دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با توجه به کاهش 10.5 درصدی واردات محقق شد؛

افزایش 4.5 درصدی صادرات ایران در سال 95

صادرات ایران در سال 95 حکایت از رشدی 4.5 درصدی دارد و این در شرایطی است که در این سال واردات به کشور کنترل شده و 10.5 درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : 186989

حوری قاسمی،‌ خبرنگار اقتصادی آنا- آمار تجارت خارجی هر کشور می‌تواند آیینه ای از وضعیت اقتصادی آن کشور به شمار رود. میزان صادرات و واردات و پیوند اقتصاد با جهان از مهمترین فاکتورهایی است که در بررسی شرایط اقتصاد به کار می آید.


ایران نیز پس از پشت سرگذاشتن تحریم ها در ابعاد مختلف، ‌اکنون وضعیت مناسب تری را در تجارت خارجی تجربه می کند. فارغ از افزایش صادرات نفت ایران که پس از رایزنی های موفق در اوپک بدست آمد،‌ در سایر بخش ها نیز ایران توانسته رشد قابل قبولی را در صادرات و کنترل واردات در کارنامه داشته باشد. مثبت شدن تراز تجاری ایران در دو سال گذشته نیز دلیل بر تایید این امر است.


البته آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نیز این امر را تایید می کند. بر اساس این آمار به طور کلی صادرات کالاها از مبادی گمرک در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد 4.5 درصدی همراه بوده و این در حالی است که واردات در دوره یاد شده با رشد منفی 10.5 درصدی مواجه بوده است.


نگاهی به میزان واردات و صادرات در زمستان سال گذشته نیز حکایت از این امر دارد که درهای تجارت خارجی بر روی ایران گشوده شده و با بهره گیری از این فرصت می توان به جایگاه واقعی خود در اقتصاد جهانی برسیم.


زمستان 95 در مقایسه با زمستان سال قبل از آن،‌ در بخش کشاورزی،‌ شکار و جنگلداری با کاهش همزمان واردات و صادرات همراه بوده است.


صادرات این بخش از اقتصاد 19.17 درصد و واردات آن نیز 17.74 درصد کاهش را نشان می دهد. کاهش همزمان این دو عدد نشان می‌دهد که توجه به تولید محصولات مورد نیاز داخلی سبب شده تا نیاز داخل کشور تامین شود و شاهد کاهش واردات باشیم که از مهمترین آنها می توان به گندم اشاره کرد.


همین امر سبب شده تا کاهش تولید در سایر محصولات، ‌صادرات را تحت الشعاع قرار دهد و در این زمینه نیز با کاهش روبرو باشیم.


در بخش کشاورزی،‌ شکار و جنگلداری،‌ میزان واردات زمستان سال 95 در مقایسه با پاییز همان سال افزایش 8.8 درصدی را ثبت کرده است که البته این امر تا حد زیادی طبیعی است زیرا در فصول سرد سال محصولات کشاورزی بیشتری برای تنظیم بازار وارد کشور می شود و این در حالی است که صادرات در مقایسه با پاییز، 15.76 درصد کاهش را نشان می دهد.


از سوی دیگر در بخش شیلات اما در تمام زمینه ها شاهد رشد بوده ایم. صادرات این بخش در زمستان 95 در مقایسه با زمستان 94، رشدی 10.36 درصدی داشته است. واردات نیز در این زمینه 33.01 درصد افزایش را نشان می دهد. افزایش مصرف غذاهای دریایی در فصول سرد و صید شیلات در این فصل می تواند از عوامل تاثیر گذار در این زمینه باشد.


این ارقام در مقایسه با پاییز سال 95 نیز رشد داشته و در زمینه صادرات از افزایش 6.14 درصدی و در زمینه واردات 41.22 درصدی حکایت دارد.


همچنین صنعت نیز شاهد افزایش واردات و صادرات در زمستانن سال گذشته بوده است. بخش صنعتی در زمستان سال 95 به نسبت زمستان سال قبل از آن در بخش صاردات 4.17 درصد افزایش داشته و واردات نیز رشدی 9.97 درصدی را ثبت کرده است. افزایش خرید محصولات سرمایه ای و واسطه ای در این زمینه از اصلی ترین دلایل افزایش واردات به شمار می رود.


در این زمینه مقایسه آمار زمستان و پاییز نیز نشان از افزایش دارد. صادرات در مقایسه با این دو فصل،‌5.28 درصد و واردات 6.95 درصد افزایش را داشته اند.


با این حال در صورتی که استخراج معدن در زمینه صادرات افزایش را نشان می دهد اما در خصوص واردات با کاهش همراه بوده است.


استخراج معدن در زمستان سال پیش در مقایسه با زمستان سال 94،‌ افزایش 43.71 درصدی را تجربه کرده و این در شرایطی است که واردات این محصولات 33.09 درصد کاهش را بهراه داشته است.


در مقایسه با پاییز سال 95 نیز در حالی که صادرات 35.79 درصد افزایش را نشان می دهد ما واردات 14.05 درصد کاهش را داشته است.


با نگاهی به این آمارها و توجه به افزایش صادرات میعانات گازی و فرآورده های نفتی،‌ دلایل مثبت شدن تراز تجاری ایران مشخص می شود. هرچند که اکنون تراز تجاری ایران بر ارقام مثبت حرکت می کند اما لازم است برای استمرار آن توجه به تکمیل زنجیره ارزش در تمام زمینه ها مورد توجه قرار گیرد تا با صادرات محصولات تکمیلی درآمد بیشتری به کشور وارد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته