دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 16:52
معاون هماهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان:

در دانشگاه آزاد اسلامی معیار واگذاری پست‌های مدیریتی توانمندی است، نه جنسیت

معاون هماهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی معیار واگذاری پست‌های مدیریتی توانمندی افراد است نه جنسیت آن‌ها.
کد خبر : 17993

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در نخستین نشست شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان که با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان، معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان، مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری زنجان و اعضای شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در محل سالن کنفرانس واحد زنجان برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام لیاقت، کاردانی و شایستگی را به عنوان یک معیار برای تعیین مسئولیت‌ها و جایگاه زنان و مردان بیان کرده است.


رجایی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی نسبت حضور زنان در فعالیت‌ها بسیار پائین بود، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی نقش خانم‌ها در فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی پر‌رنگ‌تر شده است.


وی به نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: زنان در هشت سال دفاع مقدس نقش اساسی و کلیدی ایفا کردند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با توجه به اینکه تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته رویکردی جدید است، اضافه کرد: هدف از تشکیل این شورا شناخت وضعیت و جایگاه زنان و قابلیت‌های زنان در حوزه‌های مختلف است.


رجائی تشکیل این شورا را فرصتی برای فراهم آوردن و ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقیقات و پژوهش‌های علمی از سوی زنان فرهیخته عنوان کرد.


وی با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ۲۷۹ کارمند دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۹۳ نفر خانم هستند که ۳۳ درصد از کل کارمندان دانشگاه را شامل می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان همچنین تعداد اساتید تمام وقت و جزء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان را ۷۰ نفر عنوان کرد.


رجائی با بیان اینکه از ۲۷۹ کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان حدود شش نفر در سمت‌های شغلی رئیس اداره، مسئول و مدیر هستند، گفت: این تعداد کم بوده و باید در راستای افزایش آن گام‌های اساسی برداشت.


ایجاد فرصت‌هایی برابر میان زنان و مردان از اهداف شورای راهبردی زنان فرهیخته است


رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: یکی از مهم‌ترین هدف‌های شورای راهبردی زنان فرهیخته ایجاد فرصت‌هایی برابر در میان زنان و مردان است.


دکتر مریم حسینی‌الموسوی در نخستین گردهمایی اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته حرکتی جدید در جامعه دانشگاهی است.









رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان: تعداد اساتید تمام وقت و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ۷۰ نفر است. از ۲۷۹ کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان حدود شش نفر در سمت‌های شغلی رئیس اداره، مسئول و مدیر هستند، این تعداد کم بوده و باید در راستای افزایش آن گام‌های اساسی برداشت



وی با بیان اینکه تشکیل این شورا بر اساس نیاز و ضرورت زمانی است، تصریح کرد: با توجه به تحولاتی که در کشور صورت گرفته است و یکی از این تحولات بالا رفتن آمار تحصیل‌کنندگان زن در جامعه است این نیاز احساس می‌شود که حضور زنان باید در جامعه بیشتر از قبل شود.


رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان یکی از مهم‌ترین هدف‌های شورای راهبردی زنان فرهیخته را ایجاد فرصت‌هایی برابر در میان زنان و مردان عنوان کرد و افزود: اولویت‌ها باید بر اساس لیاقت، شایستگی و توانمندی‌ها باشد و بحث جنسیت مطرح نشود.


حسینی‌الموسوی گفت: اگر انتخاب‌ها بر اساس شایستگی و توانمندی‌ها باشد پیشرفت بزرگی در توسعه کشور صورت می‌گیرد.


وی با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن کریم نیز آمده است که بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد، اضافه کرد: با بهره‌مندی از آیات قرآن، سخنان ائمه معصومین و سنت پیامبر (ص) می‌توان نتیجه گرفت که در جامعه امروزی نیز زنان باید در جایگاهی با حقوق مساوی با مردان قرار گیرند.


رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با توجه به اینکه برقراری توازن و برابری میان زنان و مردان نیازمند کار‌ها و برنامه‌های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بنیادی، قرآنی و سنتی راه‌گشا برای رسیدن به چنین هدفی است.


حسینی‌الموسوی برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که می‌تواند فرهنگ اصیل اسلامی را که مطابق با قرآن و سنت پیامبر (ص) باشد را یکی از راه‌های رسیدن به اهداف شورای راهبردی زنان فرهیخته عنوان کرد.
ملاک انتخاب افراد شایستگی و توانمندی افراد است


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاداسلامی زنجان گفت: ملاک انتخاب افراد شایستگی و توانمندی افراد است.


عنایت‌الله شامی در نخستین گردهمایی اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته مقدمه‌ای برای گام‌های بلند علمی و فرهنگی در میان قشر زنان فرهیخته است.


وی با بیان اینکه تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته حرکتی زیبا و ارزشمند است، تصریح کرد: تشکیل چنین شورا‌هایی نه تنها در امور زنان بلکه در موارد مختلف دیگر ثمرات مفیدی را به دنبال دارد.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد زنجان همچنین با توجه به تشکیل کار گروه‌های مختلف در رابطه با مسائل فرهنگی و اقتصادی، افزود: تشکیل شورای راهبردی فرهنگی با حضور فرهیختگان فرهنگی برای مطالعه، پژوهش و بررسی مشکلات در مسائل فرهنگی است.


شامی با توجه اینکه قرآن کریم جنسیت را به عنوان شناسنامه معرفی می‌کند، ادامه داد: طبق آیات قرآن حقوق زنان و مردان یکسان بوده و زن و مرد دارای جایگاهی یکسانی در جامعه اسلامی دارند.


وی با بیان به اینکه کسی در پیشگاه خداوند جایگاه ارزشمندی دارد که تقوای او بیشتر باشد، خاطرنشان کرد: ملاک انتخاب افراد شایستگی و توانمندی اوست و جنسیت مطرح نیست.


مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد زنجان گفت: در تمام عرصه‌های مختلف و مشارکت‌های اجتماعی نگاهی به جنسیت نشده است.


شامی اضافه کرد: تشکیل شورای راهبردی زنان فرهیخته و تشکیل چنین شورا‌هایی در راستای حل مشکلات و مسائل مبهم است.


ایجاد دفتر تحقیقات و مطالعات زنان در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان


مدیر‌کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان خواستار ایجاد دفتر تحقیقات و مطالعات زنان در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان شد.


ماهرخ بلوری در نخستین گردهمایی اعضای شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان اظهار کرد: اداره کل امور بانوان زنجان فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که می‌تواند هم‌سو با این شورا باشد.


مدیر‌کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه اداره کل امور بانوان یک نهاد نظارتی، حمایتی و هماهنگ‌کننده و در‌ پی نزدیکی و هم‌سو کردن فعالیت‌های مربوط به زنان است، ادامه داد: این اداره آماده همکاری با شورای راهبردی زنان فرهیخته است.


بلوری با توجه به استقبال از هدف‌گذاری شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد زنجان که شناخت وضعیت و موقعیت زنان فرهیخته است، گفت: پیشنهاد اداره امور بانوان استان زنجان برپایی دفتر تحقیقات و مطالعات زنان در دانشگاه آزاد است.


وی برپایی این دفتر و ارتقای آن را گامی برای پیشرفت‌های علمی عنوان کرد.
معیار دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیریت توانمندی افراد است


معاون هماهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان زنجان گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی معیار واگذاری پست‌های مدیریتی توانمندی افراد است نه جنسیت آن‌ها.


دکتر اصغر پرتوی در نخستین گردهمایی اعضای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با توجه به هدف تشکیل شورای راهبردی زنان افزود: مسئولیت این شورا این است که اگر مخفیانه در دانشگاه آزاداسلامی سعی بر این باشد که زنان فرهیخته و توانمند پس زده شوند تا راه برای مردان باز شود این شورا مانع از این کار شود.


وی تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه‌های آزاد استان زنجان تبعیض میان مرد و خانم کمتر دیده شده و این شورا دنبال رفع مشکلاتی است که مانع از پیشرفت بانوان می‌شود.


پرتوی ابراز کرد: باید در دادن پست‌های مدیریتی تنها ملاک لیاقت، شایستگی و علم و دانش افراد باشد و نباید به خاطر جنسیت افراد میان آن‌ها تبعیض قائل شد.


وی با توجه به مسئله حقوق زنان در دنیا خاطر نشان کرد: موضوع احیای حقوق زنان مربوط به تمام کشورهای جهان می‌شود و با این حال این مسئله در کشورهای جهان سوم بیشتر است و متاسفانه بیشتر کشورهای اسلامی نیز به دلیل استعمار‌ها و محرومیت‌ها جزو کشورهای جهان سوم محسوب می‌شوند ولی تبعیض حقوق زنان در کشورهای اسلامی به دلیل موضوع دین نیست بلکه به دلیل برخی باورهای غلط است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.


معاون هماهنگی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان زنجان با توجه به نظریات فمینیستی اظهار کرد: این نظرات مربوط به دنیای غرب است که واکنش به تضییع حقوق زنان بوده و در آن معمولا افراط‌هایی دیده می‌شود ولی با این حال هنوز هم به حقوق برابر میان دو جنس دست نرسیده‌اند و مشارکت زنان با مردان قابل قیاس نیست.


پرتوی اعلام کرد: در مورد تفاوت حقوق زن و مرد در دنیای اسلام سوء تبلیغ‌های بسیاری می‌شود ولی این تبعیض‌ها مبنای دینی ندارد و نسبت دادن این تبعیض‌ها به اسلام از روی جهل است.


پرتوی افزود: در این زمینه برخی اقدامات ناآگاهانه ما آب در آسیاب دشمن ریختن است و باید دانست در دنیا تبعیض‌ها و محدودیت‌های تحمیل شده بسیار زیاد است ولی هیچ یک از این‌ها به دین اسلام مربوط نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته