مروری بر مواضع امام جمعه مشهد در سال ۹۵
گروه سیاسی- مهدی روزبهانی: منتقد جدی دولت است و مخالفتش با برگزاری کنسرت شهرت دارد. سه منصب مهم نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه مشهد و نمایندگی ولی فقیه در استان خراسان رضوی از آن اوست.
سید احمد علمالهدی متولد 1323 در مشهد، یکی از چهرههای جنجالی سال 95 بود؛ وی چهار پسر و سه دختر دارد. سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیز داماد اوست. علمالهدی که از محضر اساتیدی همچون آیتالله حاج شیخ علی فلسفی و آیتالله العظمی وحید خراسانی بهره گرفته است، هماکنون در حوزه مشهد درس خارج فقه با موضوع «جواز الاقامه الحکم فی عصر الغیبه» را تدریس میکند. علمالهدی بیشتر جمعهها در صدر اخبار قرار میگیرد و تلاش دارد هر جمعه از تریبون نماز جمعه موضعگیری خاص خود را اعلام کند. طی یک سال گذشته بیشترین حملات خود را نسبت به دولت داشته و در عرصه فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی انتقادات تندی را از تریبون جمعه مشهد به دولت وارد کرده است.
در سایت شخصی آیتالله علم الهدی در قسمت شرح زندگی آمده است: «او یکی از مخالفین سرسخت تفکرات علی شریعتی بود و بارها با مقالات و سخنرانیهای خود انتقادات شدیدی علیه بیانات و اندیشه او نمود.» در ادامه این شرح زندگی آمده است: «آیتالله علمالهدی همچنین یکی از منتقدین جدی جریان دوم خرداد ۷۶ و دولت آقای سید محمد خاتمی و جریانات سیاسی وابسته به وی همچون حزب مشارکت و جریان اصلاحات بود. او از جمله کسانی بود که در سالهای پایانی دولت اصلاحات به حمایت از جریان موسوم به آبادگران پرداخت و از گفتمان دولت عدالت و خدمت آقای محمود احمدینژاد نیز حمایت نمود.»
مخالفت علمالهدی با رئیس دولت اصلاحات به دوم خرداد محدود نشده است و اخیرا با طرح گفتمان آشتی ملی از سوی اصلاحطلبان، در نمازجمعه 29 بهمن مشهد اینگونه اظهار کرده که: «یک آقایی که عمله فتنه 88 بوده، میآید میگوید «آشتی ملی»! یعنی چه آشتی ملی؟ مگر ملت با هم قهرند؟ مردم در نهم دی 88 نفرتشان را از اینها نشان دادند، اینها عددی نیستند که مردم با اینها آشتی کنند.»
باید شرایط مشهد را بپذیرید
اما از همه اینها که بگذریم علمالهداست و مخالفتهایش با برگزاری کنسرت در شهر امام رضا علیهالسلام. مخالفتهای جدی امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در این شهر یکی از موضوعات مورد توجه رسانهها در سال 95 بود. وی در ظهر جمعه 22 مرداد سال 95 صراحتا با برگزاری هرگونه کنسرت در شهر مشهد مخالفت کرد و گفت: «کسی که در شهر زیارت و امام رضا زندگی میکند باید این شرایط را بپذیرد، دیگر سر یک لغو کنسرت ما نباید چانهزنی با برخی مسئولان بر سر کوتهفکریشان داشته باشیم؛ مگر در این مملکت شما شبکه تلویزیونی قرآن ندارید؟ موسیقی حلال، حرام هرچه هست بهجای خود محفوظ، هرکس پیرو مرجعش هست، مگر شبکه قرآن در این تلویزیون نیست؟ مگر همه شبکههای تلویزیون موسیقی ندارد؟ چرا شبکه قرآن موسیقی ندارد؟ میگویند کنار قرآن نمیشود تار زد، این خلاف قداست قران است، کنار گنبد امام رضا نمیشود کنسرت برگزار شود، این خلاف حیثیت و هویت این شهر است، تو کنسرت میخواهی، مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن؛ اگر یک آدمی میخواهد در یک شهری زندگی کند، در عیاشیهایش آزاد باشد، در عملیات فرهنگیاش آزاد باشد، در تفریح و خوشگذرانیاش آزاد باشد، چرا یک شهر زیارتی را انتخاب کرده؟ این شهر را انتخاب کرده که زوار این شهر را بچاپد و همینجا عیاشی کند؟»
اینها بدون شک همان زمان که بر زبان علمالهدی جاری میشد، خودش و مستمعین و همه مردم شک نداشتند که بیپاسخ نخواهد ماند. علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی جزو نخستین کسانی بود که در مقام پاسخگویی به اظهارات علمالهدی برآمد. او در گفتوگو با خانه ملت درباره شرایط خاص شهر مشهد اظهار کرد: «این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلا معنی ندارد. اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست.» وی همچنین درباره حریم امام رضا (ع) در مورد اجرای کنسرتها تأکید کرد: «چیزی به نام حریم امام رضا (ع) وجود ندارد.»
علم الهدی: خودم هم موسیقی گوش میدهم اما کنسرت فرق دارد!
جنجالها بر سر کنسرت در مشهد بسیار بالا گرفت و یکی دو ماهی ذهن جامعه و افکارعمومی را به خود اختصاص داد. تا جایی که تلویزیون مجبور شد خطیب جمعه مشهد را علیالظاهر بدون تعارف مقابل دوربین بنشاند و از او درباره موسیقی سؤال کند.
آیتالله علمالهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اواسط شهریورماه در برنامه بدون تعارف بخش خبری 20:30 مقابل دوربین نشست و گفت: برخی موسیقیها را گوش میدهم، اما کنسرت یک چیز دیگر است و آن ارائه موسیقی همراه با هیجان مبتذل است و کدام مرجع این را تایید میکند؟ گفتیم این فعل در این شهر حرام است و به حرمت امام رضا(ع) انجام نشود.
وی گفت: مگر جوان ما مشکلش این است؟ جوان ما تشکیل خانواده نداده و درآمد ثابت ندارد و آیا واقعا با برگزاری کنسرت مشکلش حل است؟ اگر بناست یک جریان هنری در کشور به نام هنر موسیقی شکل بگیرد باید برایش ساز و کاری تعبیه کنند که با ابتذال همراه نباشد و وضع فعلی با ابتذال همراه است.
علمالهدی سال قبلش یعنی سال 94، درباره ورزش بانوان نیز چیزهایی گفته بود که در برنامه بدون تعارف تلویزیون به آنها نیز پاسخ داد.
او در بهمن 94 در دیدار با معاون وزیر ورزش و جوانان در محل دفتر امام جمعه گفته بود: فضای ورزش بانوان را به عنوان یک فضای مقدس باید آماده کرد اما برخی جریانات سیاسی تنها بهرهبرداری سیاسی از این موضوع میکنند و نمیگذارند اصل حرف ما زده شود، همچنین باید گفت مشکل ما در عرصه ورزش بانوان، فضاست.
علمالهدی تأکید کرد: فضای ورزشی را اگر در حد یک نیروی متدین فراهم کرد آنگاه شاهد ثمرات فراوانی در این عرصه خواهیم بود، لذا وقتی خانمی با ظاهری نامناسب بر روی سکو میرود که مدالش را به او اهدا کنند آنگاه یک داور هندی مدال را بر گردن او انداخته و پرچم ایران را بالا ببرند این ننگ جهان اسلام است، اما کدام دیوانه بیعقلی است که بگوید زن نباید ورزش کند؟
او در سالهای گذشته هم در خطابههای بسیار تندی علیه زنان ورزشکار، حضور زنان را در مسابقات بینالمللی طبق آیه 33 سوره احزاب حرام خوانده و حضور دختران ایرانی در تورنمنت های برون مرزی را مصداق «حضور در رهگذر شهوترانی و فحشا» دانست. از او در سالهای گذشته این جملات نیز به یادگار مانده است: «مگر شما بسیجیان زنده نیستید که ناموس این مملکت را مقابل خارجی ها به نمایش می گذارند و هیچ کس کاری نمیکند؟ اگر مسئولان هم در مقابل این موضوع اعتنایی نکردند شما بسیجیان باید کاری انجام دهید. من در خطبههای گذشته از حرام بودن پخش تصاویر ورزشی بانوان در تلویزیون حرف زده بودم اما متأسفانه چند روز پس از گذشت صحبتهای من با نشان دادن مسابقات ورزشی بانوان در تلویزیون به بنده دهن کجی داشتند.»
اما او این بار در برنامه بدون تعارف تلویزیون نشست و درباره انتقاد اخیر خود از ورزشکاران زن گفت: این انتقاد بنده مال زمانی بود که ورزشکار خانمی بلوز قرمز پوشیده بود و آستین هم نداشت و گریبانش هم باز بود و موهایش پریشان بود و در این حالت روی سکو رفت، به مورد اخیر(اشاره به کیمیا علیزاده) اعتراضی نکردهام.
اینها را علمالهدی در پاسخ به این گفت که بعد از مدال کیمیا علیزاده در المپیک سخنانی به نقل از او علیه این مدال منتشر شد. علمالهدی البته در اینستاگرامش هم پیش از این نوشته بود: «خانم کیمیا علیزاده کسب مقام قهرمانی المپیک 2016 را به شما تبریک میگویم. ضمنا آیتالله علمالهدی تاکنون هیچ اظهارنظری درخصوص شما نداشتند و اظهارات منتسب به ایشان که در فضای مجازی در حال انتشار است، کذب محض میباشد. به امید پیروزهایی بعدی»
سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و مجادله سیاسی محورهای سخنان امام جمعه مشهد علیه دولت حسن روحانی در یک سال گذشته بوده است.
پول نفت کجاست؟
علمالهدی سوم دی ماه سال 95 به منبر نمازجمعه رفت و گفت: «گزارشی که به مردم داده میشود باید برای آنان باورپذیر باشد؛ اینکه میگویید به فاصله 6 ماه، 7.4 دهم رشد اقتصادی داشتیم، پیشرفتهترین کشورهای دنیا به فاصله 6 ماه اینقدر رشد نمیکند، ما چطور اینقدر رشد داشتیم؟ همه تعجب میکنند، باید مستند باشد؛ 7.4 دهم رشد اقتصادی را اینطور نیست که فقط اقتصاددانها بفهمند، همه مردم میفهمند، همه مردم باسواد هستند، این به چه دلیل؟ بعد آقای وزیر بیاید توجیه کند و بگوید علت اینکه رشد اقتصادی ما بالاتر بوده به خاطر اینکه امسال نسبت به سال گذشته ما مقدار زیادی نفت فروختیم! مگر فروش نفت رشد اقتصادی است؟ اگر فروش نفت رشد اقتصادی است، پس عربستان سعودی رشد اقتصادیاش از همه دنیا بالاتر است و تازه این نفتی که شما فروختید، پولهایش کجا رفت؟ پولهایش که برنگشت در کشور، پولهایش در بانکهای خارجی مانده، امریکا که نمیگذارد پولهایش وارد کشور شود، ما مشکلمان در فروش نفت نبود، مشکل ما در انتقال پول نفت به داخل کشور و صرف در اقتصاد کشور بود، این پولها که نیامده، آقای وزیر میگوید ما نفت فروختیم، پس پولهایش کجا رفت؟»
امام جمعه مشهد در آخرین خطبه نمازجمعه سال 95 خود نیز اقتصاد مقاومتی را محور قرار داد و به نقد دولت در عرصه اقتصادی پرداخت. وی تأکید کرد: امسال دولت در اقتصاد مقاومتی، در تقابل و انحراف از اقتصاد مقاومتی بود. این اظهارات علمالهدی در حالی است که سخنگوی دولت در واکنش به انتقادات اعضای مجلس خبرگان رهبری از اقدامات دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی گفته است که کسی از دولت گزارشی درباره اقتصاد مقاومتی نخواسته است.
وی بعضا در سخنرانیهای خود مستقیم حسن روحانی رئیسجمهوری را مورد خطاب و انتقاد قرار داده است. علمالهدی در 19 آذر 95 اظهار کرد: «در سخنرانی مقام معظم رهبری در نوروز امسال در همین مکان، مقام معظم رهبری فرمودند که آقایان آمدند پیش من و گفتهاند آن خط قرمزهایی که شما تعیین کردید، ما نتوانستیم آن خط قرمزها را رعایت کنیم، خودشان آمدند به آقا گفتند، آقا خط قرمز تعیین کردند و آن خط قرمزها تأمین نشده و در عینحال بعد هم بگویند تمام این قصه با نظر آقا بوده و مقام معظم رهبری در جریان بودند، این همان مظلومیت امیرالمؤمنین دارد به سراغ مقام معظم رهبری میآید.» مردم حاضر در نمازجمعه وقتی در واکنش به این سخنان شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند امام جمعه مشهد گفت: «بر آمریکا که مرگ قطعی است اما سرنوشت ما با آدمهایی که اینطور با رهبری برخورد کنند چیست؟» که مردم شعار «مرگ بر ضد ولایتفقیه» سر دادند.
این اظهارات وی در حالی بود که حسن روحانی چندی قبل از او درباره برجام گفته بود که همه اقدامات در برجام با نظر مستقیم رهبری انجام شده است.
اما انتقادات علمالهدی در سال 95 به دولت محدود نشد و تریبون جمعه مشهد علیه قوه مقننه هم موضع داشت. علمالهدی 14 آبان سال 95 از تریبون نمازجمعه مشهد زمینه نفوذ فتنه امروز را در خانه ملت عنوان کرد گفت: «وجود مقدس پیغمبر اکرم به ما اعلام خطر کردند، در روایتی که لسانالعرب در ماده فتن نقل میکند در آن روایت میفرمایند «إنی أَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُیُوتِکُمْ»، من پیغمبر فتنهها را لابلای خانههای شما میبینم و کدام خانهای از مجلس شورای اسلامی و خانه ملت بالاتر؟ امروز فتنه در مجلس است، پیغمبر گفتند، «إنی أَرَى مَوَاقِعَ الْفِتَنِ خِلَالَ بُیُوتِکُمْ»، اینها مدافع فتنه 88 شدند، بعد میگویند فتنه تا کی؟»
امام جمعه مشهد چهره جنجالی و مورد توجه رسانهها در سال 95 بود. موضعگیریهای وی بیشتر از تریبون نمازجمعه مشهد اعلام میشود.
انتهای پیام/