دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بزرگداشت روز ملی بهره وری در یکم خرداد ماه؛

توان اجرایی در شرکت‌های ایرانی زیر 35درصد است/ حضور 6500 داور در 52رشته تخصصی

دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران گفت: شاخص XQ یا همان توان اجرایی که از مهمترین شاخص های اندازه گیری و مقایسه ای است، می تواند به عنوان یک شاخص اساسی برای شرکت های دولتی، خصولتی و خصوصی باشد که متاسفانه در بهترین شرایط توان اجرایی شرکت های ایرانی تنها به 35درصد می رسد.
کد خبر : 179703

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا،‌ فرشید شکرخدایی، دبیر جشنواره ملی بهره وری ایران با اشاره به آئین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره وری در نشست خبری خود گفت: جشنواره ملی بهره وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه های توسعه در حوزه بهره وری و لزوم بهره گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره وری و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و قدردانی از بهره ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی، هر ساله برگزار می شود و در یکم خرداد ماه سال جاری، هشتمین دوره برگزاری آن به پایان می رسد و نهمین دوره آن به طور رسمی آغاز خواهد شد.


وی ادامه داد: فرآیند اجرایی هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری از تاریخ اول خرداد ماه سال ۹۵ آغاز شد، در این دوره از جشنواره در مجموع ۳۸پروژه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.


شکرخدایی با اشاره به پروژه های ورودی برای ارزیابی در این جشنواره، تصریح کرد: ۷پروژه در سومیں مسابقه ملی بهینه کاوی شرکت کرده اند که از میان پروژه های ارسالی گروه های مواد و محصولات دارویی و بانک و موسسات پولی و مالی با ۶پروژه بیشترین و گروه صنایع غذایی با ۲ پروژه کمترین پروژه در این دورہ مسابقات ارسال نموده اند. همچنین با توجه به بررسی پروژه ها در حوزههای مختلف ۲۰ پروژه در حوزه نوآوری، ۱۴ پروژه در حوزه تیم سازی، توانمندسازی پرسنل، ۱۱ پروژه در حوزه های بهینه کاوی و برنامهریزی استراتژیک و توسعه، ۱۰ پروژه در حوزه های مدیریت فرآیند و توسعه و تمرکز بر بازار و مشتری، ۹ پروژه در حوزه مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، ۷ پروژه در حوزه های رهبری، روابط با تامین کنندگان و شرکا و استانداردها و جوایز، ۶ پروژه در حوزه ارزیابی عملکرد و ۵ پروژه در حوزه های مسوولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی و تحصیلات، آموزشی، توسعه و یادگیری بوده است.


دبیر جشنواره ملی بهره وری درخصوص یک شاخص اندازه گیری جدید که به تازگی به دیگر شاخص ها پیوسته اشاره کرد و گفت: شاخص XQ یا همان توان اجرایی، از مهمترین شاخص های اندازه گیری و مقایسه ای است که می تواند متوسط عملکرد شرکت ها را با دیگر شرکت های شرکت کننده ارزیابی کند،‌ بر همین اساس پس از بررسی شرکت های داوطلب آمارهای چندان مطلوبی از این شرکت ها بدست نیامد ضمن آنکه هیچ شرکت دولتی و خصولتی هم در این ارزیابی شرکت نکرد.


وی افزود: شاخص توان اجرایی شرکت ها از آمار 55درصدی در کشورهای توسعه یافته برخوردار است و این آمار در شرکت های متقاضی کشورمان تنها به 35درصد می رسد.


وی در ادامه با اشاره به ارسال مدارک شرکت ها به دبیرخانه این جشنواره تاکید کرد: پس از ارسال کامل پروژه ها به دبیرخانه جشنواره و انجام بررسی های اولیه انجام شده توسط کارشناسان جشنواره، پروژههایی که دارای ایراد و نقص بود برای مدیران پروژه ها ارسال شد و پس از اصلاح مجدد دبیرخانه ارسال شد.


وی همچنین درباره نحوه داوری های این جشنواره نیز گفت: پروژه‌های دریافتی در سامانه داوری جشنواره آپلود شد تا بیش از ۶۵۰۰ داور که از متخصصین ۵۲ گروه صنعتی با مطالعه پروژه ها به صورت آنلاین نظرات کارشناسی خود را نسبت به پروژه های صنعت خود اعلام کنند که این نظرات قسمتی از امتیاز نهایی پروژه ها است.


لازم به ذکر است که جشنواره ملی بهره وری در تاریخ چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شرایطی را برای سازمان های شرکت کننده در حضور کمیته علمی جشنواره از پروژه های ارسالی خود دفاع کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته