دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1396 - 11:28
رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال:

در مسیر بهبود بازار کار هستیم/ 50 درصد متقاضیان بازار کار زیر دیپلمند

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال گفت: در مسیر بهبود بازار کار هستیم و نرخ مشارکت کار یعنی تعداد کسانی که آماده ورود به بازار کار هستند، در حال کاهش است.
کد خبر : 182315

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فرزین معتمد دربرنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: از اقداماتی که وزارت تعاون باید در زمینه اشتغالزایی انجام دهد، هماهنگی بین دستگاه ها در قالب سیاست اشتغال است.


وی گفت: تاکنون رشداقتصادی بدون اشتغال داشتیم در صورتیکه باید این دو مکمل همدیگر باشند.


رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال اضافه کرد: حدود 50 درصد از متقاضیان کار زیر دیپلم هستند که باید به آنها مهارت های شغلی آموزش داده شود.


فرزین با بیان اینکه باید به ظرفیت های منطقه ای اشتغال توجه کرد گفت: در برنامه اشتغال آمایش‌های منطقه ای صورت گرفته است تا به عنوان یک الگوی ملی ارائه شود.


وی افزود: شناسایی نیازهای منطقه ای از اولویت های اجرای برنامه ایجاد اشتغال است و تاکنون جلسات بسیاری در خصوص ایجاد اشتغال با گروه های مختلف انجام شده است.


رئیس دبیر خانه شورای عالی اشتغال گفت: سرمایه گذاری ها در خصوص ایجاد اشتغال بسیار کلان است اما نمی تواند بیکاری تجمعی را پوشش دهد.


وی افزود: بنگاه های ایجاد اشتغال از طریق مشوق ها و سیستم مهارت آموزی ها کمک خواهند کرد تا به سمت ایجاد شغل بیشتربرویم.


همچنین هادی موسوی نیک کارشناس اشتغال نیز دراین برنامه با بیان اینکه عملکرد دولت در دو سال گذشته در عرصه کار و اشتغال مطلوب بوده است، گفت: آمار بیکاران کشور با وجود احتساب کار یک ساعت در هفته ، 3 میلیون و 300 هزار نفر است.


وی با اشاره به بالا بودن نرخ مشارکت در کشور اضافه کرد: بالا بودن نرخ مشارکت یک فرصت برای کشور به حساب می آید اگرچه نمی توان از تهدیدی که برای کشور به ارمغان می آرود غافل شد که خود نیازمند کار و تلاش بیشتر دولت در این عرصه است.


این کارشناس اشتغال شناسایی رسته های شغلی مناسب برای هر منطقه را یک فرصت طلایی برای کشور عنوان و اضافه کرد : کشور ما بسیار پهناور است و هر منطقه اقلیم و ظرفیت های خاص خود را دارد که باید به درستی شناسایی و برای آن برنامه ریزی شود.


موسوی نیک با ابراز تاسف از خلاء موجود در شناسایی توانمندی های هر استان یادآور شد: اگر ظرفیت هر منطقه به درستی شناسایی شود می تواند به اشتغال زایی پایدار در کشور کمک کند، موضوعی که خلاء آن در کشور احساس می شود و دولت تاکنون هیچ قدمی در این زمینه برنداشته است.


وی تولید را پیش زمینه اشتغال دانست و افزود: رابطه یک به یک میان تولید و اشتغال لازم و ملزوم هم است اما همیشه هم به این صورت نیست، بعضا شاهد رشد تولید در کشور و در مقابل، رکود در اشتغال زایی هستیم.


موسوی نیک از بخش مسکن به عنوان صنعتی پیشران یاد کرد و افزود: بخش مسکن به دلیل ارتباط با دیگر صنایع می تواند در کنار تولید به افزایش اشتغال در کشور ختم شود.


وی گفت : اگرچه بخش مسکن بعد ملی دارد اما اگر سیاست ها به درستی اتخاذ شود می تواند آثار منطقه ای هم برای کشور داشته باشد.
این کارشناس اشتغال اضافه کرد: رشد مسکن در کشور منفی و بر تولید و اشتغال اثر منفی گذاشته است.


موسویان نیک تاکید کرد: اعداد و ارقامی که ارائه می شود باید کنار گذاشت زیرا کشور در حال حاضر نیازمند تحولی بنیادین در بخش های مختلف است و این آمار کمک چندانی به کشور نمی کند.


وی رمز اشتغال زایی در کشور را هماهنگی بین دستگاه ها و کار جهادی دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه کشور ما در این دو حوزه بسیار ضعیف است که اگر تجدید نظری در آن صورت بگیرد می تواند به رشد تولید و اشتغال زایی کمک به سزایی بکند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته