دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 10

پانته‌آ بهرام: کافی است خودت را رها کنی!/ لیلا حاتمی میهمان نشست فیلم علی مصفا

بابک حمیدیان گفت: «این فیلم ردپای حجازی، کلاری و امیرعشایری است و خانواده بازیگر این فیلم در رکاب قصه بودند.»
کد خبر : 1648

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مرگ ماهی» با حضور روح‌الله حجازی کارگردان، محمود کلاری، علی مصفا، پانته آ بهرام، ریما رامین فر، طناز طباطبایی، بهرنگ علوی، رابعه مدنی و... برگزار شد.


در ابتدای این نشست حجازی در توضیح این فیلم که به گفته امیر پوریا (مجری کارشناس) از خیلی جهات مورد توجه و به دلیل کارهای قبلی حجازی مورد کنجکاوی بوده، گفت: «فیلم را به علی حاتمی و رسول ملاقلی پور تقدیم کردم، به این دلیل که آنها نیز فیلم‌هایی با موضوع مادر دارند.»


وی افزود: «در ادامه فیلم‌های قبلی‌ام می‌خواستم تجربه دیگری داشته باشم. به دلیل اینکه نوشتن فیلمنامه و تهیه این فیلم را نیز خودم برعهده داشتم، حوزه اختیاراتم بیشتر بود.»


وی ادامه داد: «سعی کردم طرح دیگری در اندازم و دوست نداشتم اگر دو فیلم قبلی توفیقی داشته این فیلم نیز همان مسیر را برود. می‌خواستم حواسمان بیشتر به مناسبات رفتاری بین آدم‌ها باشد.»


پس از آن محمود کلاری در مورد انتخاب این فیلم اظهار کرد: «تجربه حدود 3 دهه حضور در سینما چیزهایی را به آدم یاد می‌دهد. می‌توان از فیلمنامه و شخص سازنده که ارتباط ظریفی با هم دارند، تشخیص داد که فیلم خوبی است یا نه.»


وی در ادامه گفت: «در اولین جلسه با حجازی، فیلم را بدون فیلمنامه برایم تعریف کرد و من فکر کردم این فیلم می‌تواند دستاوردی برایم باشد. این فیلم مرا به به روزهای آغازین سینما می‌برد و فکر می‌کردم دوربین ثابت چگونه می‌تواند تصاویر را در قاب مناسب جای دهد.»


این فیلمبردار پیشکسوت بیان کرد: «این اواخر فیلم‌ها خودشان را به رئالیسم نزدیک ‌کرده‌اند، اما این فیلم تصاویر ثابت را یادآوری می‌کرد. دو نفری که بدون شک در نتیجه این کار تاثیر مستقیم داشتند، یکی روح الله حجازی بود که عجله و تشویش ایجاد نمی‌کرد و کلا آرام و ساکت و متمرکز بود و دیگری طراح صحنه کامیار امیرعشایری که درک عمیقی از زیبایی‌شناسی دارد و نتیجه کار حاصل این تشکیک مساعی است.»


پانته‌آ بهرام در ادامه اظهار کرد: «از دیدن فیلم و موفقیت آن به قدری خوشحالم که اصلا نمی‌توانم توضیح دهم. وقتی همه چیز یک گروه خوب است و به همه اعتماد داری فقط کافی است خودت را رها کنی.»


وی افزود: «وقتی از عوامل پشت صحنه و بازیگران همکارت خیالت راحت باشد، اگر فقط کمی استعداد بازیگری داشته باشی کافی است. من کار ویژه‌ای نکردم.»





طناز طباطبایی بیان کرد: «من هم بسیار راضی و خوشحالم. روز اول که حجازی به من پیشنهاد بازی در این فیلم را داد، گفت چیزهایی نوشته نشده و در اجرا به آنها خواهیم رسید. من در آن زمان متوجه منظور او نشدم اما همین نکته که برخی موارد را راجع به فیلمنامه نمی‌دانستیم و سر صحنه پیدا می‌شد، کار را برایم جذاب‌تر کرده بود.»


وی در ادامه گفت: «من عموما شخصیت‌هایی را بازی کرده‌ام که غالبا برون‌گرا بودند، اما این نقش به لحاظ تفاوتش با سایر نقش‌هایم برایم بسیار جذاب بود. دوست داشتم چنین تجربه‌ای داشته باشم و ممنونم که به من اعتماد کردند. امیدوارم در اکران عمومی نیز بسیار خوب باشد.»


علی مصفا دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: «جذابیت این فیلم برای من در جرات حجازی و خصلت تجربی بود که در متن او بود. برایم بسیار جالب بود که در این گروه قرار بگیرم. خیلی مهم بود که با آقای کلاری کار کنم و خیلی خوشحالم از آشنایی با همکارانی که این فیلم موجب آن شد.»


در ادامه بابک حمیدیان گفت: «من رد پای کوچک و دوستانه‌ای در این فیلم دارم. حجازی در مقدمه کوچک این فیلم نوشته است: «آرزویم این است که این فیلم را بسازم.» امیدوارم به آرزویش رسیده باشد.»


وی ادامه داد: «این فیلم ردپای حجازی، کلاری و امیرعشایری است و خانواده بازیگر این فیلم در رکاب قصه بودند.»


پس از آن ریما رامین‌فر گفت: «اگر هر کارگردانی تیم بازیگری خیلی پرجمعیتی داشته باشد، حتما به سراغ من هم می‌آید. آقای حجازی مرا دعوت کردند و گفتند از زمان نوشتن فیلمنامه به شما فکر می‌کردم و زمانی که فیلمنامه را به من دادند، از آنجا که من خیلی سخت‌گیرم، جدل بسیاری داشتیم. احساس فیلم بسیار گنگ و گیج بود اما از یک جایی احساس کردم که باید به گروه اعتماد کنم و از دیدن فیلم بسیار لذت بردم.»


در ادامه بهرنگ علوی بیان کرد: «امیدی نداشتم که امسال کاری داشته باشم اما خواست خدا بود چون بعد از دربند همه نقش‌هایی که پیشنهاد می‌شد، شبیه دربند بود. از آقای حجازی خیلی متشکرم که با جسارت نقشی را به من داد که از نقش قبلی‌ام خیلی دور بود.»








حجازی که در ادامه ضمن تشکر از همه گروه قصد ترک سن را داشت تا بقیه افراد گروهش بتوانند در این نشست حضور یابند، گفت: «من تازه فهمیدم که همه فیلم‌های خوب تاریخ سینما را کلاری کار کرده است و همچنان بسیار پرانرژی و خلاق است. فکر می‌کنم خدا مرا خیلی دوست داشته که یک گروه بسیار خوب داشتم و از بانک پاسارگاد هم برای حمایتش ممنونم.»


وی در مورد قصه فیلم گفت: «موضوع وصیت و ارث و میراث برای من بهانه‌ای برای بیان قصه بود که در کنارش یک بازتعریفی از روابط آدم‌ها ارائه دهم.»


طناز طباطبایی در ادامه در مورد حجازی گفت: «روح‌الله حجازی کسی است که به شدت برای روابط انسانی ارزش قائل است و به آنچه سعی در بیانش دارد، معتقد است.»


رامین فر اظهار کرد: «کار کردن با کلاری و مصفا به من نشان داد که هیچ بزرگی بی دلیل بزرگ نیست.»


حسام محمودی دیگر بازیگر این فیلم گفت: «بازی کردن من در این فیلم و کار کردن در کنار این افراد کاربلد، چیزی شبیه معجزه بود. من از جشنواره فجر سال گذشته به این موضوع فکر می‌کردم که چقدر خوب می‌شود اگر با حجازی کار کنم.»


وی افزود: «همه چیز خیلی خوب بود. تلاش‌مان برای این بود که بین این همه بازیگر حل شوی. ما فقط باید اعتماد می‌کردیم و من هم همه تلاشم را کردم.»


امیرعشایری طراح صحنه «مرگ ماهی» اظهار کرد: «اگر چیزی از کار من دیده شده، دلیلش قاب‌ها و نور جادویی کلاری بود. ممنون از حجازی که مرا دعوت کرد. من 20 روز در انتظار نشستم تا دعوتم کند که با این گروه کار کنم.»


در پایان این نشست از بازیگران کودک و رابعه مدنی و همچنین سایر عوامل فیلم که در سالن حاضر بودند دعوت شد تا برای گرفتن عکس یادگاری روی سن بیایند.


در این نشست برخی از اهالی سینما نیز حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به امیر جعفری، لیلا حاتمی و حمید فرخ‌نژاد اشاره کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته