دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1396 - 13:05
رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد:

سود بالای بانکی نشان‌دهنده بالا بودن ریسک بانک است

رئیس کل بانک مرکزی درباره سپرده‌گذاری مردم در بانک‌های با نرخ سود سپرده بالا گفت: پرداخت بالای نرخ سود در یک بانک می‌تواند نشان دهنده ریسک بالای آن بانک باشد و سپرده‌گذاران باید در صورت تمایل به سپرده‌گذاری در این بانک‌ها متحمل این ریسک و پیامدهای آن هم باشند.
کد خبر : 171732

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ولی‌الله سیف در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با تاکید بر اینکه سهام‌داران در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود باید چنین ریسک‌هایی را قیمت‌گذاری کنند، افزود: مجوز فعالیت توسط بانک مرکزی به موسسات و بانک‌ها دارای تعریف روشنی است و باید گفت در هیچ جای دنیا این مجوز نشان دهنده تضمین فعالیت موسسات نیست. بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای نظارت بر عملکرد بانک‌ها انجام می‌دهد اما مسئولیت عملیات بانک‌ها که نشان دهنده مدل کسب و کار آنها است، برعهده هیات مدیره است.


وی تاکید کرد: ‌امیدواریم بتوانیم ثبات مالی شایسته‌ای را در نظام مالی و بانکی کشور برقرار کنیم.


سیف با بیان اینکه اکنون نظام بانکی 80 درصد بازار مالی کشور را تشکیل می‌دهد، تاکید کرد:‌ توسعه نیافتگی بازار اولیه سرمایه عمده فشار تامین مالی را متوجه نظام بانکی کرده است به طوری که در سال 95، 477هزار میلیارد تومان طی 11 ماهه اعطای تسهیلات صورت گرفته و بخشی از این منابع صرف تسهیلات اعطایی سرمایه در گردش و بخشی دیگر صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی شده است.


وی با اشاره بر اولویت‌های بانک مرکزی ادامه داد: اصلاح ساختار نظام بانکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی است که مطالعات این مهم از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم شروع و اکنون به اتمام رسیده است. بر اساس این مطالعات می‌توان گفت که نظام بانکی کشور امروز از دو عدم تعادل در بخش دارایی‌ها و بدهی‌ها و بخش درآمدها و هزینه‌ها رنج می‌برد و به طور جد باید مورد درمان قرار گیرد.


رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌ای تدوین شده که علاوه‌بر آن برنامه اصلاح ساختار نظام کسب و کار را نیز در دست اقدام داریم.


سیف ادامه داد: یکی از متغیرهای کلیدی که در هر دو برنامه دارای اهمیت است نرخ سود سپرده‌های بانکی است که کاهش آن می‌تواند هم در ایجاد تعادل هزینه و درآمد بانک‌ها موثر باشد و هم معادله ارزش افزوده اقتصادی را به حاشیه مثبت پیش برد.


وی اضافه کرد:‌ سال گذشته سود سپرده‌های بانکی از مرز 28 درصد به مرز 17 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شد که کاهش آن تا رقم 15 درصد برنامه‌ها ادامه یابد اما انتشار اوراق بدهی دولت با نرخ بالای سود 20 درصد این روند را به مسیر صعودی خود باز گرداند.


سیف تاکید کرد:‌ بر این اساس در چنین شرایطی که تنگنای مالی و عطش مالی وجود دارد باید از ایجاد سیاست‌های ناسازگار خودداری کرد.


وی با بیان اینکه اعضای سند بانکداری پیش از اعضای پذیرفته شده در بورس در واقع ماهیت بانکی دارند، گفت:‌ در نظام بانکداری بدون ربا ارائه یک صورت مالی مستقل برای پاسخگویی به طبقه‌بندی سرمایه‌گذاران ضرورت دارد.


به گفته رئیس کل بانک مرکزی معاونت نظارتی این بانک سعی کرد با ممانعت از نرخ سودهای نامتعارف اقدامات تدریجی را برای ثبات مالی عملیاتی کند و امسال این اقدامات منظم‌تر انجام می‌شوند.


سیف خاطر نشان کرد: ‌الزام بانک‌ها به ارائه صورت‌های عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری برای تقسیم منافع مشاع الزامی است که این امر موجب می‌شود که سپرده‌گذاران و سهام‌داران نسبت به رعایت اعتدال در این بخش اطمینان کسب کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته