دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1396 - 10:49
با حضور مسئولان کشوری

سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افتتاح شد/ وزیر فرهنگ: می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی را در مبادلات با کشورهای دیگر گسترش دهیم

مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا، کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا ی ولادان ووکوساولیویچ وزیر فرهنگ و رسانه صربستان برگزار شد.
کد خبر : 176236

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، صالحی امیری در این مراسم با اشاره به آمار نشر کتاب در سالهای اخیر به جریان روبه رشد نشر کتاب و مطالعه کتاب در کشور اشاره کرد و نمایشگاه کتاب را حادثه‌ای توصیف کرد که 30 سال بدون توقف به کار خود ادامه داده است.


وزیر فرهنگ نمایشگاه کتاب تهران را مهمترین فعالیت فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب خواند و گفت: باید از بنیان‌گذاران این رویداد تشکر کنیم که در سال‌های جنگ نیز اولیت‌های فرهنگی را رها نکردند. کتاب در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نقش مهمی در تحول و توسعه فرهنگ انسانی داشته و دارد و حفظ و توسعه کتاب وظیفه همه علاقه مندان به نظام است.


وی با تقدیر از بانیان نمایشگاه کتاب گفت: در روزهایی که کشور در سخت ترین روزهای خود به سر می برد، آنها اولویت فرهنگ را از یاد نبردند و در پائیز ۶۶ یعنی دشوارترین سالهای جنگ، اولین دوره نمایشگاه با حضور ناشرانی از ۳۲ کشور جهان در تهران برگزار شد.


صالحی امیری برگزاری نمایشگاه کتاب و استمرار آن را در طول سالهای گذشته بهترین گواه بر اهمیت مقوله کتاب در نظام اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: ۳۰ سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است و خوشحالیم که امروز اعلام کنیم امور اجرایی نمایشگاه تهران به تشکل های صنفی واگذار شده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما آماده ایم کلید نمایشگاه کتاب را در سال آینده به صنوف تحویل دهیم و به عنوان دولت، وظیفه سیاست گذاری و حمایت را بر عهده داشته باشیم.


صالحی امیری در ادامه با اشاره به آمارهایی در تأیید تحول و توسعه حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: در سال ۱۳۹۱، تعداد ۶۱هزار و ۱۵۱عنوان کتاب، در سال ۹۲ تعداد ۶۶ هزار ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳ تعداد ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴، ۸۱ هزار و ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال ۹۵، ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در ایران منتشر شده است.


وی تقویت حضور صنعت نشر در مبادلات تجاری را از اهداف این دوره از نمایشگاه کتاب برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل تحریم و مشکلاتی از این دست، تعداد کمتری از ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می کردند ولی امسال نقش دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه تقویت شده است به گونه ای که تعدادی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب به عنوان مهمان ویژه هستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرکت ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نیز استانبول به عنوان شهر مهمان ویژه در این دوره، از تقویت وجه بین‌المللی این رویداد فرهنگی در سال جاری سخن گفت و یادآور شد: ما می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی را در مبادلات با کشورهای دیگر گسترش دهیم و آنچه بیش از همه این ها برای ما اهمیت دارد این است که کتابخوانی در تاریخ ایران یک تبار طولانی دارد.


سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا ۱۳ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پذیرای عموم بازدیدکنندگان خواهد بود؛ ساعت فعالیت نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۲۰ شب است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته