دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 10:06

راه‌آهن کرمانشاه بر ریل برنامه دولتی‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اعلام پشرفت فیزیکی 50 درصدی راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه اظهار کرد: با متوسط ریل‌گذاری روزانه ۱.۵ کیلومتر تا خردادماه ریل به کرمانشاه خواهد رسید.
کد خبر : 179633

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی در یادداشتی بیان کرد: به مردم عزیز کرمانشاه وعده کرده بودم تمام تلاش خود را به کارگیرم که راه‌آهن را به این شهر برسانم. همکاران من خیلی تلاش کردند. در بعضی روزها حتی 1950 متر ریل‌گذاری نموده اند. با همه این تلاش‌ها، نشد که پیش از پایان اردی‌بهشت‌ماه این پروژه را به سامان برسانم. دلیلش هم روشن بود. هم پروژه خیلی پرحجم و سنگین بود و هم بیش از سی روز بارندگی و نزول رحمت الهی در منطقه مانع ریل‌گذاری شد.خوشبختانه، به محض فراهم شدن شرایط جوی، کارگاه فعال شد و آلان هم خیلی فعال ‌است.


امروز، برای ابراز تعهدم به مردم عزیز این خطه و برای پیگیری مرتب پروژه تابه نتیجه رسیدن کار، بعد از جلسه دولت به سمت ساوه حرکت کردم. ایستگاه بسیار خوبی بود. از شرکت راه‌آهن خواستم که قطارهای برنامه‌ای تهران-ساوه را تنظیم و برنامه آن را به من تحویل دهند. ساوه به عنوان یک شهر کهن ایرانی، با جمعیتی بیش از 350 هزار نفر و موقعیت صنعتی و کشاورزی آن و قرار گیری آن در جوار تهران به عنوان حومه پایتخت درخور توجه فراوان است. فکرهای خوبی را برای این شهر دارم.


بلافاصله به ملایر و از آنجا به فیروزان در نهاوند رفتم. از ملایر تا فیروزان 79 کیلومتر ریل گذاری شده بود و من این مسیر را با قطار رفتم. از فیروزان به کرمانشاه حدود 110 کیلومتر است که نصف آن ریل‌گذاری شده و بقیه هم با سرعت درحال انجام است. با توجه به ریل‌گذاری متوسط 1500 متر در روز در این مسیر، مدیران شرکت، برنامه زمانی رسیدن ریل به کرمانشاه را تا پایان خردادماه سال‌جاری داده‌اند. اتفاق بسیار مبارکی است. مبارکی آن هم از چند جهت است. یکی اینکه این مسیر رو به حرم‌های حضرت امیر و حضرت اباعبدالله علیهماالسلام دارد و در ایام تولد حضرت صاحب (عج) به نتیجه می‌رسد.


این مسیر نه تنها ما را به کرمانشاه وصل می‌کند، که از آنجا به اسلام‌آباد و خسروی ادامه خواهد یافت. خوشبختانه کارگاه کرمانشاه-اسلام‌آباد بسیار فعال است و بیش از 40% پیشرفت کار دارد. با این توجه که بستر کار آن کوهستانی و دارای تونل‌های سنگینی است.


نکته دیگری که برای من خیلی مهم است اتصال این محورها به خطه زاگرس است. این خطه مهد تمدن ایران‌شهری است و حدود 20 درصد جمعیت ایران را در خود جای داده‌است و از آب و امکانات محیطی و سرزمینی سرشاری برخوردار است. از این‌رو، توسعه اتصال تمام محورهایی که به زاگرس ختم می‌شوند، در اولویت فعالیت‌های وزارتخانه قرار گرفته‌اند.


افزون بر راه‌آهن غرب، راه‌آهن همدان سنندج هم فعال است. در این سفر دستور برنامه‌ریزی اجرای راه‌آهن همدان-ملایررا هم دادم که برای غرب ایران بسیار مهم است.


یکی از آرزوهای من راه‌آهن کریدور زاگرس از بندر امام در جنوب تا بازرگان در شمال است.امیدورام که در تثبیت این طرح عظیم ملی در طرح جامع حمل‌ونقل ایران و شروع به انجام مطالعات فنی و اجرایی آن توفیق یابم.


گفتنی است،عباس آخوندی امروز در ادامه سفر خود در همدان و در مراسم افتتاح ایستگاه راه‌آهن فیروزان عنوان کرده است: امروز از مسیر فیروزان تا کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر شاهد بیش از ۵۰ درصد پیشرفت هستیم و امیدوارم با متوسط ریل‌گذاری روزانه ۱.۵ کیلومتر تا خرداد ماه ریل به کرمانشاه خواهد رسید.


وی بیان کرد: در حالی که رکورد قبلی ریل‌گذاری در ایران ۳۰۰ کیلومتر در سال بوده اما امروز شاهد ارتقا این رکورد به ۸۳۸ کیلومتر هستیم و این مهندسان، مشاوران، پیمانکاران، وزارتخانه راه و شهرسازی، دولت و مردم هستند که نشان دادند ما می‌توانیم و حتما این رکورد را به سالی ۱۰۰۰ کیلومتر خواهیم رساند. این اتفاق بسیار بزرگی برای صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران از جهت توسعه و بهره‌وری شبکه و صرفه جویی در مصرف انرژی است. به طوری که میزان مصرف سوخت در مسافر کیلومتر ۱.۳ و برای تن کیلومتر ۱.۶ کاهش میابد.


وزیر راه و شهرسازی نسبت به ایجاد فرصت دسترسی مردم غرب کشور به مرکز و بالعکس با راه‌اندازی قطارهای مسافری همدان، ملایر، کرمانشاه، فیروزان به تهران ابراز امیدواری کرد و با اشاره به اهمیت منطقه زاگرس بیان کرد: این خطه از بندر امام به سمت خرم آباد، کرمانشاه، سنندج، میان‌دوآب تا رازی، حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب