دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نقد و بررسی نمایش «جادوگر کوچولو» مطرح شد؛

جذابیت‌­های دنیای جادوگری و وجود اندیشه نو در هر لحظه

نشست نقد و بررسی نمایش «جادوگر کوچولو» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار شد.
کد خبر : 16318

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی نمایش، در پانزدهمین نشست فصل نوین برنامه­‌های «دوشنبه­‌های نقد تئاتر» کانون ملی منتقدان تئاتر ایران که از مهر 1393 آغاز شده است، نشست نقد و بررسی نمایش «جادوگر کوچولو» به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی فریبا دلیری دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 پس از اجرای این نمایش در تالار هنر برگزار شد.


در این نشست مسعود موسوی و عرفان پهلوانی از منتقدان کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، نمایش «جادوگر کوچولو» را نقد و بررسی کردند. این نشست با حضور علاقه­‌مندان به فرهنگ و هنر همراه بود و در آن گروه نمایش «جادوگر کوچولو» نیز حضور داشتند.


مسعود موسوی، از اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، در این نشست گفت: «من فکر می­‌کنم در این وانفسا تئاتر کار کردن یک برگ برنده است، کار کودک کردن دیگر خیلی خیلی برگ برنده است و تحت این شرایط و محدودیت­‌های سالنی باز سعی در القای تنوع و خلاقیت کردن یک برگ برنده­ی دیگر است. مجموع این چیزها را اگر در نظر بگیریم در کنار استادی فریبا دلیری، می‌تواند باعث افتخار من باشد که این جا حضور پیدا کردم. انرژی بسیار خوبی را بازیگران داشتند و تلاش بسیار زیادی را از ایشان شاهد بودم. جمع کردن این همه تماشاگر در این سالن­‌ها بسیار سخت است، به خصوص برای کودکان کار کردن. یک اتفاقی که افتاده است این است که ما فکر می­‌کنیم کار برای کودک خیلی راحت­‌تر از کار برای بزرگسال است. اما قضیه برعکس است. بزرگسال خوب و بد را تشخیص می­دهد. اگر پیام اشتباهی بخواهد از طرف نمایش القا بشود، جلویش جبهه می­‌گیرد و خودش، خودش را اصلاح می­کنداما کودک نه، هر چه به او دهیم فکر می­کند درست است. بنابراین خیلی باید مواظب باشیم که با کودک چه کار می‌­کنیم و چه پیامی را به او می‌­دهیم و چه چیزی را قرار است با خودش از سالن به در ببرد. اما در مجموع باز هم به دلیری و گروه نمایش جادوگر کوچولو تبریک می­‌گویم. کار به شدت متنوع، خلاقانه و زیبایی بود.»


فریبا دلیری، کارگردان نمایش «جادوگر کوچولو»، در این نشست عنوان کرد: «در این نمایش هیچ اتفاقی روی صحنه نیافتاد که به آن فکر نشده باشد. برای تمام لحظه­‌هایی که اتفاق افتاد فکر شد و این که من همه­ تلاشم را کردم که به بهترین شکل اجرا بشود. امیدوارم موفق شده باشم.»


مسعود موسوی، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر، در ادامه­ این نشست عنوان کرد: «من فکر می­کنم که هر کاری که اجرا می‌­رود، آن پیام نهایی که تماشاگر با خودش از سالن بیرون می­‌برد به شدت مهم است.»


وی خطاب به فریبا دلیری این سوال را مطرح کرد که چه­‌ها و کودکان تماشاگر، پس از تماشای نمایش شما، با دریافت چه پیامی از سالن می­روند؟ پیام نهایی شما چه بود؟


دلیری در پاسخ به این سوال اظهار کرد: «فکر می‌کنم امشب، شب نوزدهم اجرای ما بود و من چیزی را که بازخورد این نوزده شب دارم می­بینم، از همان شب اول این اتفاق افتاد تا همین الان و آن انتخابی بود که توسط جادوگر کوچولو اتفاق می‌­افتاد در صحنه و همان انتخاب در تماشاچی ما هم اتفاق می‌­افتاد. یعنی در نهایت با تمام جذابیت­‌هایی که جادوگری دارد، ولی تماشاچی ما هم خوشحال هست از این که جادوگر کوچولو، آدم بودن را انتخاب کرده است. من فکر می‌­کنم تماشاچی هم به همین نتیجه می‌­رسد و از سالن بیرون می­‌رود.»



مسعود موسوی در ادامه بیان کرد: «ببینید، من فکر می­‌کنم که ما تقریبا 45 دقیقه با تمام جذابیت‌­ها دنیای جادوگری را به بچه­‌ها معرفی کردیم. بعد طی یک نریشن حدود سی ثانیه در پایان نمایش، می­‌خواهیم بگوییم که جادوگری خوب نیست! من فکر نمی­‌کنم بچه­‌ها که از سالن بیرون می‌­روند، با آن نریشن بیرون رفته باشند و آن را به یاد داشته باشند. ولی قطعا با جذابیت­های جادوگری بیرون رفته‌­اند. آیا واقعا شما می‌­خواستید که بچه‌هابا جذابیت­‌های جادوگری بیرون بروند؟»


فریبا دلیری در پاسخ گفت: «ما این جذابیت‌­ها را ایجاد کردیم، اما این جذابیت­ها در جهتی ایجاد شدند که تماشاچی ما دوست داشت این اتفاق بیافتد. یعنی این که به آن اسب، دختر گل­فروش و ... کمک شود و همه­ آن خوبی­‌هایی را که از دل مهربان یک کودک برمی‌­آید، در صحنه با آن جادوگری­‌ها اتفاق افتاد. من همیشه به این قضیه فکر می­‌کنم که همه­ ما وقتی بچه بودیم فکر کردیم که چه قدر خوب است که یک خودکار داشته باشیم که جادو کند و مشق‌­هایمان را بنویسد. فکر نم‌ی­کنم اصلا کسی به این قضیه فکر نکرده باشد. خودمان هم میدانستیم که این واقعیت ندارد، اما در ذهن ما همیشه این بود که چه قدر خوب می­‌شد اگر من یک خودکار داشتم که مشق­‌هایم را می‌­نوشت. جادوگری­‌هایی که جادوگر کوچولو انجام می­‌دهد در همین حد است یعنی در تخیل کودکانه اتفاق می­‌افتد.»


مسعود موسوی در ادامه تصریح کرد: «من با دو چیز دیگر هم مشکل دارم، یکی آن که آیا واقعا کلمه­ «جادوگر خوب» درست است؟ چون جادوگر برای بچه و ما تعریف شده است. دوم این که جادوگر کوچولو هر وقت یک کار خوب انجام داد با یک کمک غیررئالیستی بود. واقعا بچه باید با این اندیشه بیرون برود که اگر قرار است به یک اسب کمک بکند، به یک گل­فروش کمک بکند، باید یک نیروی خارق­‌العاده داشته باشد، یا باید متکی به خودش باشد و واقعیت؟ من فکر می­‌کنم باید به بچه بفهمانیم که باید با دست خودش بجنگد، نه این که منتظر باشد چوبی دستش باشد، جارویی دستش باشد و جادو کند. این پیام، پیام اشتباهی است که به بچه داده شود که اصالت خودش را فراموش کند. من فکر می­‌کنم اگر جادوگر کوچولو در پایان همه چیز را کنار می­‌گذاشت و با اصالت خودش با دنیای جادوگری برخورد می­‌کرد و این تغییر را ایجاد می­‌کرد، پیام قوی­تری داده می­‌شد تا الان که ممکن است کودک از سالن بیرون برود و از مادرش بخواهد برایش جارو یا ستاره­ای بخرد تا او بتواند جادوگری کند، و دو بار که بخواهد جادوگری بکند و موفق نشود، من حس می­‌کنم که هیچ چیزی از این نمایش با خودش بیرون نبرده است و دچار مشکل اعتماد به نفس خواهد شد.»


عرفان پهلوانی، مدیر نشست­‌های دوشنبه‌­های نقد تئاتر، در این نشست اظهار کرد: «من نزدیک به دو سال است که بیشتر نمایش­‌های کودک و نوجوان را دیده‌­ام و پیرامونشان نقد نوشته­‌ام. هیچ وقت تالار هنر را این قدر پر از تماشاگر ندیده بودم و امیدوارم که همیشه همه­ سالن­‌های تئاتری پر از تماشاگر باشند، تماشاگران بیایند و نمایش­‌هایی خوب ببیند و در پی آن نشست­‌های نقد و بررسی هم با حضور گرم تئاتردوستان برگزار شود. »


وی ادامه داد: «در بیشتر و نه همه­ موارد، شوربختانه نگاه­‌ها به نمایش‌­های کودک و نوجوان نگاه­‌های چندان گرمی نیست. برای شماری از همکاران، تئاتر کودک و نوجوان، کاری است برای پول درآوردن، نمایش کودک و نوجوان، کاری است برای آن که دورهمی مدت کوتاهی تمرین کنیم و اجرا بریم و حالا ببینیم چه می‌­شود؟! این نگاه و دلایلی دیگر باعث می­‌شود که شماری از گروه­‌ها کم بگذارند و از سوی و آن سوی نمایش بزنند. البته بهانه­‌ها و دلیل­‌های آن گروه‌­ها هم همیشه هست و شاید بخشی از حق هم با آن­ها باشد. اما نمایش «جادوگر کوچولو» نمایشی بود که برایش کم نگذاشته بودید و آن نگاه ریزبینانه و جزیی­‌نگرانه­ یک کارگردان با نو اندیشیدن به لحظه لحظه­ اثر در این نمایش مشهود بود. من از نظر فرم و ساختار عرض می­‌کنم، گرچه از نظر مفهوم و محتوا با آقای موسوی همدل هستم. من یک مشکل اساسی با نمایشنامه­ این نمایش دارم، رویدادها، حادثه­‌ها و صحنه­‌ها در نمایشنامه­ این نمایش در پس هم می­‌آیند نه به دلیل هم. یک رابطه­ چرا-چونی و علت-معلولی منسجم و مستحکم میان آن­ها وجود ندارد. جا داشت و بهتر بود که میان رویدادها و صحنه­‌های این نمایش پیوند بیشتر و ژرف­تری وجود می­‌داشت.»


این نشست با گفت‌­وشنود میان منتقدان، کارگردان و نویسنده­ نمایش «جادوگر کوچولو» و شماری از حاضران در نشست ادامه یافت و به پایان رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته