رونق مناطق آزاد با ارزان کردن خدمات
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از جهان اقتصاد، مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشورمان همواره بهعنوان مراکز خرید و سیاحت مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بودهاند اما باید گفت این مناطق در بهرهگیری از الگوهای جهانی برای رونق گردشگری کمتر بهرهگیری کردهاند و باید گفت در برندسازی گردشگری مانند سایر مناطق موفق عمل نکردهاند در کشورهای حوزه خلیجفارس و کشورهایی نظیر ترکیه با برندسازی و حمایت از رونق گردشگری سالانه میلیاردها دلار جذب سرمایه خارجی و همچنین میلیونها نفر گردشگر جذب میشود و بیشترین دستآوردهایی که نصیب این مناطق شده است از طریق الگو گرفتن از تجربیات جهانی و بومیسازی تجربیات بوده است. منطقه آزاد کیش با وجود ظرفیتهای بالقوه گردشگری به دلیل گران بودن هزینههای سفر از جمله هتل و بلیط هواپیما هنوز به عنوان یک مقصد گردشگری پایدار شکل نگرفته است در صورتی که با یک برنامهریزی هدفمند میتواند بهعنوان الگویی از توسعه پایدار گردشگری و تجارت موردتوجه واقع شود. رعایت استانداردهای جهانی و ارتباطات مناسب و برندسازی از این منطقه سهم گردشگری و پتانسیلهای طبیعی و جاذبههای گردشگری نیاز به همت والای مدیران ارشد این منطقه آزاد دارد که روند جذب سرمایهگذاریهای داخلی و بینالمللی را در این منطقه آزاد تسریع کند از نگاهی دیگر باید گفت منطقه آزاد کیش باید در شرایط پرتقاضای سفرهای داخلی مطابق سایر کشورها برنامهریزی خود را طوری طراحی کند که گردشگران داخلی سفر به جزیره کیش را بر سفر به سایر کشورها ترجیح دهند مثلاً شهروندان و گردشگران کشورمان زمانی که قرار هست با یک تور به کشور ترکیه با حدود ۲ میلیون تومان سفر کنند و در همین زمان نرخ تور در کیش بیش از ۵/۲ میلیون تومان هست ترجیح میدهند یک هفته به استانبول سفر کنند بنا به گفته برخی از فعالان بخش گردشگری کاهش قیمت تورهای خارجی باعث شده است گردشگران رغبتی برای سفرهای داخلی نداشته باشند.
مناطق آزاد تجاری و صنعتی دیگر کشور نیز تمایلی برای الگوگیری از جهانیان و برنامهریزی هدفمند برای جذب مسافران از خود نشان نمیدهند مثلاً منطقه آزاد چابهار با وجود دارابودن صدها نوع جاذبه گردشگری در این منطقه که هنوز برای بسیاری از هموطنان فقط در استان سیستان و بلوچستان ناشناخته مانده است اقدام در خور توجهی انجام نمیدهند.
و جزیره زیبای قشم نیز با رقمی معادل کیش جزو مناطق گرانقیمت در سبد سفرهای داخلی قرار میگیرد و شاید بتوان گفت دو متغیر عمده در گردشگری مناطق آزاد بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد نخست کیفیت خدمات و تکمیل نبودن زیرساختها در این مناطق و سپس گران بودن نرخ خدمات در این مناطق است که گردشگران را به انتخاب سایر کشورها سوق میدهد.
در تمام کشورهای جهان تلاش بر این است که با ارزان کردن نرخ بلیط هواپیما و هتل گردشگران را به سمت مراکز گردشگری خود سوق دهند و منافع خود را از طریق سایر بخشها از جمله حملونقل، تجارت چمدانی، فضاهای تفریحی و مراکز هنری، صنعت غذا و نوشابه و سایر خدمات جبران نمایند.
در پایان باید گفت رونق مناطق آزاد کشورمان نیاز به ارائه برنامههایی شفاف و تجویز نسخههایی کارآمد برای جذب سرمایهگذاران و همچنین گردشگران هستند شفافسازی شرایط سرمایهگذاری و برندسازی این شرایط به همراه ارزان کردن خدمات و بالابردن کیفیت در ارائه خدمات مناطق آزاد کشورمان را در ادامه راهشان موفقتر خواهد کرد.
انتهای پیام/