دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1396 - 15:57
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

یک چهارم افراد در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یک چهارم افراد در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا می‌شوند، گفت: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در جهان است.
کد خبر : 170454

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سید کاظم فرهمند اظهار کرد: افسردگی عامل اصلی ناتوانی و عدم برخورداری از سلامتی در سراسر جهان است که بیش از 300 میلیون نفر به آن دچار هستند.


وی افسردگی، خودکشی، اختلالات سوء مصرف مواد و اسکیزوفرنیا را از مهم‌ترین اختلالات روانپزشکی برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، یک چهارم افراد در طول زندگی خود به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا خواهند شد.


قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به اینکه افسردگی خطر ابتلا به چندین بیماری و اختلال از جمله اعتیاد به مواد مخدر، اقدام به خودکشی، دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، گفت: افسردگی ممکن است گذرا بوده و یا مدت طولانی زندگی فرد را دچار مشکل کند.


فرهمند دوری از جمع، افکار و خیال پردازی بیهوده، خود درمانی با مواد اعتیاد آور، کاهش فعالیت بدنی، مصرف زیاد شیرینی‌ها و منفعل بودن را از عوامل مهم ابتلا به افسردگی برشمرد.


وی خاطرنشان کرد: افسردگی باعث اضطراب می‌شود و می‌تواند روی توانایی افراد برای انجام حتی ساده‌ترین کارهای روزمره اثر داشته باشد و گاهی منجر به ایجاد پیامدهای ویران کننده در روابط خانوادگی و دوستانه می‌شود.


قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: افسردگی قابل پیشگیری و درمان است که درمان آن شامل مشاوره، گفت‌وگو و یا داروهای ضدافسردگی است.


فرهمند در ادامه به فراگیری مهارت مهم حرف زدن با خود تاکید کرد و گفت: پس از گفت‌و‌گو با خود هر فردی باید برای لحظه‌های مهم زندگی دوستی داشته باشد که بتواند فارغ از تمام بایدها و نبایدها با او درد دل کند و وجود خود را از دغدغه‌ها خالی کند.


قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در مواردی که نیاز به مراجعه به پزشکان و روان پزشکان احساس می‌شود باید بی‌درنگ این کار را انجام داد چرا که ثبات و دوام حالات افسردگی در فرد می‌تواند به دوری از وی از کار و اجتماع و در مواردی به خودکشی منجر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته