دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 13:14
انتقاد مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات از طرح در حال تصویب نحوه فعالیت احزاب

باقری: یک جناح سیاسی قصد دارد با قانون دست به نسل‌کشی سیاسی بزند/ تعلل دولت در ارائه لایحه احزاب جای سؤال است

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات گفت: طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که در مجلس شورای اسلامی برای تصویب در دستور کار قرار دارد، قانون عدم احزاب است نه قانون فعالیت احزاب.
کد خبر : 18522

علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» که برای تصویب در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: اگر بخواهم آنچه را تصویب‌شده به طور خلاصه ارزیابی کنم باید بگویم که این قانون احزاب نیست بلکه قانون عدم تشکیل احزاب است. این متن نوشته شده که اصلا حزب تشکیل نشود.









شما تصور کنید که چند نفر که تنها یک موافقت اصولی برای تأسیس حزب گرفته‌اند و اجازه هیچ فعالیتی ندارند و نمی‌توانند بیانیه بدهند و مصاحبه کنند باید 300 نفر را از 15 استان برای کنگره اولیه خود جمع کنند و تقریبا در 10 استان هم دفتر رسمی تأسیس کنند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟

وی گفت: سؤال اصلی این است که چرا با وجود اینکه مجلس به دولت فرصت داد تا لایحه پیشنهادی خود را برای احزاب به مجلس ارائه کنند، این کار را انجام ندادند. در این زمینه آقای دکتر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت باید پاسخگو باشند.


باقری ادامه داد: مجلس به مدت چند ماه طرح مذکور را به خاطر اینکه منتظر لایحه پیشنهادی دولت بماند، مسکوت نگه داشت؛ اما دولت اقدامی نکرد. از این رو پیش از هرچیزی انفعال دولت در موضوع لایحه احزاب باید مورد بررسی قرار گیرد.


این فعال سیاسی با اشاره به آزادی احزاب برای فعالیت بر اساس اصل 26 قانون اساسی تصریح کرد: در قانون فعلی، فعالیت احزاب به اخذ مجوز مقید شده است؛‌ هرچند که این مجوز امتیازهایی را برای احزاب به همراه دارد،سخت‌گیری زیادی در روند آن در نظر گرفته شده است.


وی افزود: برای اخذ مجوز حزب، اول مجوز موقت می‌گیرید که امکان فعالیت سیاسی در این مرحله وجود ندارد و فقط با آن باید شرایط مجوز نهایی را فراهم کرد که این شرایط خود جای سؤال دارد. از جمله اینکه متن این طرح تصریح می‌کند حزبی که هنوز اجازه فعالیت ندارد باید حداقل در یک‌سوم از مراکز استان‌های کشور دفاتر رسمی تأسیس کند، یا اینکه گفته شده باید برای برگزاری کنگره 300 نفر از نیمی از استان‌های کشور حضور داشته باشند. این موارد در حالی عنوان شده که هنوز به حزب اجازه‌ای برای فعالیت سیاسی داده نشده است. شما تصور کنید که چند نفر که تنها یک موافقت اصولی برای تأسیس حزب گرفته‌اند و اجازه هیچ فعالیتی ندارند و نمی‌توانند بیانیه بدهند و مصاحبه کنند باید 300 نفر را از 15 استان برای کنگره اولیه خود جمع کنند و تقریبا در 10 استان هم دفتر رسمی تأسیس کنند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟


باقری در ادامه گفت‌وگو با آنا، به شرایط افراد برای تشکیل حزب که در این طرح آمده است، پرداخت و گفت: در این طرح گفته شده اعضای مؤثر احزاب منحله نمی‌توانند حزبی تأسیس کنند یا عضو حزبی باشند که این مسئله خلاف قانون است.


مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات تأکید کرد: یک جناح سیاسی در حال نگارش قانونی است که تمام رقبای سیاسی خود را مادام العمر از فعالیت‌ سیاسی محروم کند. به نظر می‌آید که قصد دارند نسل‌کشی سیاسی کنند.


وی با طرح این سؤال که «چرا دولت تدبیر و امید نسبت به این مسئله منفعل بوده است؟» گفت: سؤال ما این است که چرا دولت لایحه احزاب را به مجلس ارائه نمی‌دهد و تعلل در این زمینه بر چه اساسی است؟


باقری همچنین از سکوت فعالان سیاسی در قبال طرح مجلس اظهار شگفتی کرد و افزود: انگار هیچ‌یک از دوستان در این زمینه حساسیتی ندارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته