دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرنوشت غم‌انگیز زمین‌های کشاورزی مازندران + عکس

تب ویلاسازی در استان مازندران چنان شدت گرفته است که شاید تا چند سال آینده از زمین‌های کشاورزی در بسیاری از نقاط این محدوده خبری نباشد.
کد خبر : 18205

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، آب‌وهوای مناسب و مناظر چشم‌نواز استان‌ مازندران و هجوم خوش‌نشین‌ها به این مناطق طی یکی دو دهه اخیر سبب شد بسیاری از اراضی کشاورزی به مناطق مسکونی تبدیل شود.


پس از گذشت مدت کوتاهی حالا در دورافتاده‌ترین نقاط این استان هم تابلو فروش زمین و ویلا نصب شده است تا کم‌کم ویلا جای شالیزارها و زمین‌های کشاورزی منطقه را بگیرد.




هجوم سرمایه‌داران به این نقاط از یک‌سو و سوددهی بالای فروش اراضی به جای تحمل سختی کار کشاورزی از سوی دیگر، زنگ‌خطر را به صدا درآورده است. کشاورزان با همکاری شورای روستاها و بخش‌های مختلف استان، کاربری کشاورزی زمین‌ها را به راحتی به مسکونی تغییر می‌دهند و سود کلانی را نصیب خود و خریداران می‌کند.



بسیاری از علاقه‌مندان به تملک ویلا در مازندران، تمایل بیشتری به سکونت موقت در مناطقی دنج و آرام دارند. از طرفی ساخت ویلا در اطراف روستا‌ها و مناطق دور‌تر از شهر‌ها به دلیل نظارت و هزینه‌های قانونی کمتر برای دریافت مجوزهای لازم، بیشتر مورد توجه پیمانکاران قرار دارد. حتی بسیاری از پیمانکاران و ویلاسازان پس از اینکه ساخت بنا را به پایان می‌رسانند، اقدام به دریافت مجوزهای موردنیاز برای امتیازاتی مانند آب و برق می‌کنند و عده‌ای هم بدون توجه به این موضوع، ساختمان را به فروش می‌رسانند و در این میان سود خوبی را کسب می‌کنند.





مهم‌ترین دلیل رونق خرید و فروش زمین و تغییر کاربری آنها، شیب صعودی قیمت ویلا‌ها در سال‌های اخیر است. قیمت ویلا‌ها در ۱۵سال گذشته تقریبا با شتابی مشخص و روند صعودی یکسان و حتی کمی بیش از تورم سالانه رشد کرده‌ است که انگیزه‌ای برای توسعه ساخت و ساز ویلا شده است.


در این میان بی رونق بودن کشت و کار کشاورزی از یک سو و اشباع بازارهای داخلی از محصولات خارجی با باز شدن دریچه های واردات و روی دست ماندن تولید داخلی از سویی دیگر تغییر کاربری اراضی کشاورزی را شدت بخشیده است.



یکی از کسانی که در شهرستان نور چند قطعه زمین کشاورزی خود را در معرض فروش قرار داده است، به خبرنگار آنا گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه زمین 270 متری 70 میلیون تومان قیمت دارد.


به گفته او، همچنین قیمت یک ویلای 125 متری در زمینی به مساحت 230 متر، حدود 125 میلیون تومان است که تمامی انشعابات را هم دارد.





این وضع به طور مستقیم بر قیمت زمین‌های استان تاثیر گذاشته و طی 10 سال اخیر قیمت هر مترمربع زمین را از متری چند هزار تومان به متری چندصد هزار تومان رسانده‌است.


از سوی دیگر همزمان با افزایش فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آن به مسکونی، سطح زیرکشت محصولاتی مانند برنج و پرتقال نیز به شدت کاهش یافته و به واردات این محصولات دامن زده‌است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته