دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست رسانه ای بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی مطرح شد:

دانشگاه آزاد اسلامی رکورددار ثبت‌نام در جشنواره تئاتر دانشگاهی بود/ وزارت علوم در پرداخت کمک هزینه تعجیل کند

نشست رسانه ای بیستمین جشنواره بین‌الکمللی تئاتر دانشگاهی صبح امروز 11 اردیبهشت ماه با حضور مهدی گمار دبیر جشنواره، حسین عبداللهی معاون اجرایی جشنواره، مسعود حکیمی مسئول هنری جشنواره و امرآبادی نماینده تیوال در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
کد خبر : 176017

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مهدی گمار در این نشست رسانه‌ای ضمن عذرخواهی از دانشجویان برای برگزار نشدن هرچه بهتر جشنواره به دلیل مشکلات موجود گزارش داد: «در این دوره شاهد 852 ثبت‌نام علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره از طریق سایت جشنواره بودیم که از این میان 218 نفر معادل 26 درصد دانشجویان خانم و 634 نفر که چیزی حدود 74 درصد است دانشجوی آقا هستند. در این دوره از جشنواره، دانشگاه آزاد اسلامی رکورددار ثبت‌نام در جشنواره بوده است که شامل 146 دانشجو می‌شود.»


وی در ادامه بیان کرد: «در این دوره 28 نفر از مقطع کاردانی، 564 نفر از مقطع کارشناسی، 264 نفر از مقطع کارشناسی ارشد و 14 نفر مقطع تحصیلی دکترا داشتند.»


دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در سخنانش تصریح کرد: «24 نمایش در بخش صحنه ای، 7 اثر در بخش تجربه اجرا، 10 اثر در نمایشنامه‌نویسی، 7 اثر در بخش پژوهش و 3 اثر از برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر دانشجویی در جشنواره اجرا می‌شود. در بخش بین‌الملل جشنواره بیستم همچنین شاهد 5 گروه از کشورهای مختلف هستیم . همچنین در این دوره تلاش کرده‌ایم که حضور گروه‌های خارجی به اجرای نمایش محدود نشود بلکه گروه‌ها در کنار اجرای آثار کارگاه‌های آموزشی را نیز برگزار کنند.»


گمار در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر این‌که میزبان گروه های نمایشی از چه کشورهایی خواهیم بود گفت: «گروه‌های شرکت کننده از ایتالیا، لهستان، کانادا، آلمان، برزیل و فرانسه هستند. بر اساس تجربه کوچکی که از گروه‌های خارجی داشتم تصمیم داشتم برنامه‌های دیگری را اجرا کنم اما وقتی وارد کار شدم دیدم که این ایده پاسخگوی جشنواره نیست. همچنین در این بخش از گروه‌های زیادی دعوت کردیم که به دلیل نبود زمان کافی امکان حضورشان فراهم نشد.»


سطح کیفی برایمان مهم‌تر از کمیت بود


وی درباره سوال دیگر خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر محدود بودن آثار بخش تجربه اجرا برخلاف آنچه که در نشست پیشین گفته شده بود تشریح کرد: «امسال در تمام بخش‌ها شاهد رشد هستیم که بخشی از انتخاب‌ها به دلیل کمبود زمان و همچنین ظرفیت جشنواره به جشنواره راه نیافت. در بخش تجربه‌ اجرا نیز متنی وجود ندارد گروه‌ها توانستند پس از انتخاب با مشاوره‌هایی که از اساتید می‌گرفتند به کیفیت مطلوبی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه برخی از آثار این بخش صرفا به چند مخاطب محدود می‌شود و برای ما کیفیت مهم‌تر از کمیت بود ترجیح دادیم که آثار این بخش در همین تعداد باقی بماند. با وجود اینکه آثار بخش تجربه اجرا محدود به 7 اثر است در 4 روز آغازین اجراها داوری‌شان انجام می‌شود.»


دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در خصوص انتخاب کاخ جشنواره نیز اظهار کرد: «در این دوره بنیاد رودکی و مجموعه تئاتر مولوی همکاری بسیار خوبی داشته‌اند و جشنواره در این دوره در مجموعه تئارت مولوی رنگ و بویی دیگر خواهد داشت. ما تمام سالن‌ها را بین اساتید و دانشجویان تقسیم کردیم و تئاتر مولوی مرکز اصلی اجراها خواهد بود. همچنین تیوال نیز در همین مجموعه از دانشجویان برای حضور در جلسات نقد و بررسی استقبال خواهد کرد.»


نگاه به جشنواره تئاتر دانشگاهی همچون نگاه به بچه ای سرراهی است


وی با اشاره به مشکلات موجود در جشنواره تئاتر دانشگاهی که بخشی از آن به بی‌توجهی وزارت علوم که حتی در نشست رسانه‌ای جشنواره‌اش نیز حضور نداشت اشاره کرد و در ادامه افزود: «نگاه به جشنواره تئاتر دانشگاهی همچون نگاه به بچه ای سرراهی است که من امیدوار هستم مدیران به این آگاهی برسند که این جشنواره جایگاهی دارد. از خدا می‌خواهم آنچه تاکنو انجام داده‌ایم پاسخگوی زحمات دانشجویان باشد.»


وزارت علوم نسبت به پرداخت کمک هزینه تعجیل کند


دبیر بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در خصوص چگونگی پرداخت کمک‌ هزینه گروه‌های نمایشی و همچنین بودجه جشنواره نیز اعلام کرد: «کمک هزینه‌های هنوز پرداخت نشده است و من امیدوار هستم از الان وزارت علوم نسبت به پرداخت کمک هزینه دانشجویان تعجیل کند. تاکنون جشنواره را برگزار کردیم چون می خواستیم که برگزار شود ولی از این پس حرکت ها نیازمند تزریق بودجه است. بر اساس سندهایی که به وزارت علوم ارائه شد قرار بود دو سوم بودجه تا پیش از جشنواره دریافت کنیم و این در حالی است که تاکنون پولی به دستمان نرسیده است. بودجه جشنواره 320 میلیون بوده که با کسر مبلغ 10 درصدی بالادستی و مالیات چیزی حدود 270 میلیون می‌شود.»


وی تاکید کرد: «در صورتی که زمان کافی در اختیار می داشتم با سفارت‌خانه‌ها وارد مذاکره می‌شدم و زا آنها حمایت لازم را می‌گرفتم . در حال حاضر سفارت آلمان از جشنواره تئاتر دانشگاهی حمیات می‌کند.»


بقای جشنواره تئاتر دانشگاهی در گروه تشکیل کارگروه


وی همچنین افزود: «عجیب است که در جشنواره تئاتر دانشگاهی که این قدر متقاضی دارد این میزان بودجه اختصاص داده شده است. لازم است کارگروهی متشکل زا دانشجویان و خارج از ساختار اداری تشکیل شود، درغیراینصورت جشنواره نابود خواهد شد.»


مسعود حکیمی مسئول هنری جشنواره نیز اعلام کرد: «603 اثر در بخش صحنه ای راه‌یافتند که از این میان 78 اثر انتخاب شد و در نهایت 24 نمایش در جدول اجراها قرار گرفت. در بخش نمایشنامه نویسی 10اثر کاندیدای اکبر رادی شدند، در بخش پژوهش 26 اثر ارائه شد که 14 اثر به جشنواره راه یافت و در نهایت 7 نمایش انتخاب شد. در بخش تجربه اجرا از میان آثار 82 متقاضی، 23 اثر به جشنواره رسید که 7 نمایش بازبینی حضوری شدند. در بخش مدرسان نیز 3 اثر به جشنواره راه‌یافت و از میان آثار برگزیده دانشجویی 6 نمایش به مرحله نهایی رسید.»


معرفی سالن‌های میزبان نمایش‌ها


وی در سخنانش از مشارکت تمامی دانشگاه‌ها در دبیرخانه و ستاد اجرایی و همچنین استفاده از دبیران کانون‌ها سخن گفت.


حسین عبداللهی معاون اجرایی جشنواره نیز تالار حافظ، دو سالن تئاتر مولوی، سالن‌های دانشگاه‌های تهران (برای کارگاه آموزشی) و دانشگاه هنر (برای اجرا)، سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران و پلاتو تئاترشهر را به عنوان سالن‌های میزبان آثار جشنواره معرفی کرد.


وی در ادامه حضور دبیران کانون‌های تئاتر را اتفاق مهم این دوره از جشنواره معرفی کرد و افزود: «دبیران می‌توانند هم از کارگاه‌ها استفاده کنند و هم به تماشای آثار نمایشی جشنواره بنشینند . همچنین قرار است فیلم تئاترها نیز به دبیران کانون‌ها ارائه شود تا با اکران آن شاگردان خود را آموزش دهند.»


عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش از همکاری تیوال در اجرا و جذب اسپانسر سخن گفت و در ادامه از حمایت اسنپ در حمل‌ونقل تماشاگران، اعضای ستاد اجرایی و داوران این دوره با تخفیف ویژه خبر داد.


در انتظار حمایت شهرداری منطقه 6


معاون اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی همچنین گفت: «طبق صحبت‌های انجام شده قرار است شهرداری منطقه 6 از این جشنواره حمایت کند و ما اکنون در انتظار حمایت‌های آنها هستیم.»


امرآبادی که به عنوان نماینده تیوال در این نشست رسانه‌ای حضور داشت عنوان کرد: «از آنجا که با سختی‌های اجرای تئاتر آشنا هستیم توجه خود را بر جشنواره تئاتر دانشگاهی افزایش دادیم و با این هدف چرخه خدماتی را طراحی کردیم که شامل معرفی پوشش رسانه ای، عکس، گفت‌وگو‌ می‌شود. همچنین جلساتی با اسنپ داشتیم تا خدمات خاصی از جمله تبلیغات جشنواره را جذب کنیم.»


در پایان این نشست پوستر بیستمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی که توسط صادق مجلسی طراحی شده رونمایی شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: پوستر مهدی گمار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته