دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1396 - 10:30

شعر و درباره شعر از سال 95 به پیشنهاد محمد آزرم

«زخمه بر ساز زمان» نوشته ایلیا دیانوش و «گزارش نهیب جنبش ادبی شاهین» تالیف فرشاد سنبل‌دل به همراه چند مجموعه شعر‌ دیگر از جمله کتاب‌های منتشر شده در سال 95 بودند که به نظر می‌رسد گزینه های خوبی برای خواندن در ایام نوروز باشند.
کد خبر : 165008

به گزارش گروه فرهنگی آنا، محمد آزرم، شاعر و منتقد ادبی دو کتاب نظری درباره شعر و چهار مجموعه شعر را که در سال 95 منتشر شده‌اند،معرفی و خواندن آن‌ها را به مخاطبان شعر پیشنهاد کرد:


زخمه بر ساز زمان


کتاب «زخمه بر ساز زمان» از ایلیا دیانوش، چهارمین کتاب از مجموعه «فرهنگ گزین‌‌گویه‌های شعرای معاصر فارسی» است که به «فلسفه هنر و زندگی و نظریه ادبی» نیما یوشیج اختصاص دارد و ناشر آن «مروارید» است.


دیانوش در این کتاب پراکنده‌گویی‌های نیما درباره موضوعات مختلف را تجمیع و تنظیم کرده و بر اساس توالی بیانی آن‌ها را کنار هم قرار داده تا نشان دهد نیما نه تنها در فلسفه هنر، زندگی و نظریه ادبی خود تناقضی ندارد بلکه دارای ساختار فکری منسجم و کاملا مدرنی است که از اشراف او بر جریان‌های جهانی و حتی منطقه‌ای ادبیات معاصرش نشأت می‌گیرد.


گزارش نهیب جنبش ادبی شاهین


خواندن «شاهین»‌های تندرکیا و آشنایی با دیدگاه او برای قضاوت درباره آنچه در شعر می‌خواست و نتوانست انجام دهد، ضروری است. بحث درباره‌ کار او در کتاب‌های تاریخی معاصر چندان جایی نداشته و فرشاد سنبل‌دل در این کتاب تلاش می‌کند تا اول از کار تندرکیا و بررسی امکانات شاهین‌های او گزارشی ارائه کند و بعد گزیده‌ای از «شاهین»‌های او پیش روی خواننده بگذارد. «نشر گوشه» این کتاب را منتشر کرده است.


کتاب‌های شعر بامداد


در سال 95 از سری کتاب های شعر بامداد «انتشارات سرزمین اهورایی»، 4 کتاب شعر منتشر شد که من یکی از داوران انتخاب این کتاب‌ها بودم و بنابراین آن‌ها را خوانده‌ام. «اذا که رو بشود زیرهای زبانی» از الهام حیدری؛ «جزیره نشین» از محسن موسوی‌میرکلایی؛ «روزه سکوت» از سهیل نصرتی و «زمستان به هر زبانی که بیاید سرد است» از ابراهیم عادل کتاب‌هایی بودند که با حمایت ناشر وارد بازار کتاب شده‌اند که پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانیدشان.









انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته