دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد

استقرار صندوق‌ فروش مکانیزه برای جلوگیری از فرار مالیات بر ارزش افزوده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده، به تنهایی عاملی برای فرار مالیاتی شده زیرا تولیدکنندگان در برخی مواقع حتی بیش از سقف واقعی مالیات پرداخت می‌کنند که این فشار به بدنه تولید، ناشی از ضعف‌های همین قانون بوده که تولید را از فضای رقابتی دور نگاه‌ کرده است.
کد خبر : 186170

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا، اخذ مالیات را یکی از منابع درآمدی دولت در اقتصاد دانست و گفت:‌ اجرای ضعیف قوانین مالیاتی در نظام اقتصادی و تولیدی باعث عدم دریافت مالیات از تمامی تولیدکنندگان و فعالان بنگاه‌های اقتصادی شده بنابراین تا زمانی که بنگاه‌داران فعال در عرصه اقتصادی به زیر چتر مالیاتی نیایند و از فرار مالیاتی کاسته نشود، اقتصاد از بحث مالیات در نظام بودجه‌ریزی سودی نمی برد.


وی ادامه داد: مهم‌ترین راهکار مبارزه با فرار مالیاتی، ایستادگی سخت دربرابر افرادی است که از نفوذ فراوانی در دستگاه اقتصادی کشور بهره‌مد هستند که باید دستگاه‌های اجرایی،‌قانون‌گذاری و قضایی درصدد برطرف ساختن این ساختار هنجار اقتصادی باشند.


نماینده مردم در خانه ملت به دریافت قانون مالیات برارزش افزوده نیز اشاره داشت و افزود: یکی از دلایل فرار مالیاتی در سیستم اقتصادی کشور، ضعف اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده است چراکه این قانون از اهداف اولیه خود منحرف شده است؛ باید در بررسی مجدد لایحه این قانون، دغدغه‌های تولیدکنندگان واقعی، کارشناسان و مشکلات اجرای قانون‌ نیز برطرف شود.


وی تاکید کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده، به تنهایی عاملی برای فرار مالیاتی است زیرا با توجه به مشکلات اجرایی آن، تولیدکنندگان در برخی مواقع حتی باید تا سقف 24درصدی نیز مالیات پرداخت کنند و این فشار به بدنه تولید ناشی از ضعف‌های این قانون است که تولید را از فضای رقابتی دور نگاه‌ داشته است.


آقاپور علیشاهی با اشاره به اینکه نباید مصرف‌کنندگان از ضعف‌های این قانون متضرر شوند، نیز خاطرنشان کرد: زمانی که در اصلاح این قانون، استقرار صندوق‌های فروش مکانیزه در فروشگاه‌ها رسمی شود و اجرای کامل طرح جامع مالیاتی نیز کلید بخورد، طبیعتا کنترل فرارهای مالیاتی نسبت به گذشته آسانتر می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته