دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1396 - 14:29
معاون پژوهش و فناوری واحد اراک در گفت‌وگو با آنا:

6 محصول دانشگاه آزاد اسلامی اراک تا پایان سال جاری به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌رسند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: با بسترسازی و اخذ مجوزهای لازم انتظار داریم 6 محصول تا پایان سال جاری به تولید انبوه رسیده و به مرحله تجاری‌سازی برسند.
کد خبر : 187480

دکتر مجید علوی درباره وضعیت، برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک به سوالات خبرنگار خبرگزاری آنا پاسخ گفت.


مشروح این گفت‌وگو را پی می‌گیریم:


* وضعیت حوزه تحت پوشش خود و فعالیت‌های انجام شده اخیر را به مختصر تشریح کنید.


تصمیم دکتر ولایتی در افزایش بودجه پژوهشی و جذب نخبگان قابل قدردانی و نشان از آینده‌نگری ایشان دارد

- حوزه‌های مختلف معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلام واحد اراک بیشتر در راستای تحقق اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز شده‌اند. اهدافی مانند افزایش کیفیت و کمیت فعالیت‌های پژوهش و فناوری، تجاری‌سازی چرخه تولید، افزایش دانش و ارتقای سطح مهارت حرفه‌ای دانشجویان برای ورود به بازار کسب‌وکار، راه‌اندازی مراکز پژوهشی، تسریع خدمات‌رسانی فعالیت‌های آزمایشگاهی به دانشجویان و مراکز صنعتی از اولویت‌های اصلی معاونت پژوهش و فناوری واحد است.


سال 95 موفق به اخذ مجوز همکار استاندارد در 54 اسکوپ مختلف در 6 گروه اصلی مواد غذایی و سموم شدیم. علاوه بر آن مجوز همکار غذا و دارو از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز اخذ کرده‌ایم. به‌منظور برقرار کردن ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، انجام طرح‌های برون دانشگاهی و بهره‌برداری هرچه بیشتر از طرح ساها، جلسات بازدید مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف صنایع غذایی و سایر صنایع از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واحد صورت گرفته و بنا داریم این بازدیدها را گسترش دهیم. علاوه بر آن جلسات مشترک اعضای هیات علمی با مدیران و کارشناسان بخش صنعت را نیز عملیاتی کرده‌ایم.



* فعالیت‌های مرکز رشد (شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور) واحدتان چگونه است و آیا محصولاتی به تجاری‌سازی رسیده‌اند یا پروژه‌ای در حال انجام دارید؟


- مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اراک پایان سال 94 در یک ساختمان مجهز و مستقل به مساحت 2000 مترمربع آغاز به کار کرد. در این مدت تعداد 20 هسته و واحد فناور در این مرکز مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. از این تعداد 4 واحد در حوزه IT و مابقی در حوزه گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی فعالیت می‌کنند.


خوشبختانه 2 واحد فناور واقع در این مرکز به شرکت دانش‌بنیان تبدیل‌ شده‌اند. یکی از این شرکت‌ها به نام شرکت مدرن صنعت کارآفرین در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی سال 96 به عنوان کارآفرین برتر انتخاب و تشویق شد.


با بسترسازی و اخذ مجوزهای لازم انتظار داریم 6 محصول تا پایان سال جاری به تولید انبوه رسیده و به مرحله تجاری‌سازی برسند. این 6 محصول عبارتند از انواع گیاهان دارویی، شربت‌های کامبوجا، قارچ، آفت‌کش‌های طبیعی، زالوی طبی و دستگاه جابجایی درخت

مرکز رشد واحد اراک خدمات با ارزش افزوده؛ تامین فضای کاری مطلوب و خدمات مربوط به زیرساخت‌‏های فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانه‌‏ای، خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی، خدمات آموزشی به واحدهای فن‏اور، خدمات ارتباطی، اطلاع ‏رسانی و اینترنت پرسرعت، مشاوره ‏های حقوقی، مالی، اعتباری ، پروژه ‏یابی و بازاریابی، امکان برگزاری جلسات، سمینار، کنفرانس و نمایشگاه در مرکز رشد، محصولات شرکت‏ها به سایر شرکت ‏ها و ادارات متقاضی، تلاش برای فراهم آوردن حمایت ‏های قانونی برای تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز، شناسایی منابع مالی و جذب سرمایه ‏گذاران و دریافت تسهیلات مالی و اعتباری، تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح‏ ها و پروژه‏ های تحقیقاتی، برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارک‏ های علم و فناوری و مراکز رشد را ارائه می‌کند.


* امسال با توجه به افزایش بودجه پژوهشی اهم دستورکارها چیست و قرار است چه اتفاقات خوبی در حوزه شما بیفتد؟


- با بسترسازی و اخذ مجوزهای لازم انتظار داریم 6 محصول تا پایان سال جاری به تولید انبوه رسیده و به مرحله تجاری‌سازی برسند. این 6 محصول عبارتند از انواع گیاهان دارویی، شربت‌های کامبوجا، قارچ، آفت‌کش‌های طبیعی، زالوی طبی و دستگاه جابجایی درخت.


* چه فعالیت‌های پژوهشی در واحد متبوع شما در حال انجام است و آیا در موردی بین دانشگاه‌ها خاص و «برند» هستید؟


- با توجه به افزایش بودجه پژوهشی در سال جاری تلاش می‌کنیم واحدها و مراکز پژوهشی در دانشکده‌ها را راه‌اندازی کنیم تا شرایط لازم برای راه‌اندازی پژوهشگاه فراهم شود و بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه، حداقل در یک رشته به قطب علمی تبدیل شویم. تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌ها به‌منظور فراهم کردن شرایط اخذ مجوز همکار در محیط زیست، مکانیک خاک، نفت و مشتقات آن از دیگر اهدافی است که در این واحد دنبال می‌شود. با تکیه بر افزایش بودجه پژوهشی در نظر داریم طرح شفا را بیش از پیش به جلو ببریم تا بتوانیم زمینه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان که به مرحله درآمدزایی رسیده‌اند را فراهم کنیم. سال جاری در نظر داریم حداقل دو همایش ملی در حوزه‌های مدیریت منابع انسانی و علوم پزشکی برگزار کنیم.


* نظر شما درباره اقدام دکتر ولایتی در افزایش بودجه و تاثیر آن در رشد دانشگاه و همچنین جذب نخبگان و تاثیر آن چیست؟


- فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای در واحد اراک در حال انجام است. تولید مقالات با کیفیت بالا در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، انجام طرح‌های درون واحدی، تالیف و ترجمه کتاب‌های مفید و کاربردی، انجام چندین طرح برون دانشگاهی، تلاش در راستای ارتقای درجه مجلات علمی، آشنا کردن و سوق دادن اعضای هیات علمی به سمت کاربردی کردن تحقیقات خود و کارآفرینی در مرکز رشد، شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات معتبر علمی، جذب نخبگان در باشگاه پژوهشگران جوان، فعال کردن پژوهش بین دانشجویان در قالب انجمن‌های علمی، ادبی و هنری از جمله مواردی است که در واحد اراک در حال انجام است.


بدیهی است که تعداد دانشجویان در کشور در حال کاهش است بنابراین بر اساس برنامه استراتژیک دانشگاه هرسال باید وابستگی درآمد دانشگاه به شهریه کاهش و درآمدهای غیر شهریه‌ای افزایش یابد. مهم‌ترین درآمد غیر شهریه‌ای پایدار درآمدهای حاصل از تجاری‌سازی علوم، شرکت‌های دانش‌بنیان و تبدیل علم به ثروت و در نهایت تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه کارآفرین است. این درآمد با پتانسیل اعضای هیات علمی و محققان خبره و نخبگان واحدهای دانشگاه محقق خواهد شد. بنابراین جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی به‌مثابه جذب سرمایه برای آینده دانشگاه است. هرچه امروز بیشتر در حوزه پژوهش و جذب نخبگان هزینه کنیم درآمد آینده دانشگاه بیشتر و تضمین خواهد شد. تصمیم دکتر ولایتی در افزایش بودجه پژوهشی و جذب نخبگان قابل قدردانی و نشان از آینده‌نگری ایشان دارد.


* مطلب ویژه‌ای اگر مدنظرتان هست بفرمایید.


- درصد قابل قبولی از اعضای هیات علمی واحد اراک در انجام فعالیت‌های پژوهشی فعالیت دارند. ارائه مقالات ISI، علمی پژوهشی وزارتین (وزارتخانه‌های علوم و بهداشت)، همکاری با هسته‌ها و واحدهای علم و فناوری، انجام چند طرح برون دانشگاهی و درون دانشگاهی، تالیف و ترجمه کتاب‌های باکیفیت ازجمله فعالیت این عزیزان است.


20 هسته و واحد فناور از اواخر سال 94 در مرکز رشد واحد اراک مستقر شده و فعالیت خود را شروع کرده‌اند. از این تعداد 4 واحد در حوزه IT و سایر هسته و واحدها در حوزه گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی فعالیت می‌کنند.

به عنوان نمونه، کتاب تالیفی (شیمی آلی 1) دکتر محمد صادقی دانشیار گروه شیمی در جشنواره فرهیختگان به عنوان کتاب برتر در بخش علوم پایه انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت. دانشجویان نیز در قالب انجمن‌های علمی، ادبی و هنری و باشگاه پژوهشگران جوان فعالیت‌های قابل قبولی دارند. برگزاری کارگاه‌های آشنایی با فناوری نانو و برگزاری مسابقات فناوری نانو از فعالیت‌های دانشجویی واحد است.


انتشارات علمی واحد اراک در سال 1379 تأسیس و از ابتدا در دو بخش کتاب و فصلنامه بصورت مجزا فعالیت خود را آغاز کرد، این انتشارات از ابتدا تاکنون با چاپ 276 جلد عنوان کتاب از اعضای هیأت علمی واحد و تعداد 8 فصلنامه دارای رتبه علمی پژوهشی، یک فصلنامه دارای رتبه علمی ترویجی و یک فصلنامه دارای رتبه ISI مشغول به فعالیت است.


گروه‌های دانشجویی قوی در واحد شکل گرفته‌اند که در مسابقات و جشنواره‌های علمی معتبر شرکت می‌کنند و عموما موفق به کسب رتبه می‌شوند. ازجمله این موارد می‌توانیم به کسب دو مقام اولی و تیم شایسته تقدیر، تیم پهپاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در هفتمین مسابقات کشوری هوافضای دانشگاه شریف سال 96، رتبه سوم اولین مسابقات سراسری هوافضای مشهد - لیگ گلایدر سال 95، کسب رتبه و درخشش تیم بتن واحد اراک در چهاردهمین دوره مسابقات بتن ایران در تبریز اشاره کنیم.


فعالیت‌ها، اهداف و سیاست‌های پژوهشی در یک واحد دانشگاهی زمانی راه درست خود را طی خواهد کرد که بیش از همه رئیس واحد اعتقاد به موضوع پژوهش و نتایج آن داشته باشد. در اینجا لازم می‌دانم از دکتر علیرضا نظام‌آبادی دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ از فعالیت‌های پژوهشی در سطح واحدهای استان مرکزی قدردانی کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب