دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1396 - 11:30

جنجالی‌های لیست امید در سال 95

امیدی‌ها هرچند ناشناخته بودند اما با رأی چندبرابری نسبت به نمایندگان دوره نهم وارد مجلس شدند و بعضا شروع جدی در عرصه سیاست داشتند و در مواردی به جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی سال 95 تبدیل شدند.
کد خبر : 166692

گروه سیاسی ـ مهدی روزبهانی: دوره دهم مجلس شورای اسلامی با شکست سنگین اصولگریان شروع شد. لیست امید در تهران که عمدتا از چهره‌های ناشناخته تشکیل می‌شد سی بر صفر کرسی‌های نمایندگی مردم تهران را به دست آورد. چهره‌های ناشناخته اما با آغاز به کار مجلس کم‌کم خودی نشان دادند و بعضا جزء جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی سال 95 شدند.


عارف ساکت اما در صحنه


محمدرضا عارف در انتخابات مجلس دهم مدیریت میدان رقابت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان را برعهده داشت. در لیست انتخاباتی امید تنها فردی بود که خارج از ترتیب حروف الفبا در جایگاه اول لیست قرار گرفته بود. عارف با ۱۶۰۸۹۲۶ رأی منتخب اول مردم تهران شد. این در حالی است که بیژن نوباوه وطن با 491799 رأی منتخب اول تهران در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی بود.


از ابتدای سال 95 و با نزدیک شدن به شروع کار مجلس دهم، عارف بیش از هر نماینده دیگری در رسانه‌ها مطرح بود. محمدرضا عارف رقیب اصلی علی لاریجانی رئیس چند دوره‌ای مجلس، برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس دهم بود. بیشترین بحث و بررسی درباره شخصیت سرلیست امید بود. خیلی‌ها امیدوار بودند با ریاست عارف بر مجلس دهم، پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تکمیل شود. اما بهرحال این مهم محقق نشد.


عارف تلاش کرد که فراکسیون امید را در مجلس به عنوان فراکسیون اکثریت تثبیت کند. وی در هماهنگی چهره‌های تازه راه یافته لیست امید به مجلس نقش اول را بر عهده داشت. زمانی که رایزنی گسترده‌ای بین نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود داشت عارف شخصا این مسأله را دنبال می‌کرد. اما برخی از افرادی که با لیست امید به مجلس دهم راه یافته بودند از همان ابتدا از عارف و امیدی‌ها جدا شدند. از جمله کاظم جلالی که در جلسات ابتدایی فراکسیون امید هم شرکت نکرد. وی از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می‌شود. بعد از اینکه عارف از رسیدن به ریاست مجلس دهم بازماند، گمانه‌زنی درباره ریاست عارف بر مرکز پژوهش‌های مجلس بالا گرفت اما این بار جلالی رئیس قبلی این مرکز عقب ننشست و دوباره رئیس ماند.


به این ترتیب عارف در مجلس دهم تنها مدیریت فراکسیون امید را برعهده گرفت. با آغاز رسمی مجلس دهم سایر چهره‌های لیست امید فعالیت‌های خود را شروع کردند و همین فعالیت چشمگیر برخی از آنان باعث شد که عارف تا مدتی در رسانه‌ها در حاشیه باشد. با گذشت کمی از آغاز مجلس دهم انتقادها نسبت به عارف بالاگرفت. برخی معتقدند که عارف بعد از بازماندن از ریاست مجلس منفعل شد. با این حال وی در هماهنگی بین اعضای فراکسیون امید، نقش بسزایی داشته است و همچنان سخنانش در عرصه رسانه‌ها بازتاب زیادی دارد. حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم خاطره نقش‌آفرینی او در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم دوباره زنده شده است. عارف در انتخابات دور قبل ریاست جمهوری کنار کشید و نتیجه این کنار کشیدن به سبد رأی روحانی واریز شد. برخی عامل پیروزی روحانی را این اقدام عارف می‌دانند. عارف روزهای پایانی سال 95 را به هماهنگی میان نیروهای اصلاح‌طلب گذراند. وی که ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برعهده دارد بعد از جلسات متعدد با احزاب اصلاح‌طلب، در آخرین هفته کاری اسفند سال 95 رسما اعلام کرد که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حسن روحانی است.


مطهری در صدر


علی مطهری اگرچه اصلاح طلب محسوب نمی‌شود اما برای انتخابات مجلس که هفتم اسفند ۹۴ برگزار شد، در لیست امید قرار گرفت چرا که در مجلس اصولگرای نهم، رویکردی نزدیک به اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌کرد. وی که یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های دوره نهم مجلس بود، جایگاه اجتماعی خود را در دوره دهم حفظ کرد. مطهری در تهران با کسب ۱۴۴۷۷۱۳ رأی، منتخب دوم مردم در دوره دهم مجلس شد. این در حالی است که اسماعیل کوثری با 431771 رأی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی منتخب دوم تهران بود. مطهری این بار متفاوت‌تر از دوره نهم ظاهر شد. نماینده جنجالی تهران نائب رئیس مجلس شد. این در حالی بود که منتقدان وی همچنان در مقابل وی ایستادگی می‌کنند. سخنرانی‌های مطهری در دوره قبل مجلس در شهرهای مختلف از جمله شیراز از جنجالی‌ترین اخبار سال 94 و همچنین اوایل 95 بود. در شیراز وی مورد حمله تندروها قرار گرفت. اما نائب رئیسی وی در مجلس دهم نیز مخالفانش را وادار به عقب‌نشینی نکرد و سخنرانی‌اش در مشهد لغو شد.


مطهری هرچند نائب رئیس مجلس شد اما محافظه‌کار نشد. وی همچنان طی یک سال گذشته در صدر اخبار بوده است. نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد انتشار فایل صوتی مرحوم آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های دهه 60، پیش‌قدم شد و از وزیر دادگستری که درباره این فایل صوتی صحبت کرده بود، توضیح خواست. مطهری در نامه خود به پورمحمدی نوشت: «متأسفانه این، مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند». این نامه وی در فضای مجازی و رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت.


با این حال وقتی رئیس مجلس صحن علنی را ترک می‌کند و مطهری ریاست صحن را بر عهده می‌گیرد برخی نمایندگان تلاش می‌کنند در روند مدیریت او مشکل ایجاد کنند و با تذکرات پی در پی او را به چالش می‌کشند. برخی معتقدند که مطهری تسلط کاملی در اداره صحن علنی مجلس ندارد. اما در عین حال برخی این مشکلات را ناشی از اخلاق دموکراسی‌خواهانه او می‌دانند.


مطهری اخیرا نیز با کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان وارد مجادله شده است. وی در نامه‌ای به کدخدایی نسبت به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام جدای از شورای نگهبان به مصوبات مجلس شورای اسلامی ایراد می‌گیرد، اعتراض کرده و این اقدام را یک بدعت خوانده است. وی همچنین در آخرین هفته کاری اسفند ماه سال 95 در نامه‌ای از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی حامی دولت توضیح خواسته است و تهدید کرده که اگر وزیر توضیح مشخصی ندهد، برای استیضاح وی اقدام می‌کند.


صادقی چهره‌ای جدید در مجلس


در ابتدا انتقادات مختلفی نسبت به اعضای لیست امید مطرح بود و برخی این لیست را متشکل از افراد تازه‌کار می‌دانستند. عارف در پاسخ به این انتقادات گفت که سی نفر اعضای لیست با تجربه و متخصص هستند. محمود صادقی که از چهره‌های جدید مجلس بود نیز، واکنش نشان داد و گفت ما تازه‌کار نیستیم و قول می‌دهیم که مردم را ناامید نکنیم.


صادقی با کسب ۱۱۶۴۳۶۸ رأی هفدهمین منتخب مردم تهران در مجلس دهم است. در مجلس نهم لاله افتخاری با 285285 رأی منتخب هفدهم بود. صادقی از ابتدای پیروزی لیست امید نسبت به هم‌قطاران خود فعالیت رسانه‌ای بیشتری داشت و با مصاحبه‌های متعدد به تشریح شرایط تشکیل فراکسیون امید می‌پرداخت. وی به کمیسیون آموزش رفت و با گشودن دوباره پرونده بورسیه‌های غیرقانونی جنجال‌ساز شد. با اینکه شکایت‌های متعددی علیه وی مطرح شد اما اعلام کرد مصمم است پرونده بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری کند. کم‌کم صادقی نطق‌های مختلفی در صحن علنی مجلس کرد و به دلیل طرح مطالب جنجالی از جمله شرایط شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین شرایط سیاسی و اجتماعی کشور مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.


صادقی طی یک سال گذشته، بیش از همه با نطق خود درباره حساب‌های قوه قضاییه شناخته می‌شود. همین مسأله باعث اقدام دادستانی تهران برای بازداشتش شد که بازتاب خبری گسترده‌ای داشت. سخنان صادقی درباره حساب‌های قوه قضاییه باعث گله‌گذاری رسانه‌ای آیت‌الله آملی لاریجانی نسبت به برادر خود در مجلس شد و گفت که چرا در برابر اتهامات از او دفاع نکرده است. نماینده تهران وزیر اقتصاد را برای توضیح در رابطه با این حساب‌ها به مجلس کشاند.


صادقی نسبت به هم‌قطاران خود در لیست امید هم به دفعات انتقاداتی را مطرح کرده است. یک بار نیز که درباره حقوق نمایندگان سخن گفته بود در صحن مجلس مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت.


صادقی در جلسات پایانی مجلس در سال 95 در اعتراض به رفتارهای رئیس مجلس به نقل از یکی دیگر از نمایندگان گفت: «ما ابتدا که نماینده شدیم فکر می‌کردیم فاعل به اختیاریم، در انتهای نمایندگی متوجه شدیم که مفعول به اضطرار هستیم.» این اظهارات وی با واکنش تند علی لاریجانی مواجه شد.


جدای از این صادقی در احزاب نیز فعال شد و توانست کرسی دبیرکلی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها را به دست بیاورد. وی در طول سالی که گذشت بارها در دانشگاه‌های سراسر کشور سخنرانی داشت و در سخنان خود از وضعیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور انتقاد کرد.


منتخبی که با در بسته پارلمان مواجه شد


مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم از راهیابی به مجلس بازماند. شورای نگهبان بعد از آنکه خالقی توانست آرای لازم را از مردم اصفهان کسب کند، او را رد صلاحیت کرد. به این ترتیب خالقی در صدر اخبار قرار گرفت و تبدیل به منتخبی شد که نماینده نشد. هرچند وی از سوی فراکسیون امید به تهران دعوت شد و رایزنی‌های مختلفی با شورای نگهبان و وزارت کشور برای صدور اعتبارنامه وی صورت گرفت اما در نهایت وزارت کشور اعتبارنامه خالقی را صادر نکرد. بعد از این نیز نمایندگان مجلس تلاش کردند که اعمال نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداها را به قبل از برگزاری انتخابات تعریف کنند که با این اقدام امیدی به راهیابی خالقی به مجلس شکل گرفت اما نظر به اینکه قانون عطف به ما سبق نمی‌شود، قطعی شد که در صورت تصویب نهایی این طرح، خالقی راهی برای ورود به مجلس دهم ندارد. به این ترتیب کرسی خالقی در مجلس دهم خالی ماند.


جوان‌ترین چهره


سیده فاطمه حسینی جوان‌ترین چهره لیست امید با کسب ۱۲۱۸۷۲۷ رأی منتخب دهم مردم تهران در مجلس دهم شد. علیرضا زاکانی با 327818 رأی در انتخابات مجلس نهم منتخب دهم تهران بود. اولین حضور چشمگیر حسینی در مجلس دهم عضویت در هیأت رئیسه سنی مجلس بود. وی در جایگاه هیأت رئیسه سنی، هنگام اعلام اسامی کاندیداهای هیأت رئیسه دائم مجلس دهم، عبارت «تکرار می‌کنم» را به کار برد. این اقدام وی بازتاب مختلفی در رسانه‌ها داشت.


اما فاطمه حسینی یک نطق در مجلس دهم داشت که انعکاس مثبتی برای وی نداشت. حسینی در جلسه‌ای که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه گزارش میهمان نمایندگان بود، به بهانهٔ اعتراض به وزارت ارتباطات وقت گرفت، اما به جای صحبت در موضوع، به دفاع از پدرش، صفدر حسینی که در پی رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی استعفا داده بود، و اتهامات مالی خانواده‌اش صحبت کرد. حسینی که بیانیه‌ای را می‌خواند، گفت: «اتهام‌زنان، کینه‌توزان و شایعه‌گستران، در حالی بدون ارائه هیچ ادله و مستدلی اینجانب و فعالیت اقتصادی همسرم را به دلیل داشتن مجوز قانونی صرافی، به فساد 7 هزار میلیارد تومانی(!) نوسانات ارزی، آن هم در دوران دولت نهم متهم کرده اند که هیچ عقل سلیم و انسان فهیمی نمی تواند چنین دروغ بزرگی را باور کند.» وی همچنین اظهار کرد: «من هم همچون بسیاری از فرزندان این مرز بوم، با تلاش فردی و توانایی شخصی افتخار عنوان دانشجویی دانشگاه تهران را کسب کردم و اینک در این جایگاه، به عنوان یک طالب علم و نماینده نسل جوانان اجازه نمی دهم به حریم دانشگاه بی‌حرمتی شود.»


وی در حالی خارج از موضوع صحبت می‌کرد که علی مطهری ریاست جلسه را بر عهده داشت و این اقدامش واکنش مطهری را برانگیخت. مطهری چندین بار به فاطمه حسینی تذکر داد اما وقتی با بی‌اعتنایی وی مواجه شد، میکروفونش را قطع کرد. نطق و نحوه رفتار حسینی واکنش منفی افکارعمومی را برانگیخت. حسینی بعد از آن روز هرچند در جلسات مختلف همراه لیست امیدی‌ها بود اما انعکاسی در رسانه‌ها نداشت و در زمره منفعلان مجلس قرار گرفت.


مردم چشم‌انتظار لیست امید شوراها


حالا انتخابات شوراها در راه است و مردم منتظرند که امیدی‌ها برای شوراها چه در سر دارند و با چه قامتی در صحنه حاضر می‌شوند؛ آیا لیست امید برای شوراها، قرابتی با لیست امید برای مجلس دهم خواهد داشت؟




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته