دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 13

بابک حمیدیان: مشق کارگردانی می‌کنم/ دائم با پلیس درگیر بودیم

کیارش اسدی‌زاده گفت: «رسیدن به رئالیسم زندگی هدف جدی این فیلم بود و تمام لحظات این فیلم واقعیت است و اتفاقات بحران‌زده در فیلم شامل تحقیقات بر روی بچه‌های این نسل است.»
کد خبر : 1758

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «شکاف» با حضور کیارش اسدی‌زاده کارگردان، منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه‌کننده، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، سحر دولتشاهی و امیرکیان نجف‌زاده برگزار شد.


پیش از آغاز نشست امیرکیان نجف‌زاده پسر کامران نجف‌زاده که نقش ایلیا را در این فیلم بازی می‌کند مورد توجه عکاسان قرار گرفت.


در ابتدای نشست کیارش اسدی‌زاده در مورد ایده فیلم گفت: «ایده این فیلم از لحظه‌ای شکل گرفت که من و همسرم تصمیم گرفتیم صاحب فرزند شویم و در مطب‌های پزشکان با دیدگاه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مواجه می‌شدیم که برایمان جالب بود.»


اسدی زاده افزود: «یک بار در مطب دکتر با زوجی برخورد کردیم که به اجبار باید بچه‌دار می‌شدند و همین موضوع موجب شد تا اواخر سال ۸۳ کارهای اولیه را برای ساخت «شکاف» شروع کنم.»


پس از آن منیژه حکمت اظهار کرد: « همانطور که می‌دانید سیر کاری من در این سال‌ها متشکل شده از کار کردن با جوانان زیرا به جوان‌ها و نسل بعد از خودم قائلم و معتقدم آنها بهتر از من می‌فهمند و می‌دانند.»


وی افزود: «زمان ساخت شهرموش‌ها با کیارش کار می‌کردیم. سرتیپی پیشنهاد ساخت این فیلم را مطرح کرد. من فیلمنامه را خواندم و پذیرفتم. خوشحالم فیلمی ساخته شد که بر خلاف فیلم قبلی‌اش دیده می‌شود.»


وی ادامه داد: «اسد‌زاده گروه متعهدی داشت از بازیگران حرفه‌ای تا کل عواملش. امیدوارم در آینده شاهد فیلم‌های دیگرش باشیم. ممنونم از حضورتان و اینکه ما را پوشش می‌دهید. اگر اشکال در کار دیدید می‌توانید راحت بیان کنید. ما حاضریم انتقادها و نقطه نظرات شما را بشنویم.»


در ادامه علی سرتیپی دیگر تهیه کننده این فیلم نیز گفت: «این فیلم در ژانر کاری من نبود، اما به خاطر دوستی با کیارش اسدی‌زاده این کار را انجام دادم که ثمره خوبی هم داشت، امیدوارم در اکران هم موفق باشد. از همه می‌خواهم که در زمان اکران هم از این فیلم حمایت کنند.»


سحر دولتشاهی از بازیگران این فیلم گفت: «مدتی طولانی با این فیلمنامه همراه بودم. شانسی که داشتم این بود که از ابتدا مد نظر کارگردان بودم و به همین دلیل توانستم با آمادگی و آرامش بیشتری به این پروژه وارد شدم.»


هانیه توسلی دیگر بازیگر این فیلم نیز با اشاره به اینکه «شکاف» تجربه خوبی بود، گفت: «از فیلمنامه خیلی خوشم آمد زیرا مهم‌ترین چیز برایم فیلمنامه است.»


بابک حمیدیان از دیگر بازیگران فیلم که نقش اصلی را بر عهده داشت نیز گفت: «عاشق کار کردن با بچه‌های نسل خودم هستم. کسانی مثل رضا درمیشیان، کیارش اسدی‌زاده، مسعود بخشی و... در کنار آن‌ها مشق کارگردانی می‌کنم شاید به این معنا که دوست دارم در آینده فیلم بسازم.»


وی افزود: «این فیلم محصول مشترک تیمی است. خوشحالم که بچه‌های جوان فیلم می‌سازند و دوست دارم با آنها کار کنم.»


در ادامه اسدی‌زاده در مورد مشاوره‌های پزشکی گفت: «سعی کردیم در مورد مسائل پزشکی، ورزشی و قضایی بی‌گدار به آب نزنیم و در خصوص تک تک موضوعات تحقیقات جامع داشته‌اند.»


سحر دولتشاهی در ادامه در مورد کار کردن با کارگردان جوان گفت: «دلیل خوشحالی ما زمانی که به کارگردان‌های جوان کار می‌کنیم هم نسل بودنمان است. ما در شرایط مشابه بزرگ شدیم و حرف‌های هم را بهتر می‌فهمیم.»


هانیه توسلی در این خصوص بیان کرد: «جوان‌تر ها جسارت و فکر خلاق‌تری دارند، هر چند که در نسل جوان برخی فیلم‌ها دیده می‌شود که می‌توان گفت پوک است.»


در ادامه اسدی‌زاده در مورد دومین همکاری‌اش با مهدی گرجیان (فیلمبردار) گفت: «باید یادآور شوم که من و گرجیان بیشتر با تصویر با هم صحبت می‌کنیم و جا دارد تا از سلیقه بصری او تشکر کنم.»


وی در خصوص تدوین فیلم سینمایی «شکاف» که بر عهده خودش بود بیان کرد: «ادعایی در تدوینگری ندارم اما شیوه کارگردانی‌ام طوری است که اگر راش‌هایم را به تدوینگر بدهم تصور می‌کند یک مشت آشغال تحویل او داده‌ام زیرا من قصه را تدوین شده می‌بینم و می‌سازم. من اصولا در قیچی کردن آدم بی رحمی هستم.»


منیژه حکمت گفت: «وقتی به فیلمسازی اعتماد می‌کنم به او اختیار کامل می‌دهم. شاید بعد از نمایش نظراتم را بگویم مانند همین الان که از سالن به بیرون آمدم و به کیارش گفتم که ۸ دقیقه از آن اضافی است.»


پس از آن سرتیپی به شوخی گفت: «پس بگذارید در قالب شوخی این را هم بگویم که تدوین کار توسط خود کیارش از لحاظ مالی هم به نفع ما بود.»


بابک حمیدیان در مورد مشکلات فیلم گفت: «تنها مشکلی که داشتیم با پلیس بود. چون در سکانس‌های بیرونی که باید کار می‌کردیم دائم با پلیس درگیر بودیم. به ویژه زمانی که ما مشغول ضبط سکانسی بودیم که مرد با ویلچر می‌خواست از ماشینش پیاده شود، پلیس داشت رکیک‌ترین حرف‌ها را به سینمای ایران می‌زد. البته بعدا از دلمان در آورد به دلیل اتفاقاتی که افتاد و نمی‌خوهم بگویم.»


وی در خصوص جلسه‌های دورخوانی فیلمنامه بیان کرد: «بازیگر دورخوانی نیستم، اما دورخوانی در این فیلم ما را خیلی جلو انداخت.»


هانیه توسلی در این باره گفت: «در زمان دورخوانی فیلمنامه یک سری تغییرات جزئی را در دیالوگ‌ها به وجود آوردیم و از اینکه کیارش اسدی‌زاده در این موضوع انعطاف به خرج می‌داد ممنونم.»


سحر دولتشاهی نیز بیان کرد: «به جادوی سر صحنه اعتقاد دارم اما با این حال دورخوانی خیلی به ما کمک کرد و در ساختن لحظه لحظه کار ما را جلو انداخت.»


اسدی زاده در مورد موضوع خودکشی یک کودک خردسال اظهار کرد: «بچه‌ها در این سن به چیزهایی فکر می‌کنند که پذیرش آن برای ما دشوار است. بچه‌های این نسل، بچه‌های متفاوتی هستند.»


وی اظهار کرد: «رسیدن به رئالیسم زندگی هدف جدی این فیلم بود و تمام لحظات این فیلم واقعیت است و اتفاقات بحران‌زده در فیلم شامل تحقیقات بر روی بچه‌های این نسل است.»


وی در مورد پیام این فیلم نیز گفت: «پیام فیلم بچه دار شدن یا نشدن نیست. پیام فقط بچه است.»


در بخشی از این نشست منیژه حکمت از حضور سعید راد در نشست تشکر کرد و راد گفت: «این فیلم یکی از پربارترین و منطقی‌ترین فیلم‌هایی بود که در سینمای ایران دیده‌ام و اینقدر محکم بود که حیرت‌زده مانده‌ام.»


در ادامه اسدی‌زده به غیاب پارسا پیروزفر اشاره کرد و گفت: «پارسا پیروزفر آقاترین مرد سینمای ایران است، زیرا حال و هوای دیگری به این فیلم داد، کاش امشب در بین ما بود.»


بابک حمیدیان که او را در یکی از یادداشت‌ها حمیدی خطاب کرده بودند با بیان اینکه او الهام است، در مورد تفاوت فضای بازی‌اش در ابتدا و انتهای این فیلم گفت: «اگر یکنواخت نبودم باید دلیلش را از کارگردان بپرسید اما اگر ایراد از حس من است، سعی می‌کنم که نقص را برطرف کنم»


منیژه حکمت در ادامه در خصوص وضعیت سینمای مستقل نیز گفت: «تا زمانی که دولت و مجموعه مدیران حیات خلوتی دارند که دوستان خودشان را در آن گرد هم جمع کرده‌اند وضعیت کارهای مستقل مشخص است.»


وی اضافه کرد: «سینما سطح ندارد و تنها حس و اندیشه است و نسل جوان هر زمان اراده کند راه خود را پیدا می‌کند و می‌تواند ایجاز را در سینما به وجود آورد و حتی با موبایل فیلم بسازد. ضمن اینکه این کار یک سرمایه عجیب نمی‌خواهد زیرا اندیشه راه خود را می‌رود و به جایی می‌رسد که تهیه‌کننده آن را پیدا می‌کند.»


بابک حمیدیان به عنوان نکته آخر گفت: «ما نکته آخر نداریم. نکات اول داریم. دل‌مان برای سینمای ایران می‌تپد.»


وی ادامه داد: «کیارش کارگردان خوبی است. دغدغه‌اش سینماست و فردی کاملا اخلاق‌گرا است. متاسفانه برخی افراد در سینما فارغ از اخلاق‌گرایی عمل می‌کنند. من درخواست می‌کنم از خودتان، ما و از شرافتتان حمایت کنید.»


وی بیان کرد: «به نسل جدید سینمای ایران تبریک می‌گویم و این سینما را دو دستی تقدیمشان می‌کنم زیرا آنها سینما را به خوبی می‌شناسند و آگاهند. به نسل جوان سینما تبریک می‌گویم و ممنونم.»


در زمان برگزاری این نشست حجت‌الله ایوبی به همراه ابراهیم داروغه زاده و محمدرسول صادقی برای دقایقی کوتاه در جلسه حضور یافتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب