دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نرخ بالای تسهیلات بانکی نقطه مقابل بهبود شرایط کسب و کار؛

پیمانکاران بخش‌ خصوصی در انتظار تسویه‌ حساب دولت هستند

در سالی که گذشت، اقتصاد با وجود آنکه صادرات نفت و آغاز مجدد روابط بین المللی بانکی را به خود دید،‌ اما از نظر تامین مالی برای بنگاه‌داران تولیدکننده سالی بسیار سختی بود؛ هرچند که با وجود مشکلات این‌چنینی، آرامش و ثبات در اقتصاد وجود داشت.
کد خبر : 173479

به گزارش گروه اقتصادی آنا، با این وجود اولویت های اقتصادی در سال 96 کدام است؟ آیا به اولویت های اقتصادی مطرح شده در سال 95 دست یافته‌ایم و به اهداف اقتصادی که مدنظر برنامه‌ریزان کلان دولتی و مجلسی بود،‌ جامه عمل پوشانده شده است؟ فعالان بخش خصوصی سال 95 را چگونه گذراندند و مهمترین مواردی که برای حل آن نیازمند تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی هستیم کدام است؟


البته نباید رکود و بیکاری که شاکله مشکلات اقتصاد سال 95 بودند را فراموش کرد. عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اولویت‌هایی که باید دولت برای سال جدید برنامه‌ریزی کند، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: فرار از رکود، کاهش سطح بیکاری، اشتغال پایدار، تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ریل‌گذاری برای افزایش بهره‌وری از نکات حائز اهمیت اقتصاد است که دولت باید به آن اهتمام ویژه ای داشته باشد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر با رشد درآمدهای نفتی، دولت باید تسویه حساب با پیمانکاران بخش خصوصی را دستور کار خود قرار دهد، اشتغالزایی و عدم نابودی شغل در گرو تخصیص منابع مالی است که توسط دولت به بنگاه های اقتصادی پرداخت نشده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اهمیت تسویه حساب دولت با بنگاه ها و بازگشت نقدینگی به جیب بخش خصوصی کشور، افزود: ایجاد تعامل بین دولت و بخش خصوصی با اقدامات عملی از سوی دولت میسر است یعنی زمانی که دولت تسهیل سرمایه گذاری مشترک، ارز تک نرخی، مالیات صحیح و هدفمند، نظام بانکی در خدمت تولید، جلوگیری از ایجاد رانت و ... را نظارت دقیق کند، بخش خصوصی می تواند رشد داشته باشد.


آرگون ورود سرمایه گذار به اقتصاد را ضروری دانست و تصریح کرد: گام های دولت برای خصوصی کردن اقتصاد کافی نیست، بهبود فضای کسب و کار از سرعت کافی تاکنون برخوردار نبوده و عملا نرخ تسهیلات بانکی نیز مناسب سرمایه گذاری نیست.


وی اضافه کرد: همین فضا، ریسک سرمایه گذاری در بنگاه های تولیدی را افزایش می دهد و بیشتر مردم به سمت سرمایه گذاری در بانک ها روی می آوردند.


این فعال و کارشناس حوزه بورس کشور گفت: باید فارغ از شعار، بنگاه های تولیدی و مولد را در نظام اقتصادی کشور یکپارچه کرد تا رشد اقتصادی که در آن اشتغالزایی و تولید نیز وجود دارد شکل بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته