دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مراسم تکریم رییس پیشین سازمان سینمایی برگزار شد

روایت ایوبی از تلفن‌های تهدیدآمیز در «ماه عسل» و دخترش که هرگز بلیت رایگان سینما نگرفت

شب گذشته موزه سینمای باغ فردوس میزبان مراسم تقدیر از حجت الله ایوبی، رییس سابق سازمان سینمایی بود.
کد خبر : 166118

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، پس از برکناری ایوبی و جایگزینی محمدمهدی حیدریان در سمت رییس سازمان سینمایی، خانه سینما تصمیم گرفت طی مراسمی از حجت‌الله ایوبی تقدیر کند و به همین بهانه، عصر روز دوشنبه، بیست و سوم اسفندماه،سالن سینماتوگراف باغ فردوس میزبان مراسمی با حضور رییس جدید و سابق سازمان سینمایی، تعداد انگشت‌شمار سینماگران و اصحاب رسانه بود؛ مراسمی که قرار بود ساعت 16:00 آغاز شود اما به دلیل تاخیر حیدریان یک ساعت دیرتر و با صندلی‌های یک‌در میان خالی سالن سینماتوگراف آغاز شد.



در ابتدای مراسم، مجری از منوچهرشاهسواری، مدیرعامل خانه سینما دعوت کرد تا روی سن بیاید. شاهسواری با تشکر از ایوبی و تلاشش برای سر و سامان دادن به وضعیت سینما گفت: «هر وقت اهل سینما و مدیرانش رابطه خوبی داشتند یادگارهای خوبی برای سینما به یادگار مانده است. در این سه سال قدم‌های بزرگی برای سینما برداشته شد که حجت‌الله ایوبی در این زمینه بسیار موثر بود. ایوبی هیچ گاه از سینما نمی‌رود؛ همانطور که حیدریان هیچ گاه از سینما نرفت. به جای دیگر هنرمندان از ایوبی تشکر می‌کنم و به حیدریان خوش آمد می‌گویم.»



در ادامه نوبت به فاطمه معتمدآریا، ریس هیات مدیره خانه سینما رسید و او گفت: «سال‌هاست در سینما آهسته قدم برمی‌دارم و فقط زمانی که لازم باشد قدم‌هایم را محکم بر می‌دارم. چیزهای زیادی از ایوبی در فرانسه یاد گرفتم. خوب بودن و بد بودن به دست ماست. خوشحالم به دورانی باز می‌گردم که عشق، شعور و دوستی وجود دارد.»



رسول صدرعاملی، یکی از دیگر کارگردان‌های سخنران بود که گفت: «ایوبی روزهایی به سینما آمد که سینما و سینماگران نیازمند آغوشی گرم بودند. ایوبی به افزایش مخاطب در سینمای ایران کمک کرد و با رجوع به اعداد و ارقام متوجه این موضوع می‌شوید. این آمار تنها با افزایش قیمت بلیت به دست نیامده بلکه افزایش مخاطب داشته‌ایم. همچنین سینمای هنر و تجربه یکی از مهمترین اتفاق‌های سینمای ایران بود. در پایان به آقای حیدریان نیز خوش آمد می گویم.»


در ادامه محمد ابطحی، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: «ایوبی مردی است که عرصه‌های مختلف فرهنگی را درنوردیده و با ادب و تواضع خود همواره سرزمین خشک مخاطبانش را سیراب کرده است. این مدیر سینمایی کارهای بزرگی کرده و به خصوص در موسسه رسانه‌های تصویری ایجاد vod از جمله فعالیت‌های مهمی است که به نام اوست. ایجاد سینما سیار از دیگر فعالیت‌های این مدیر بود که شرایط دیدن فیلم برای مناطق مختلف را فراهم کرده است.»



سپس نوبت به محمدمهدی حیدریان، رییس جدید سازمان سینمایی رسید و او در سخنانی کوتاه گفت: «من از سال 1360 کنار شما بودم و سختی‌های سینما را می‌دانم. می‌خواهم از همسر آقای ایوبی تشکر ‌کنم چون سختی‌های بسیاری کشیده و شرایطی فراهم کرده تا حجت‌الله ایوبی به خوبی مسئولیت خود را انجام دهد. بدون شک آقای ایوبی در سینما خواهد ماند؛ چرا که هرکس وارد سینما شده از آن خارج نمی‌شود.»


یونس شکرخواه، پدر روزنامه نگاری آنلاین ایران و سردبیر نخستین روزنامه آنلاین ایران برخلاف دیگران از وضعیت کنونی سینما انتقاد کرد و در حالی که هر دو نفر را با نام کوچک خطاب قرار می‌داد، سخنان جالب توجهی را به زبان آورد: «من واقعا نفهمیدم چرا محمدمهدی به سینما آمد؟ چرا رفت و چرا دوباره آمد؟ حجت‌ هم از دوستان من است و پیش‌تر از او ‌خواستم سینما را به اهلش بدهد. حرف‌های زیادی برای گفتن دارم؛ درمورد روابط امروز خبرنگارها و سینماگران تا اتفاق‌هایی که برای‌ سینمای‌مان افتاده است، من نمی‌دانم چه عکس‌العملی در قبال‌شان نشان بدهم. برای اسکار خوشحال باشم یا از آن بترسم؟ و سوال‌های دیگری که وجود دارد. فقط می‌توانم بگیوم که همانطور که حجت آمد و رفت، محمد هم می‌آید و می‌رود اما اتفاقی رخ نمی‌دهد.»



بالاخره نوبت به ایوبی رسید تا ناگفته‌های سال‌های اخیر را بیان کند و کمی از فضای شخصی خود و خانواده‌اش و اتفاق‌ها بگوید: «همیشه دوست داشتم فرصتی مهیا شود تا یک دل سیر با شما صحبت کنم و حرف‌هایم را بزنم اما امروز هم این فرصت برایم فراهم نیست. معمولا از 6 ماه ابتدایی مدیریت، به عنوان ماه عسل یاد می‌کنند؛ چرا که هنوز با شما کاری ندارند و نوبت به بازخواست نرسیده است، اما من و خانواده‌ام از ابتدا با شرایط سختی مواجه بودیم. طوری که تلفن‌های تهدیدآمیز زیادی به ما زده می‌شد. در آغاز کار، ابتدا باید سینما را از بن‌بست دولتی خارج می‌کردیم. خوشبختانه امروز سینمای ایران در زیر ساخت‌های کاملا خصوصی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. هدف ما آشتی مردم با سینما بود که به اهداف خود در این مسیر رسیدیم. البته مردمی کردن سینما خطراتی دارد و باید مراقب بود تا سینمای هنری از بین نرود و سینمای هنر و تجربه با این هدف شکل گرفت.»


وی در ادامه گفت: «در این سال‌ها تمام‌قد از شما حمایت کردم و نگذاشتم کسی به شما چیزی بگوید. برای خانه سینما از هیچ کوششی فروگذار نکردم و تلاش کردم حرمت خانه سینما حفظ شود. البته نتوانستم تمام مشکلات را حل کنم؛ به خصوص در حوزه اکران برخی از فیلم‌ها نتوانستم کاری انجام دهم. می‌خواهم از اهالی رسانه که افراد بسیار نجیب و فهیمی هستند تشکر کنم. من واقعا دوست‌تان دارم چون شما دغدغه سینما را دارید و در جلساتی که با شما داشتم متوجه شدم که چقدر دلسوزانه و بی‌ادعا برای این سینما تلاش میی‌کنید و غصه سینما را می‌خورید. در پایان از خانواده‌ام تشکر می‌کنم؛ از دخترم که هیچ‌گاه بلیت رایگان نگرفت و همیشه برای رفتن به سینما به همراه دوستانش بلیت خرید. او هرشب سایت آمار فروش سینما را چک می‌کرد و آمار فروش را به من می‌داد و از فروش بالای فیلم‌ها اندازه تهیه‌کننده خوشحال می‌شد. همچنین پسرم که خبر فارغ‌التحصیل شدنش در مقطع کارشناسی ارشد، دقیقا همزمان شد با رفتنم از سازمان سینمایی...»



اتفاق تلخی که همزمان با برگزاری مراسم رخ داد، درگذشت علی معلم، تهیه‌کننده و مدیرمسئول مجله سینمایی «دنیای تصویر» بود؛ خبری که بیشتر آدم‌های سالن را شوک‌زده و مبهوت کرده بود؛ طوری که مدام پچ‌پچ می‌کردند و با ناراحتی سالن را ترک می‌کردند. با وجود خودداری از اعلام این اتفاق تلخ توسط مجری و سخنران‌ها حین برگزاری مراسم، منوچهر شاهسواری در انتها با اعلام این خبر به خانواده سینما تسلیت گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب