دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 16:31
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

فاینانس چین در طرح‌های آهن اسفنجی مصرف می‌شود/ سرمایه گذاران خارجی منتظر رفع تحریم‌ها هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال ۳ طرح از ۷ طرح آهن اسفنجی کشور به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ‌هزینه کل این طرح‌ها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو است که بر اساس توافق صورت گرفته قرار است از سوی کشور چین تأمین شود.
کد خبر : 17941

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با با تاکید بر این که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، برق، راه آهن و... سرعت پیشرفت این طرح‌ها چندان مناسب نبوده‌است، افزود: با توافق صورت گرفته میان ایران و چین، مبلغ ۱۴ میلیون یورو برای ساخت و به بهره‌برداری رساندن نخستین طرح آهن اسفنجی در قالب فایناس پرداخت شده است.


کرباسیان با اشاره به در دست ساخت بودن ۴ طرح دیگر تولید آهن اسفنجی، اظهار کرد: ‌در سال آینده 4 طرح تولید آهن اسفنجی به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی ادامه داد: ‌همچنین قرار است ظرفیت آلومینیوم کشور نیز به دو برابر افزایش یابد و به همین منظور بزرگ‌ترین پروژه آلومینیومی کشور که از ظرفیت ۳۰۰هزار تنی برخوردار است، در دست ساخت است.


کرباسیان با بیان اینکه در حوزه فولاد تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن را تا پایان سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: ‌در حال حاضر نسبت به کشورهای رقیب در حوزه معدن دچار عقب ماندگی هستیم و نمی‌توانیم تأثیر بازدارنده و مخرب تحریم‌ها را در این زمینه انکار کنیم.


مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تن ذخایر معدنی شناخته شده در کشور داریم، از اشتیاق کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران خبر داد و گفت: ‌به طور مثال هفته گذشته رئیس هیاتی از کانادا پس از دیدار با بنده، از انتظار شرکت‌های کانادایی برای برداشتن تحریم‌ها سخن گفت.


وی افزود: ‌بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در حال حاضر منتظر رفع تحریم‌ها برای توسعه سرمایه گذاری‌های گسترده خود در بخش معدن ایران هستند و از آن جمله می‌توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کویت، هند و امارات نیز اشاره کرد.


او همچنین به موضوع استخراج از معادن در سال ۹۳ پرداخت و گفت: ‌مجموع استخراج ماده معدنی در سال ۹۳ از معادن می‌شدوان، سنگان، سیرجان، مهدی آباد، البرز مرکزی، انگوران، موته و جلال آباد در حدود ۱۶ میلیون تن بود که نسبت به سال ۹۲ از رشد ۱۳ درصدی برخوردار بوده‌است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته