دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1396 - 13:32
وزیر نیرو عنوان کرد

تبادل الکتریکی ایران با گرجستان و روسیه / درخواست خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری 3.6 میلیارد دلاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش‌ترین تمایل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است، گفت: بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد رقم درخواست سرمایه‌گذاری ثبت شده 3.6 میلیارد دلار است.
کد خبر : 175366

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه اولین اجلاس تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی‌های پایدار با بیان اینکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و جلب مشارکت بخش خصوصی شیوه جدیدی انتخاب شده که بزودی رونمایی خواهد شد، عنوان کرد: تا 5 سال آینده ایران باید 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نصب و راه‌اندازی کند.


وی تصریح کرد: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اولین اقدام این است که وزارت نیرو و دولت ایران یک نظام تشویق‌کننده برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر را تدوین و آن را از بخش خصوصی خریداری کند.


وزیر نیرو ادامه داد: تجربه دنیا نشان داده است که سیاست خرید تضمیمی می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران خارجی را برای انجام سرمایه‌گذاری افزایش دهد بنابراین دولت برق تولیدی تجدیدپذیر را به صورت تضمینی خریداری می‌کند و مدت زمان خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر هم به 20 سال افزایش یافته است.


چیت‌چیان ابراز کرد: قیمت خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بسته به نوع انرژی و تکنولوژی متفاوت است، اما متوسط قیمت خرید تضمینی برق 11 سنت است.


وزیر نیرو اضافه کرد: دومین روش برای حمایت از خرید تضمینی برق از انرژی تجدیدپذیر و توسعه آن مساعد کردن زمینه سرمایه‌گذاری خارجی است. چرا که ایران دارای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی است و ضمانت لازم را می‌پذیرد.


وی ادامه داد: برای توسعه انرژی تجدیدپذیر قرار است مناقصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر بیش از 100 مگاوات برگزار شود و هر سرمایه‌گذاری که کمترین رقم فروش برق را ارائه کند آن را انتخاب خواهیم کرد.


چیت‌چیان افزود: این قوانین حکم می‌کند که تا 5 سال آینده ایران 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر نصب و راه‌اندازی کند.


وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که قرار بود برق ایران از طریق ترکیه به اتحادیه اروپا وصل شود، گفت: ایران به صورت سنتی در تامین برق اروپا نقشی داشته است و اکنون هم یکی از تامین کنندگان نفت و گاز اروپا است.


وی افزود: اخیرا ایران تصمیم گرفته است که سرمایه‌گذاری لازم در حوزه LNG هم داشته باشد بنابراین یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری بین ایران و اروپا تامین گاز و سپس برق خواهد بود.


چیت چیان اضافه کرد: مسلماً مبنای فروش گاز به اروپا مذاکرات میان کمیسیونر انجمن انرژی اتحادیه اروپا و وزیر نفت صورت خواهد گرفت اما درخصوص برق امروز پیشنهاد کردم که این موضوع مورد گفت‌وگو و بحث دوطرف صورت بگیرد.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران با 7 کشور همسایه خود ارتباط الکتریکی دارد و بزودی نیز با کشورهای گرجستان و روسیه نیز این ارتباط الکتریکی انجام خواهد شد.این زمینه را فراهم میبینیم که این اتصال شبکه تا اروپا ادامه داشته باشد.


وزیر نیرو خاطر نشان کرد: اکنون این اتصال به ترکیه وجود دارد و درسالیان گذشته هم صادرکننده برق به این کشور بوده‌ایم. اطمینان داریم این همکاری در امنیت انرژی اروپا نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته