ۱.۵ میلیون نفر به مواد شیمیایی معتاد هستند و امیدوارم «عصر یخبندان» شرایطی را پیش آورد تا مسئولان به فکر حل این بحران در جامعه باشند.»
انتهای پیام/