دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1395 - 14:02

وزیر آموزش و پرورش: مبدا همه تحولات اساسی کشور نظام آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه، معلم و دانش‌آموز، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه جامعه است به گونه‌ای که معتقدیم مبدا و محل همه تحولات اساسی کشور، نظام آموزش و پرورش است.
کد خبر : 165044

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت‌ آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در پنجمین کنگره سراسری انجمن اسلامی معلمان، اظهار کرد: هرگامی که در جهت تثبیت و ارتقای نهادهای مدنی برداشته می‌شود، قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرآیند توسعه ملی و اصلاحات همه جانبه است. تلاش شما برای بالا بردن ظرفیت‌های انجمن هم کوششی ملی است که نظام آموزش و پرورش، جریان اصلاحات و نظام از آن سود می‌برند.


دانش آشتیانی افزود: انجمن اسلامی معلمان برای من که توفیق همراهی و همکاری با شهید رجایی را داشتم و امروز افتخار همکاری با بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست. از قدیم با ظرفیت‌های آن ‌آشنا بودم و اکنون هم به حمایت‌ها، مساعدت‌ها، نقدها و راهنمایی‌های شما پشت گرم و نیازمندم.


وی ادامه داد: از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و دوره‌های بعد آن در تلخ و شیرین وقایع کشور بسیار با هم بوده‌ایم و امید داریم که آرمان‌های والای انقلاب و اندیشه‌های بلند حضرت امام (ره) را در مسیر اعتلای ایران اسلامی و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور را با هم پی بگیریم؛ و بر این باوریم که برای ساختن ایرانی آباد و سربلند کاری ضروری‌تر و بنیادین‌تر از «پرورش» فرزندان این سرزمین و «آموزش» آنان نیست.


آشتیانی نهاد آموزش و پرورش را بنا و مدار توسعه همه جانبه کشور توصیف کرد و گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه، معلم و دانش‌آموز، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه جامعه است.معتقدیم مبدا و محل همه تحولات اساسی کشور، نظام آموزش و پرورش است و این محدود به یک دستگاه اجرایی نیست، بلکه مساله آموزش و پرورش، مساله محوری جامعه، نظام و دولت است که هر گشایشی در آن، گشایش در سایر بخش‌ها و هر تنگنایی در آن، تاثیرگذار در همه زمینه‌ها است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ضرورت بهبود وضعیت معلمان و تعلیم و تربیت فرزندان محدود به وزارت آموزش و پرورش و حتی دستگاه‌های حاکمیتی نیست، اضافه کرد: مساله امروز و فردای جامعه ما، مساله مدرسه، معلم، دانش آموز، ضرورت بهبود و ارتقای وضعیت معلمان، مدارس و آموزش و پرورش است.


وی اضافه کرد: پس باید بهینه‌سازی نظام آموزش و پرورش دغدغه عام و ملی باشد. ما نیاز داریم با نگاهی نو و ‌آینده‌نگرانه، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی آموزش و پرورش را ببینیم و با عزم ملی، راه‌های نپیموده و ظرفیت‌های جدید را برای حل مسائل این بخش پیدا کنیم و به کار بندیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تبدیل آموزش و پرورش و مسائل مربوط به آن به گفتمان غالب کشور، راه را برای خروج از تنگناهای این حوزه باز می‌کند، گفت: مسائل این حوزه از جمله معیشت و منزلت معلم باید در کانون سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رسمی و اجرایی قرار گیرد. در این مسیر توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری، حمایت رئیس جمهوری و بسیاری از دستگاه‌ها به خصوص ریاست مجلس و نمایندگان و همچنین نهادهای صنفی و علمی، سرمایه‌های بزرگی برای گشودن راه‌های جدید در ارتقای این بخش هستند.


وی خاطرنشان کرد: مساله اقتصاد آموزش و پرورش، محرومیت،کهنگی و ناکارآمدی رویکردها و شیوه‌های آموزش کودکان و نوجوانان، معیشت و منزلت معلم، فرسودگی مدرسه و دور افتادگی از نیازها و ضرورت‌های زندگی و ده‌ها مساله دیگر، باید در مرکز بحث‌ها و گفت‌و‌گوهای همگانی و تخصصی و در کانون سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های رسمی و اجرایی قرار گیرد.


وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت فارغ از ظرفیت‌های گسترده نهادهای مدنی و شبکه‌های اجتماعی و بدون حمایت و هدایت علما، اندیشمندان و اصحاب رسانه و به دور از مشارکت فعال معلمان و دانش آموزان، نمی‌تواند قدم‌های موثر در بهسازی اساسی نظام آموزش و پرورش بردارد و معلمان و فرهنگیان به عنوان مهم‌ترین گروه مرجع، نه تنها در آموزش و پرورش، بلکه در انجام تحولات عمیق و پر دامنه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی موثر خواهند بود.


وی با بیان اینکه دانش آموزان موتور محرکه اصلی و مایه ایجاد شور، نشاط و امید در کشور هستند، تصریح کرد: مدرسه نیز هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ معنوی، کانون تحولات اساسی در جامعه هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته