دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1396 - 12:28
واکاوی رشته حقوق در گفت‌وگوی مشروح با آنا

دانشجویان حقوق، خود را در تولید دانش و تجارب قضایی تقویت کنند/ داوطلب رشته حقوق باید عاشق تحقق عدالت باشد

دانشکده حقوق واحد دامغان 32 سال سابقه درخشان آموزشی دارد/ تحصیل 2500 دانشجوی حقوق در مقاطع تحصیلی/ حرکت به سمت تولید دانش حقوقی/ تلاش برای کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها/ تمرکز بر تحصیلات تکمیلی/ برخورداری از کلینیک حقوق و کتاب‌خانه تخصصی/ پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی/ دانشجویان را به مطالعه فراگیر در حوالی رشته‌گرایش تخصصی سفارش می‌کنم...
کد خبر : 186804

سیدرضا جزء مومنی، خبرنگار خبرگزاری آنا در دامغان - دکتر احمدرضا بهنیافر عضو هیات علمی و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان همزمان با فرصت انتخاب رشته داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا از شرایط و توفیقات دانشکده حقوق این واحد دانشگاهی سخن گفت.


جامعه امروز در تقابل اندیشه‌ها و با توجه به افزایش تعاملات اجتماعی و وقوع رویکردهای جدید اجتماعی به شدت نیازمند توسعه روابط با خاستگاه حقوقی است که این امر می‌تواند نیاز به حقوق را تبیین کرده و دانشگاه‌ها باید این نیاز را جدی گرفته و در اندیشه پرورش حقوقدانان اندیشمند باشد

بهنیافر که از سال 1392 ریاست دانشکده حقوق واحد دامغان را بر عهده دارد، رشته گرایش‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد واحد دامغان را کامل معرفی کرد و از داوطلبان خواست با انتخاب این واحد از فرصت فرهیختگی با دانش حقوق برخوردار شوند.


مشروح گفت‌وگوی خبرنگار آنــا با رئیس یکی از تخصصی‌ترین دانشکده‌های حقوق کشور را مرور می‌کنیم:


* آقای دکتر از ضرورت علم‌آموزی در تخصص حقوق بگویید و وضعیت دانش حقوق را در جامعه، چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- در زیرگروه علوم انسانی بی‌تردید می‌توان رشته حقوق را از برجسته‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌گرایش‌های تحصیلی در ایران دانست که با توسعه اقبال عمومی جهان به حل مشکلات حقوقی و فهم دانش حقوقی در رویدادهای روزمره، اشتیاق داوطلبان حتی از سایر زیرگروه‌های آموزشی بویژه علوم ریاضی نیز به این رشته افزایش یافته و حقوق یک رشته جذاب کاربردی معرفی شده است و خوشحالیم که دانشکده حقوق واحد دامغان یکی از مهم‌ترین مراکز دانش‌افزایی حقوقی است و جامعه امروز در تقابل اندیشه‌ها و با توجه به افزایش تعاملات اجتماعی و وقوع رویکردهای جدید اجتماعی به شدت نیازمند توسعه روابط با خاستگاه حقوقی است که این امر می‌تواند نیاز به حقوق را تبیین کرده و دانشگاه‌ها باید این نیاز را جدی گرفته و در اندیشه پرورش حقوقدانان اندیشمند باشد ضمن اینکه این دانشکده و اساسا رشته حقوق در واحد دامغان می تواند به عنوان قطب علمی معرفی شود.



*شرایط خاص دانشجویان این رشته را بیان کنید.


-ورود به رشته حقوق با تعریف قضاوت و با ضرورت شناسایی درست صاحبان حق در دعواهای مطروحه نیازمند هوش و درایت بالایی خواهد بود و برابر پیش‌فرض‌های جامعه جهانی، دانشجوی حقوق باید از فیلترهای متعدد بگذرد تا جامعه به سلامت عملکرد متخصصان این دانش ایمان داشته باشند زیرا اساس موفقیت یک کشور در تحقق عدالت، نمودار می شود؛ بنابراین افرادی که وارد رشته حقوق می‌شوند باید ابتدا علاقه‌مند و عاشق تحقق عدالت باشند.


دانشکده حقوق واحد دامغان با در اختیار داشتن دادگاه مجازی در تدریس عملی شیوه‌های قضاوت و کلینیک حقوقی به عنوان تخصصی‌ترین پایگاه حقوق و سالن کنفرانس ویژه و کتاب‌خانه تخصصی یکی از برجسته‌ترین دانشکده های تخصصی در زمینه علوم قضایی و حقوق حال حاضر در کشور است

* از شاخصه‌های توفیق دانشکده حقوق واحد دامغان بگویید.


- این دانشکده با 32 سال سابقه درخشان علمی و تحقیقاتی و با بهره گرفتن از خدمات علمی 23 استاد مجرب از فضای آموزشی کافی در ساختمانی به مساحت 4000 مترمربع برخوردار است. این دانشکده با در اختیار داشتن دادگاه مجازی در تدریس عملی شیوه‌های قضاوت و کلینیک حقوقی به عنوان تخصصی‌ترین پایگاه حقوق و سالن کنفرانس ویژه و کتاب‌خانه تخصصی یکی از برجسته‌ترین دانشکده های تخصصی در زمینه علوم قضایی و حقوق حال حاضر در کشور بوده و از موهبت دانش‌آموختگی قریب به 14000 فارغ‌التحصیل -که عمدتا در جایگاه‌های حقوقی معتبر به عنوان وکیل، قاضی و رایزن‌های قضایی مشغول خدمتند- برخوردار است.


* اکنون وضعیت جذب دانشجو در دانشکده حقوق واحد دامغان و نیاز جامعه در رشته حقوق چگونه است؟


-علی‌رغم افزایش پذیرش و تعدد مراکز آموزش حقوقی و رقابت غیرمنصفانه بعضی از موسسات کوچک در پرورش حقوقدانان جامعه فردا باید کمی دلواپس نزول سطح کیفی حقوق قضایی باشیم بنابراین امیدوارم با کنترل نرخ پذیرش و تخصصی شدن زیرگروه‌های آموزشی، فرصت پرورش متخصصان را از دست ندهیم و تلاش شود با قطب سازی علمی دانشکده‌های با سابقه و موفق، پایگاه‌های تخصصی حقوق را تقویت کنیم زیرا کار حقوقدان به منزله‌ پزشک اجتماعی در داوری بین تعارض‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است و بی‌گمان تنزل سطح علمی دانش‌پذیران حقوق در دانشگاه به سایر جایگاه‌های حقوقی مانند نهادهای حرفه‌ای قضا همچون قضاوت و وکالت نیز سرایت خواهد کرد.



* وضعیت دانش‌آموختگان حقوق واحد دامغان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- ایران در زمینه تولید دانش حقوقی و تربیت حقوقدان به میزان ایده‌آل دست یافته ولی تعداد حقوقدانان کاربردی بویژه در تخصیص وکیل آگاه برای سازمان‌های معتبر و افراد جامعه باید بیشتر کار کرد تا به مرز بی‌نیازی تخصصی برسیم.


واحد دامغان با افتخار می‌تواند اعلام کند که بنا به پیشینه‌ خود، دانش‌آموختگانی را به جامعه معرفی کرده که بسیاری از ایشان در مصادر تصمیم‌گیری قضایی هستند و جمع قابل ملاحظه‌ای در کسوت قاضی، وکیل، سردفتر، مدیر حقوقی سازمان‌ها، مشاور حقوقی و سایر مشاغل مرتبط خدمت می‌کنند.


ایران در زمینه تولید دانش حقوقی و تربیت حقوقدان به میزان ایده‌آل دست یافته ولی تعداد حقوقدانان کاربردی بویژه در تخصیص وکیل آگاه برای سازمان‌های معتبر و افراد جامعه باید بیشتر کار کرد تا به مرز بی‌نیازی تخصصی برسیم

* به دانش‌آموختگان و دانشجویان حقوق چه توصیه‌ای دارید و بازار کار حقوق چگونه است؟


-در شرایط فعلی و با توجه به جمعیت دانش‌آموختگان از دانشجویان می‌خواهم با مطالعات جنبی و میدانی حول رشته تخصصی حقوق، خودشان را در زمینه تولید دانش حقوقی و تجارب قضایی تقویت کنند تا در رقابت با سایران بتوانند؛ عامل موفق حقوقی برای جامعه باشند و دانش‌آموختگان نیز برای ورود به بازار کار عجله نکنند و بدون استرس با ادامه تحصیل، زمینه باروری حقوقی خود را فراهم سازند.


در جامعه برای دانش‌آموختگان خلّاق همیشه کار وجود داشته و خواهد داشت فقط پیش‌شرط خدمت را دانایی در نظر بگیرید و در اندیشه قضایی متبحر شوید زیرا از سایر رشته‌های تحصیلی نیز در عرصه حقوق وارد شده‌ و می‌شوند که کمی کار را برای رقابت مشکل می‌کند و البته انتظار داریم در سال‌های آتی این مشکل که حقوق حقوقدانان را تضییع می‌کند، ساماندهی شود.


* درباره رشته گرایش‌های دانشکده حقوق واحد دامغان صحبت کنید و اینکه برای پذیرش چه تعداد دانشجو در مقاطع مختلف آمادگی دارید؟


- دانشکده حقوق واحد دامغان با 32 سال سابقه در تربیت متخصصان حقوقی کشور و به عنوان دومین دانشکده مصوب از شش دانشکده واحد دامغان از جایگاه خوبی برخوردار است و اکنون در همه مقاطع تا دکتری تخصصی دانشجو می پذیرد و در سطح کارشناسی با تخصیص تخفیف و بدون آزمون در خدمت داوطلبان هستیم و با توجه به فضا و نیروی متخصص کافی، محدودیتی در پذیرش این مقطع نداریم و در 9 رشته‌گرایش نیز دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیریم که این روزها داوطلبان عزیز می‌توانند این واحد دانشگاهی را به منظور ادامه تحصیل انتخاب کنند.


فقه و مبانی حقوق اسلامی با استادان مجرب و صاحب تالیف، حقوق بین‌الملل و حقوق تجارت بین‌الملل به عنوان رشته‌های روزآمد حقوق و حقوق ثبت اسناد و املاک که برای اولین مرتبه در دانشکده حقوق واحد دامغان راه‌اندازی شد؛ تعداد دانشگاه‌های مجری بیشتر از 3 یا 4 مورد نیست.



حقوق جزا و جرم‌شناسی و حقوق خصوصی که از رشته‌های قدیمی حقوق است و داوطلبان زیادی برای حضور در دانشکده حقوق و این دو رشته، رقابت تنگاتنگ دارند.


حقوق مالی اقتصادی به عنوان ضرورت امروز موسسات دولتی و خصوصی که اقبال به این رشته را تعیین می‌کند و بالاخره حقوق خانواده که بنا به منویات مقام معظم رهبری در تحکیم بنای خانواده از رهگذر مهارت‌آموزی خانوادگی با اقبال روبه‌رو شده و این رشته، جدیدترین رشته تخصصی در این دانشکده است.


* اگر بخواهیم نام تعدادی از استادان برجسته رشته حقوق که در این دانشکده تدریس دارند را نام ببرید، از چه کسانی یاد می‌کنید؟


واحد دامغان با افتخار می‌تواند اعلام کند که بنا به پیشینه‌ خود، دانش‌آموختگانی را به جامعه معرفی کرده که بسیاری از ایشان در مصادر تصمیم‌گیری قضایی هستند و جمع قابل ملاحظه‌ای در کسوت قاضی، وکیل، سردفتر، مدیر حقوقی سازمان‌ها، مشاور حقوقی و سایر مشاغل مرتبط خدمت می‌کنند

- اجازه بدهید با توجه به توفیقات ارزشمند اعضای هیات علمی این دانشکده از افراد به نام یاد نکنم و به این مورد بسنده کنم که تعدادی از استادان این واحد تجارب ملی ارزنده و تعدادی صاحب تجربه‌های بین‌المللی هستند و در مصادر تصمیم‌سازی قضایی و سیاسی حاضرند؛ از سطح مطلوب آگاهی‌های تخصصی برخوردار و صاحب اندیشه‌های قضایی و حقوقی هستند که دامنه تاثیر ایشان در جایگاه‌های حقوقی کشور و در حوزه وکالت و قضاوت و پرورش حقوقدان، کاملا مشهود است.


* آقای دکتر در زمینه کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری چه اقداماتی کرده‌اید؟


- در پی تاکید مسئولان در زمینه تولید دانش بومی و اتکا به دستآوردهای علمی خودی سعی کرده‌ایم بنا به توصیه‌های سازمان مرکزی و ضرورت تولید محتوای کاربردی، مسیر پایان نامه ها را منطبق با نیازهای حقوقی و قضایی طراحی کنیم و به همین خاطر باید ضریب ایمنی پایان‌نامه را افزایش دهیم و از پیشنهاد سازمان‌های قضایی و ادارات دادگستری بویژه قوه قضاییه برای سفارش دانش حقوقی استقبال می‌کنیم.


با تعامل دوسویه تلاش جدی خواهیم داشت بخشی از مشکلات احتمالی را حل کنیم و از گروه‌های آموزشی خواسته‌ایم با تشویق دانشجویان از ارائه کارهای پژوهشی با محتوای کم به شدت بپرهیزند و اجازه بدهند با مطالعات بیشتر و تلاش جدی‌تر، پایان‌نامه‌هایی با محتوای کابردی به منظور حل مشکل جامعه تولید شود. البته تعداد بسیاری از پایان‌نامه‌ها به زیور طبع آراسته شده‌اند که گویای فعالیت جدی در این زمینه است.



* چنانچه دانشکده حقوق واحد دامغان را برای ادامه تحصیل مشتاقان بویژه در دوره کارشناسی ارشد پیشنهاد می‌کنید دلایل خود را مطرح فرمایید.


دانش‌آموختگان نیز برای ورود به بازار کار عجله نکنند و بدون استرس با ادامه تحصیل، زمینه باروری حقوقی خود را فراهم سازند

- این واحد دانشگاهی از رتبه علمی خوبی برخوردار است، استادان مجرب را در اختیار دارد، سابقه پرورش دانش‌آموختگان موفق ملی و بین‌المللی را در پرونده توفیقات خود دارد، دانشجو می‌تواند از انواع وام‌های تحصیلی استفاده کند و از همه مهم‌تر اینکه این دانشکده به عنوان یک برند برتر آموزشی در رشته‌گرایش‌های حقوق معرفی شده است و جمعیت بسیاری از مردم سرزمینمان این باور را می‌شناسند.


* چنانچه حرف ناگفته و یا توصیه ای دارید، بفرمایید.


- از داوطلبان می‌خواهم در انتخاب واحد دانشگاهی دقت نظر داشته باشند. دانشجویان را به مطالعه فراگیر در حوالی رشته‌گرایش تخصصی سفارش می‌کنم.


امیدوارم با توسعه تولید دانش حقوقی و پرورش حقوقدانان ارزشمند بتوانیم کمک شایانی به قوه قضاییه کشورمان در همه زمینه‌ها داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته