دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور مطرح شد

نفوذ صنایع دستی چینی به بازار داخلی/ در سفرهای نوروزی صنایع دستی ایرانی بخرید

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور با ابراز گلایه نسبت به نفوذ صنایع دستی خارجی و چینی به بازار داخلی و مراکز خرید مانند خیابان ویلای تهران گفت: مردم با خرید صنایع دستی ایرانی در سفرهای نوروزی و مسافرت‌ به استان‌های مختلف از اقتصاد داخلی و صنایع دستی کشور حمایت کنند.
کد خبر : 166541

علی‌محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه استفاده از صنایع دستی داخلی نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: از آنجا که استان‌های کشور در سفرهای نوروزی میزبان گردشگران خارجی هم هستند بنابراین فروشگاه‌های مرکزی صنایع دستی برای ایام عید دایر است. با این حال باید نمایشگاه‌های متعددی در ایام نوروز در جاده‌های پرتردد راه‌اندازی شود.


وی تصریح کرد: دولت و نهادهای نظارتی باید اتحادیه‌ها و صنوف را ملزم کنند تا صنایع دستی خارجی را برای فروش نیاورند. متاسفانه اکنون صنایع دستی چینی، کره‌ای، هند، بنگلادش و آفریقای جنوبی در مراکز فروش صنایع دستی ایرانی به فروش می‌رسند.


اسماعیلی با تاکید بر اینکه این اجناس به بازار صنایع دستی ما لطمه وارد می‌کنند، عنوان کرد: اخیرا 9 درصد ارزش افزوده صنعت فرش برداشته شده و اگر صنایع دستی هم از پرداخت این مالیات معاف شود، علاوه بر رونق این بازار، از ورود صنایع دستی خارجی هم جلوگیری می‌شود.


مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور با بیان اینکه مکاتبه‌ای نیز در این باره از مجلس داشته‌ایم، ادامه داد: در همه جای دنیا صنایع دستی مورد حمایت دولت‌هاست در حالی که در کشور ما بیش‌تر به مسایل گردشگری پرداخته و بودجه‌ها صرف هتل‌سازی می‌شود.


وی اضافه کرد: در ویترین بسیاری از خانه‌های مردم کالاهای چینی به چشم می‌خورد در حالی که ما بهترین و ارزنده‌ترین صنایع دستی دنیا را داریم.


اسماعیلی تاکید کرد: اخیرا چین میناکاری‌های اصفهان را الگوبرداری کرده است. البته کیفیت صنایع دستی ایرانی با تقلبی چین بسیار تفاوت دارد و در صنایع ساخت چین از دستگاه‌های پر‌س‌کاری استفاده شده است. با این حال چینی‌ها در تمامی زمینه های صنایع دستی ورود کرده‌اند و این به معنای واقعی عقب‌نشینی فعالان داخلی این صنعت محسوب می‌شود.


وی ابراز کرد: هر ساله مقامات دستگاه‌های دولتی در آخر سال صنایع دستی خریداری و به کارمندان خود هدیه می‌دادند اما متاسفانه امسال از صنایع دستی دوری کرده‌اند.


اسماعیلی گفت: چند سال پیش زمانی که به دفتر یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی رفتم، 17 قلم کالای چینی را نت‌بردای کردم در حالی که ما خاتم اصفهان و سفال همدان را داریم. باید فرهنگ‌سازی شود که هر ایرانی حداقل سه قلم صنایع دستی داخلی را خریداری و جایگزین اقلام خارجی کند.


مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور اظهار کرد: قرار بود تا بانک‌ها هدایای پایان سال خود را از صنایع دستی استفاده کنند اما متاسفانه از بانک‌ها هم خبری نیست.


وی عنوان کرد: اکنون صنایع دستی ایرانی به عنوان اجناس تقریبا تجملاتی محسوب می‌شود و از این رو کم‌تر از 30 درصد مردم از آن استفاده می‌کنند در حالی که صنایع دستی داخلی کارکردهای بیش‌تری دارند. به طور مثال می توانیم به جای پادری‌های ماشینی از گلیم‌‌های سنتی در منازل استفاده کنیم.


اسماعیلی با بیان اینکه واقعیت این است که صنایع دستی ایرانی کمی گزان هستند، گفت: صنایع دستی باید از حالت زینتی خارج و کاربردی شوند.


مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور از مردم خواست از مراکز و فروشگاه‌های دولتی، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کشوری و زیر نظر اتحادیه صنایع دستی در سفرهای نوروزی خرید کنند تا اجناس تقلبی را نخرند. این مراکز منع قانونی فروش اجناسی جز صنایع دستی ایرانی را دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته