دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1396 - 12:18

افت قیمت نفت با زمزمه خروج روسیه از توافق کاهش تولید

زمزمه ها مبنی بر خروج روسیه از توافق کاهش تولید سبب شد تا در ساعات اولیه پنجشنبه،‌ قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شود.
کد خبر : 174981

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌احتمال خروج روسیه از توافق کاهش تولید این نگرانی را به همراه داشته که توازن عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت برهم بخورد و با افزایش عرضه باید نگران کاهش قیمت ها در بازار باشیم.


البته به نظر می رسد با وجود این نگرانی ها،‌ قیمت نفت در حوالی 50 دلار باقی می‌ماند و خیال کاهش بیشتر را ندارد.


از سوی دیگر افزایش ذخیره سازی ها در آمریکا سبب شده تا شوک دیگری به بازار وارد شود و با پیش بینی کاهش تقاضا،‌ احتمال اشباع عرضه بیشتر باشد.


در این شرایط در معاملات امروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۳۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار از اوج قیمتش در ماه میلادی جاری، حدود ۸.۵ درصد اُفت کرده است.


بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با ۲۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، در ۵۱.۶۲ دلار در هر بشکه ایستاد. برنت از اوج قیمتش در ماه میلادی جاری، حدود ۹ درصد کاهش یافته است.


جهان ذخایر نفت بالایی دارد که وضعیت را برای اوپک در آستانه پایان زمان اجرای توافق کاهش تولید این سازمان در ژوئن دشوار می‌کند. نگرانی اعضای اوپک آن است که به رغم کاهش تولید خود،‌این کاهش از سوی تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی جبران شود.


ذخایر نفت خان آمریکا در رکورد بالایی قرار دارد. از سوی دیگر ذخایر بنزین آمریکا افزایش یافته است زیرا پالایشگاه‌ها، بنزین بیشتری نسبت به تقاضای بازار تولید می‌کنند.


به نظر می رسد تا زمانی‌که اوپک تصمیم رسمی برای تمدید مدت اجرای توافق کاهش تولید را اعلام نکند، تمرکز اصلی بازار بر ذخایر نفت بالا خواهد ماند.


تحلیلگران می‌گویند شکست اوپک و سایر تولیدکنندگان مانند روسیه برای تمدید مدت توافق ممکن است به ریزش قیمت‌ها منجر شود. در این بین، روند نزولی اخیر ممکن است تداوم پیدا کند زیرا شرکت‌های خدمات نفتی آمریکایی به خصوص شرکت‌های حفاری به ظرفیت جدیدشان اضافه می‌کنند.


با وجود رشد مستمر فعالیت حفاری در سال جاری، برآورد می‌شود تنها حدود ۷۰ درصد از دکلهای حفاری نفت در آمریکا فعال هستند. آمار بیکر هیوز نشان می‌دهد شمار دکلهای حفاری به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است که به نگرانی ها مبنی بر افزایش مازاد عرضه دامن م یزند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته