بهزاد صدیقی و دبیری مجدد هشتمین دوره انتخاب آثار نمایشی
بهزاد صدیقی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد این سوال که در هفت دوره گذشته انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران چه کارکردی وجود داشته که شما دبیری این دوره را هم قبول کردید اینگونه پاسخ داد: «اساسا انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران مهم ترین جایزه ادبیات نمایشی ایران محسوب میشود و از سال 1384 که اولین دوره ی آن برگزار شد تاکنون تاثیرات زیادی داشته است چه در حوزه نشر و چه در حوزه نمایش نامه نویسی کشور. در طول بیش از یک دهه و اندی از برگزاری آن ناشران تخصصی پا به عرصه نشر نمایش نامه گذاشته اند که قبلا شاید تعداد این دسته از ناشران تخصصی تئاتر کم تر از تعداد انگشتان دست بود.»
در طول این سالها ناشرانی مثل نشر بیدگل، نشر بوتیمار، نشر چشمه ، نشر مروارید و نشر عنوان و... بخش نمایشنامهنویسی یا حوزه تئاتر را در نشر خود فعال کردهاند. در حوزه نمایش نامهنویسی نیز تعدادی از نمایش نامه نویسان نسل جدید در این جشن ادبیات نمایشی برگزیده و معرفی شدند.
او در ادامه گفت: نمایشنامهنویسانی مثل صحرا رمضانیان، آرش عباسی، مهدی میرباقری، رضا شیرمرز، علی ثقفی،کامران شهلایی و... در همین دوره ها برگزیده و شناسایی شدند. بسیاری از چهره های نمایش نامه نویسی نسل میانی از نمایش نامه نویسان معاصر در دوره های مختلف جایزه ی ادبیات نمایشی به عنوان بهترین های نمایشنامهنویسی کشور برگزیده و معرفی شدند.
علی رضا نادری ،محمدامیر یاراحمدی، نغمه ثمینی، محمد یعقوبی، حمید امجد، محمد رحمانیان، محمد چرمشیر و... از جمله نویسندگانی هستند که این جوایز را دریافت کردند.
وی در ادامه تصریح کرد: ضمن آن که در هر دوره یک ناشر فعال و تاثیرگذار ادبیات نمایشی را با مشورت هیات داوران و نیز شورای سیاست گذاری هر دوره به عنوان ناشر برگزیده هر دوره انتخاب و معرفی میکنیم.
صدیقی درباره دبیری این دوره تصریح کرد: انتخاب دبیری این دوره (هشتم) و دوره قبل (هفتم) بر اساس پیشنهاد و موافقت همه آرای مطلق اعضای شورای سیاست گذاری این دو دوره بوده است. هرچند که پیشنهاد دبیری این دوره را علی رغم لطف و حسن نیت دوستان و همکارانم، ابتدا نپذیرفتم و پیشنهاد دادم که شخص دیگری بیرون از اعضای هیئت مدیره کانون نمایشنامهنویسان این مسئولیت را بپذیرد. پیشنهادهای مختلفی در جلسات متعدد برای انتخاب دبیر این دوره مطرح شد، اما اغلب کاندیدهای دبیری به دلیل شرایط کاری یا زمانی این مسئولیت را نپذیرفتند و در نهایت دوستان شورای سیاست گذاری وقت این دوره از من خواستند که این مسئولیت را بپذیرم. طبیعتا سابقه دبیر اجرایی پنج دوره (دوره دوم تا دوره ششم) و دبیری دوره هفتم و تجربیات مسئولیتهای اجرایی و کاری ام و هم به دلیل مشکلات مختلف مثل تامین بودجه و نبود بودجه لازم برایم سخت بود.
وی خاطرنشان کرد: لازم است در اینجا یادآور شوم دبیر هر دوره انتخاب آثار برتر نمایشی ایران بر اساس آیین نامه این جشن توسط شورای سیاستگذاری وقت دوره و هیئت مدیره وقت کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران انتخاب میشود.
صدیقی در ادامه در موردوابستگی مالی و تامین بودجه اظهار داشت: براساس تفاهم نامه ی مرکز هنرهای نمایشی و کانئن نمایش نامه نویسان خانه تئاتر ایران، در هر دوره مرکز هنرهای نمایشی این بودجه را تامین میکند و کانون نمایش نامه نویسان ایران طی نامه درخواست و برآورد بودجه در هر دوره به این مرکز، هزینه های برگزاری این جایزه را فراهم می آورد. علی رغم برآورد و درخواست این بودجه در هر دوره به جز دوره اول که بودجه زیادی داشت، در هیچ دوره ای این بودجه به صورت کامل پرداخت نشدو چه بسا کم هم شد. هرچند در هر دوره دنبال اسپانسر هایی بودیم که اغلب نهاد های فرهنگی بخش خصوصی مثل ناشران مایل به همکاری می شدند و جوایز فرهنگی مثل کتاب برای برگزیدگان اهدا میکردند.
بحث هزینههای مالی نکته مهمی در عمر هشت ساله انتخاب آثار نمایشی است. نکتهایی که به گفته صدیقی تنها یکبار صورت گرفته است: ما تنها در یک دوره توانستیم از یک شرکت عمرانی مبلغ بیست میلیون تومان را برای تامین هزینههای این مسابقه ی نمایش نامه نویسی دریافت کنیم.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که جایزه ی ادبیات نمایشی به ردیف بودجه ی جداگانه ای نیاز دارد، تا بتواند دبیرخانه دائمی داشته باشد و در طول سال فعال باشد و این جشن در هر دوره به صورت منظم برگزار شود.
صدیقی ضمن اشاره به مشکلات مالی تاکید کرد: به دلیل داشتن مشکلات مالی و نداشتن بودجه مشخص، هشتمین دوره انتخاب آثار با وقفه ای چهار ساله برگزار می شود. برای مقدمات برگزاری این دوره از زمستان سال گذشته طی برگزاری دو جلسه با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی تلاش کردیم تا یک بار برای همیشه و طی تفاهم نامه ی جداگانه ای هزینه های این جشن فراهم شود که خوشبختانه آقای مهندس شفیعی برای تامین بودجه و هزینه های این دوره، قول مساعد داده اند و در همین جا از همکاری ایشان سپاس گزاری می کنم.
دبیر هشتمین دوره ادبیات نمایشی در مورد همکاری اسپانسر ها با چنین رویداد های فرهنگی این چنین پاسخ داد: به نظرم وجود اسپانسر های مختلف به برگزاری هر رویداد فرهنگی می تواند کمک بسیاری کند و برگزاری آن رویداد را به لحاظ تامین هزینه ها آسان کند و مسئولان آن رویداد با آرامش خاطر به امور مربوط به آن رویداد فرهنگی هنری بپردازند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما جذب یک اسپانسر برای کمک به رویداد های فرهنگی هنری به سادگی امکان پذیر نیست. در دورههای گذشته با چندین نهاد بخش خصوصی و دولتی رایزنی کردیم اما به جز چند ناشر محدود، با دغدغه و علاقه مند به ادبیات نمایشی و یک شرکت عمرانی هیچ اسپانسری حاضر به همکاری با این جشن نشد.
صدیقی تصریح کرد: البته در این دوره باز هم برای جذب اسپانسر تلاش خواهیم کرد، اما نیاز به حمایت همه جانبه همه اعضا صنف و مدیران فرهنگی مرتبط دارد.
و در آخر بهزاد صدیقی درباره ی برنامه ریزی معرفی نسل جوان نمایش نامه نویسی گفت: کانون نمایش نامه نویسان ایران از دوره نخست تا کنون به نسل جوان توجه لازم را داشته است اما از دوره پنجم تا دوره هفتم بخش نمایش نامه های اولی را ایجاد کردیم تا آثار چاپ شده نسل جدید و جوانان به صورت جداگانه ارزیابی و معرفی شود.
او همچنین بیان کرد: طی برگزاری جلسات جداگانه ای در کانون نمایش نامه نویسان این آثار، نمایشنامه خوانی نقد و بررسی شد.
وی بیان کرد: در کانون همیشه به نمایشنامه نویسان نسل جدید توجه ویژه داریم و می شود با برنامه ریزی و همکاری نهاد هایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش عالی و وزارت امور خارحه به جای جایزه به برگزیدگان جوان این جشن، سفرهای مطالعاتی، بورسیههای دانشگاهی یا سفرهای آموزشی بین المللی چندماهه فراهم کرد تا نسل جوان و جدید نمایشنامه نویسی تجربه های جدید و حرفه ای بیشتری کسب کند یا برای تولید آثار برگزیده یا کاندیدهای این جایزه،شرایط تولید حرفه ای را ایجاد کرد که قطعا در این زمینه کمک های شهرداری تهران یا مرکز هنرهای نمایشی می تواند راهگشا باشد و اقدام چنین نهاد هایی در این خصوص می تواند تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/