دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اکران طرح‌های فرهنگی‌ چهارشنبه سوری بدون خطر با کمک شخصیت‌های کارتونی محبوب

عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اکران طرح‌های فرهنگی با عنوان "چهارشنبه سوری بدون خطر" خبر داد و گفت: در طرح‌های فرهنگی امسال از شخصیت‌های کارتونی مورد شناخته شده استفاده کردیم تا تاثیرگذاری بیشتری در شهروندان داشته باشیم.
کد خبر : 165964

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، علیزاده با بیان اینکه در آستانه "چهارشنبه‌سوری" تعدادی از عروسک‌های محبوب نسل‌های مختلف از فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «شهر موش‌ها»، «زی‌زی‌گولو»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «خونه مادربزرگه» و «جناب‌خان» بر بیلبوردهای شهری قرار گرفته‌اند، افزود: با استفاده از این شخصیت ها تلاش کردیم تا با شعارهایی متفاوت مردم را به یک چهارشنبه سوری بدون خطر دعوت کنیم.


او با تاکید بر اینکه اتفاق امسال از سوی سازمان زیباسازی و با همکاری مرضیه برومند کارگردان و مدیر خانه عروسک و جمعی از هنرمندان عروسکی شکل گرفته است، ادامه داد: این بیلبوردها با همکاری خانه عروسک و سازمان زیباسازی در آستانه "چهارشنبه سوری" تدارک دیده شده است و همه صاحبان معنوی و غیرمعنوی عروسک‌ها و همچنین صداپیشگان آن‌ها، در این حرکت جمعی شرکت کنند.


به گفته علیزاده در کنار این شخصیت ها، طرح های فرهنگی دیگری با هدف تشویق شهروندان به چهارشنبه سوری بدون خطر برروی بیلبوردهای شهری اکران شده است.


سمبل‌های نوروزی به سازه‌های تبلیغات تجاری شهری افزوده می‌شود


هادی صادقی، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران از افزوده شدن سمبل‌های بهاری به تبلیغات‌های محیطی شهر تهران خبر داد و در این باره گفت: در راستای تغییر حال و هوای شهر تهران برای نوروز سال 1396 تصمیم بر این شد که تبلیغات‌های شهری با ویژگی‌های نوروزی همراه شود.


وی ادامه داد: بر اساس همین ایده نوروز امسال تمام تبلیغات‌ها و بیلبوردهای سنگین شهر که قابلیت اجرای این طرح را داشته باشند با سمبل‌های نوروزی نظیر هفت سین، سال خروس و مسائلی از این دست تزئین می‌شوند.


معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران این اقدام را در ایجاد فضای شاد شهری موثر خواند و اظهار کرد: به طور حتم اجرای چنین طرحی در کنار زمینه‌های تبلیغاتی حال و هوای شهر را به سمت و سوی شادتری سوق خواهد داد.


صادقی درباره تعداد اجرای این طرح گفت: بالغ بر 1 هزار سازه در عرشه پل‌های هوایی شهر تهران اجرا می‌شود که قطعا دارای چنین المان‌ها و ویژگی‌های نوروزی خواهد بود البته در مورد سازه‌های سبک نظیر بنرها امکان نصب چنین چیزی به لحاظ پتانسیل وجود ندارد اما در مورد بیلبوردها و آثار بزرگ‌تر قطعا این طرح اعمال خواهد شد.


وی افزود: 400 المان و سمبل با ماهیت هفت‌سین نوروزی برای این بخش طراحی شده است و مسائلی نظیر: ننه سرما، عمو نوروز، حاجی فیروز، سمبل خروس و مواردی از این دست را در دل خود دارد.


معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه نوروز 96 با نام خروس همراه است ما حالت‌های خاصی از خروس را داریم که توسط هنرمندان طراحی شده و در حاشیه تبلیغات‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.


صادقی اجرای این طرح را برای نخستین بار خواند و گفت: برای نخستین بار است که این طرح خلاقانه توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا می‌شود لذا ما سعی داریم که بازخوردها و نحوه واکنش مردم نسبت به آن را بسنجیم اما قطعا کار چهره خوب شهری را به دنبال خواهد داشت.


تخم‌مرغ‌های نوروزی را به عنوان یک اتفاق شهری نگاه می‌کنیم


کیانوش غریب‌پور، عضو هیات داوران تخم مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» گفت: بخش تخم مرغ های رنگی موضوعی است که نمی‌توان آن را تحت عنوان یک شاخه جدی هنری دانست، البته منظور این نیست که شان این بخش را کم کنیم اما مساله اینجاست که در این بخش بوم هنری نیست و ما به آن طی این فراخوان تحت عنوان یک اتفاق شهری نگاه می‌کنیم.


وی ادامه داد: در بخش تخم مرغ‌های نوروزی ما بیشتر شاهد آثار دکوراتیو هستیم که بتواند با فضای نوروزی شهر هم‌خوانی داشته باشد و بتواند شهر را متنوع و رنگی کند.


عضو هیات داوران تخم مرغ‌های نوروزی درباره ملاک‌های انتخاب آثار اظهار کرد: در بخش نخست آثاری را که مصداق بارز ضعف هنرمند در طراحی بود را کنار گذاشتیم و آثاری را که برای این بوم مدور تخم مرغی شکل مناسب‌ نداشت و قابل مناسب‌سازی نیز نبود را حذف کردیم.


غریب پور ادامه داد: در ادامه روند انتخاب آثار کلیه کارهایی که به نحوی کپی بودند را نیز کنار گذاشتیم در واقع طی رویکردی که داشتیم، سعی کردیم آثاری را که لزوما یک خصلت مشخص تصویرگرایانه ندارند و به نحوی جدید نیستند را کنار بگذاریم.


وی افزود: برخی از هنرمندان هنگام اجرای اثر در آتلیه خود فکر می‌کنند که کار جدید و بدیع است اما ما متوجه تم تکراری آثار می‌شویم لذا سعی کردیم که تا جای ممکن تصاویری را به اجرا برسانیم که برای رویداد تخم مرغ‌های رنگی، تجربه جدیدی باشد.


عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» تصریح کرد: در روند انتخاب آثار نوع ارتباط با مخاطب نیز مدنظر قرار گرفت. البته نه به این معنا که صرفا مخاطب عام محور باشد اما کارهایی را که به نظر می‌رسید مربوط به گالری است و نمی‌توان آن را در معرض عموم قرار داد را حذف کردیم.


غریب پور بیان کرد: در رویکرد انتخاب آثار ما سعی کردیم که مخاطب را تحت عنوان شهروند به معنای افرادی در قشرها و سنین مختلف مد نظر قرار دهیم تا صرفا بر اساس سلیقه شخصی حرکت نکنیم و کف پایین اندیشه مخاطب را مد نظر قرار ندهیم.


وی درباره سطح کیفی آثار ارسالی به تخم مرغ‌های نوروزی گفت: چیزی بیش از 4 هزار اثر به این بخش ارسال شد که ما قرار بود 250 اثر را انتخاب کنیم که اگر سختگیرانه برخورد می‌شد این میزان به 200 اثر نیز می‌رسید لذا این مساله نشان می‌دهد که کسر کمی از آثار اقناع کننده بود.


عضو هیات داوران تخم مرغ‌های نوروزی اجرای سالانه «بهارستان» و بخش‌های مختلف آن را در جامعه تاثیرگذار خواند و بیان کرد: قطعا رویداد هنری «بهارستان» هم روی مردم و هم هنرمندان تاثیرگذار است به این معنی که بالاخره مردم انتظار یک اتفاق را می‌کشند لذا من امیدوارم که این روند هر سال بهتر شود و سطح توقع مردم از آثار هنری نیز افزایش پیدا کند.


غریب‌پور «بهارستان» را در فرهنگ‌سازی هنری موثر خواند و گفت: سالانه «بهارستان» به تنهایی نمی‌تواند در عرصه هنری فرهنگ‌سازی کند اما در این عرصه قطعا کمک می‌کند ضمن اینکه ما با وجود «بهارستان» در بین هنرمندان نیز انتظار را شاهد هستیم.


وی افزود: به واسطه رویداد «بهارستان» ما هر ساله شاهد ظهور چهره‌های تازه‌ای در بین هنرمندان شهری هستیم ضمن اینکه «بهارستان» یکی از منابع قابل توجه اقتصاد هنر است که با توجه به زمان پایانی سال جذابیت‌های اقتصادی برای هنرمندان دارد.


لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال 1396 در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.


های مح


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته