«آخرین بوسه قیصر»، نظام طبقاتی رنگی جشنواره و خبرهای دیگر از کن
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، برنامههای جذب سرمایه و مذاکرات و عقد قرارداد پروژههای مهم سینمایی در آستانه افتتاح شصتوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن در جریان است.
لیلی جیمز و کریستوفر پلامر در «آخرین بوسه قیصر»
به گزارش هالیوود ریپورتر، لیلی جیمز بازیگر انگلیسی فیلم سینمایی پرفروش «سیندرلا» و سریال تلویزیونی «داونتان ابی» نقش اصلی درام «آخرین بوسه قیصر» (The Kaiser’s Last Kiss) را که داستانش در جریان جنگ جهانی دوم میگذارد، بر عهده خواهد داشت. این فیلم را دیوید لِوو کارگردان تئاتر که تاکنون پنج بار نامزد جایزه تونی شده است، کارگردانی خواهد کرد. کریستوفر پلامر بازیگر 86 ساله کانادایی «آوای موسیقی» (در ایران: «اشکها و لبخندها») دیگر بازیگر این فیلم است.
داستان «آخرین بوسه قیصر» در هلند 1940 میگذرد که تحت اشغال آلمان نازی است و در زمانی که نیروهای بریتانیایی جاسوسی را به محل اقامت ویلهلم، قیصر سابق آلمان که در سال 1917 به هلند تبعید شد، می فرستند. سایمون بورک این فیلمنامه را از رمانی به قلم آلن جاد اقتباس کرده است.
شرکت تولیدی لوتوس انترتینمنت که تهیه این فیلم را بر عهده دارد، پروژه را در بازار جشنواره فیلم کن برای جذب سرمایه به سرمایهگذاران غیر آمریکایی عرضه کرده است.
«حلقه» تام هنکس
سرمایه لازم برای تولید فیلم دلهرهآور «حلقه» (The Circle) با بازی تام هنکس در کن فراهم آمد. به گزارش ورایتی، شرکت ایمیج نیشن که مقر آن در ابوظبی است، کل سرمایه تولید فیلم دلهرهآور «حلقه» را تأمین خواهد کرد.
فیلم «حلقه» را که اقتباسی از رمان دِیو اِگرز است، جیمز پونسولت، کارگردان «اکنون تماشایی» خواهد ساخت. آلیشیا ویکاندر بازیگر « Ex Machin» در کنار تام هنکس، بازیگر برنده دو جایزه اسکار «فارست گامپ»، «فیلادلفیا» و «نجات سرباز رایان» در این فیلم بازی خواهد کرد. در داستان «حلقه» زن جوانی که برای کار در سایت اینترنتی برگزار کننده بازی آنلاین «حلقه» استخدام می شود، باید با مخاطرات زندگی در عصر دیجیتال و از میان رفتن عرصه زندگی خصوصی در زندگی مقابله کند.
بحران نقدینگی در اروپا و روسیه
به گزارش ورایتی، بحران نقدینگی مبتلا به روسیه و کشورهای اروپایی سایه شومی بر بازار جشنواره کن امسال انداخته است. در نتیجه بحران پولی این کشورها زیربنای مالی بسیاری از بازارهای سینمایی در اروپا در معرض خطر دارد.
آوی لرنر، مدیر عامل میلنیوم فیلمز و تهیهکننده فرانشیز سینمایی «بیمصرفها» به ورایتی گفته است: «بازار بهطور کلی سالم نیست. ما داریم در منطقه به منطقه پول از دست میدهیم. ژاپن وضع خوبی ندارد. روسیه بهخاطر واحد پول روبل به صفر رسیده است. اروپا بد است. اسپانیا و ایتالیا در چند سال اخیر افت کردهاند. تنها منطقه بزرگی که مدام دارد رشد می کند، چین است.» با این حال، بنا به این گزارش، چین و بازار آسیا نیز به علت محدودیت عرضه فیلمهای خارجی و همچنین آسان بودن دانلود غیرقانونی شرایط مناسبی برای عرضه آثار سینمایی هالیوودی ندارند.
کاهش ارزش مداوم یورو نسبت به دلار عامل مهمی برای نگرانی کارشناسان اقتصادی صنعت سینما است و سقوط آزاد ارزش روبل نیز خطر دیگری است که این بازار را برای عرضهکنندگان فیلم به عرصهای با ریسک بالا بدل کرده است.
رنگها و نظام طبقاتی
نظام رنگهایی که بر نشانهای مهمانان، برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان جشنواره کن خودنمایی میکند، این جشنواره را به شدت طبقاتی ساخته است.
دارندگان نشانهای زرد در جشنواره بینالمللی فیلم کن در پستترین رده قرار دارند. دارندگان نشان آبی رتبهای بالاتر دارند. بیشتر کارکنان این جشنواره که در واقع طبقه کارگر آن محسوب میشوند، نشان آبی دارند. طبقه متوسط یا به اصطلاح خردهبورژوای نظام طبقاتی کن از نشانهای صورتی برخوردارند. طبقه متوسط رو به بالا رنگ صورتی با نقطهای زرد رنگ دارند. افراد درجه یک در جشنواره کن، نشان سفید بر سینه میزنند |
هالیوود ریپورتر در گزارشی نظام طبقاتی جشنواره کن را که بر مبنای رنگها بنا شده، با نظام کاستی هند مقایسه کرده است. این نشریه به نقل از یکی از تماشاگران کهنهکار جشنواره کن نوشته است: «این یک نظام کاستی است و نشان شما رتبه و جایگاهتان را نشان میدهد. سلسله مراتب کن آنقدر شدید است که (سریال تلویزیونی) «داونتان ابی» در مقایسه با آن مدلی از جامعه معتدل را به نمایش میگذارد.»
دارندگان نشانهای زرد در جشنواره بینالمللی فیلم کن در پستترین رده قرار دارند. دارندگان نشان آبی رتبهای بالاتر دارند. بیشتر کارکنان این جشنواره که در واقع طبقه کارگر آن محسوب میشوند، نشان آبی دارند. طبقه متوسط یا به اصطلاح خردهبورژوای نظام طبقاتی کن از نشانهای صورتی برخوردارند. طبقه متوسط رو به بالا رنگ صورتی با نقطهای زرد رنگ دارند. افراد درجه یک در جشنواره کن، نشان سفید بر سینه میزنند.
در همین حال عوامل فیلمها در ردههای مختلف، رنگهای دیگری دارند. فیلمبرداران نشان خاکستری و صدابرداران نشان سبز دارند و نشان سیاه مخصوص فعالان امور اقتصادی صنعت سینما است.
افراد دارنده نشانهایی به رنگ خاص فقط امکان ورود به بخشهای خاصی از جشنواره را دارند و از دسترسی به بخشهای دیگر محرومند و به این ترتیب، امکان اختلاط طبقاتی در جریان جشنواره کن به شدت پایین میآید.
شصتوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن در فاصله روزهای 13 تا 24 ماه مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد) در سواحل ریویرا در جنوب فرانسه برگزار میشود.
گزارش از: ساسان گلفر
انتهای پیام/