دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1396 - 10:14
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران:

جاسک هاب نفتی منطقه می شود

در صورتی که سرمایه گذاران دو پالایشگاه و سه پتروشیمی را در منطقه جاسک بسازند این منطقه را می توان به هاب نفتی منطقه تبدیل کنیم.
کد خبر : 178492

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ،حمید شریف رازی، مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در زمینه پروژه های پالایشگاهی ، و طرح های این شرکت گفت : ماه گذشته واحد بنزین سازی پالایشگاه بندر عباس وارد مدار شد و در حال حاضر افزایش تولید بنزین را در این پالایشگاه داریم . امیدواریم با تصمیمی که مالکین طرح خواهند گرفت شاهد ادامه پروژه باشیم .
وی تصریح کرد: بخش بزرگی از این طرح شامل مخازن ،سیستم های آب, برق و بخار و واحد تصفیه نفتای سنگین و تولید بنزین است که به بهره برداری رسیده است و واحد تصفیه هیدروژنی گازوییل و واحدهای مرتبط نیز با پیشرفت بالای 94 درصد درحال طی کردن مراحل پایانی است که پیش بینی می شود در سال جاری تکمیل شود .
وی در ادامه به طرح پالایشگاه جدید آبادان با ظرفیت تولید 210 هزار بشکه در روز اشاره کرد و گفت: این پالایشگاه توسط یک کنسرسیوم متشکل ازشرکت های ODCC و ساینوپک چین در حال انجام است . ال سی فاز اول به مبلغ یک میلیارد و یک صد میلیون دلار اول اسفند ماه سال گذشته توسط بانک ملت باز شد و پنجم اردیبهشت ماه سالجاری قرارداد ما نافذ شد در نتیجه این قرارداد پیمانکار موظف است در مدت 45 ماه فاز اول را به انجام برساند .
شریف رازی افزود :فاز دوم طرح، رقمی در حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار منابع مالی می خواهد که توسط یکی از بانک های چین تامین می شود و یک موسسه بیمه ای طرح را تصویب کرده و به تصویب بانک چینی نیز رسیده است و هم اکنون مراحل اخذ مجوز از وزارت امورخارجه و وزارت صنعت چین در حال پیگیری است و ظرف چند ماه آینده قرار داد این بخش از کارهم نافذ می شود. در مجموع امیدواریم امسال هر دو فاز را با هم و در کنار هم شروع کنیم .
وی با اشاره به اینکه این پروژه از لحاظ جهانی نیز پروژه بزرگی محسوب می شود،تصریح کرد: بعد از برجام طرح پالایشگاه جدید آبادان بزرگترین طرحی است که از طرف موسسات خارجی تامین مالی می شود .
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خاطر نشان کرد :با توجه به اینکه پالایشگاه آبادان مازوت زیادی تولید می کند( در حدود 45 درصد)و ادامه تولیدش اقتصادی نیست، با تکمیل این طرح نه تنها اقتصاد پالایشگاه بهتر خواهد شد بلکه دیگر شاهد ضرر دهی پالایشگاه نیستیم.
وی طرح بعدی را طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان عنوان کرد و گفت :مالک طرح شرکت پالایش نفت اصفهان است . این طرح احداث دو واحد عظیم پالایشی HRU و RFCC برعهده دارد و قرار است فراورده مازوت پالایشگاه را به بنزین تبدیل کند.
وی افزود: بعد از اجرای طرح حدود 8.5 میلیون لیتر در روز بنزین و یک میلیون هم پروپیلن خواهیم داشت ،در نتیجه پالایشگاه اصفهان میزان مازوتی که تولید خواهد کرد به زیر 10 درصد کاهش می یابد، مازوتی که در حال حاضر تولید می شود با هزینه زیادی به بندر ماهشهر ارسال می شود و از آنجا صادر می شود که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که امیدواریم با اجرای این طرح پالایشگاه بتواند از فواید آن استفاده کند .
وی گفت :قرارداد این طرح نیز با شرکت دایلم و اصفهان منعقد شده و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز به آن کمک می کند .مبلغ قرارداد این طرح در حدود 2 میلیارد یورو است و امیدواریم با تکمیل این طرح گام موثری در رفع آلودگی منطقه و شهر اصفهان برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه پروژه دیگر طرح احداث خط لوله نفت خام گوره - جاسک است، گفت :ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت سنگین است که از منطقه گوره به منطقه جاسک در استان هرمزگان ارسال می شود که احداث این پروژه امیدواریم موجب آبادانی در این منطقه بشود.همچنین در کنار احداث این خط تاسیسات بندری داریم که سه گوی شناور کار تخلیه نفت خام را بر عهده دارند،برای کشتی های بسیار بزرگ نیز ظرفیت 2 میلیون تن طراحی شده است .
شریف رازی گفت :در این منطقه قرار است یک انبار نفت به ظرفیت 10 میلیون بشکه احداث شود که نفت خام را در این مخازن نگهداری کند.در آینده هم علاوه بر این طرح هایی که تصویب شده اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اگر سرمایه گذاران در این منطقه ،دو پالایشگاه و سه پتروشیمی بسازند که در طرح پیش بینی شده است این منطقه را می توان به هاب نفتی منطقه تبدیل کنیم گفت: با انجام این کار توسعه عظیمی را در منطقه جاسک شاهد خواهیم بود .
وی به طرحهای دیگر اشاره کرد و گفت : طرح بندر صادراتی ماهشهر از جمله طرح هایی است که با اجرای آن امکان صادرات 450 هزاربشکه فرآورده های نفتی از کشور مهیا شد در این طرح 12مخزن در پایانه احداث شده است .همچنین از 6 دستگاه اسکله ایجاد شده 4 اسکله آن تجهیز شده است و 2 اسکله دیگر به زودی تجهیز می شود و ظرفیت صادرات فراورده افزایش می یابد.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: بخش صادرات نفت گاز و نفت کوره آماده شده و در حال بهره برداری است .بخش پایانه نیز بزودی تکمیل خواهد شد و امیدواریم در ماه جاری بخش عمده ای از آن به بهره بردار تحویل گردد و تا پایان شهریور ماه کل طرح را رسما افتتاح کنیم .
وی افزود:احداث خط لوله سبز آب به ری از جمله دیگر طرح ها است ،این خط لوله نفت خام سنگین را به پالایشگاه اراک منتقل خواهد کرد و توسط یک کنسرسیوم ایرانی اجرا می شود .همچنین خط لوله تبریز به ارومیه که پروژه مهم دیگر شرکت است تاکنون 55 درصد پیشرفت داشته است و با تامین منابع مالی ، بخش عمده پروژه امسال به بهره برداری رسیده و تحویل می گردد .
وی در خصوص احداث خط لوله نایین -کاشان- ری گفت : در این طرح فراورده های تولیدی از مبادی جنوبی به تهران منتقل می شود، این طرح نیز پیشرفت 65 درصدی داشته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: تولید بنزین جاسک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته