دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1395 - 10:29
بزرگترین شرکت نفت جهان عرضه می شود؛

طعم کسری بودجه در اقتصاد عربستان

دولتمردان عربستان امیدوارند در سال جدید میلادی و با اجرای توافق کاهش تولید،‌ رشد قیمت نفت ادامه پیدا کند. این در حالی است که عربستان در سال میلادی گذشته کسری بودجه ۷۹ میلیارد دلاری تجربه کرده و برای تامین کسری بودجه خود به فروش نفت ۷۵ دلاری نیاز دارد.
کد خبر : 161930

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، پایین آمدن قیمت نفت در سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌های عربستان،‌ کسری بودجه این کشور را به شدت افزایش داده است؛ تا آنجا که بزرگترین تولید کننده نفت برای بالا بردن قیمت طلای سیاه حاضر به مذاکره با دیگر کشورها شد؛ تعاملی که تا پیش از این بر سر بشکه‌های نفت از سوی این کشور انجام نشده بود.


عربستان از مواضع سخت خود کوتاه آمد تا شاید مرهمی از جنس افزایش قیمت نفت برای کسری بودجه بیابد.


بر همین اساس دولتمردن عربستان امیدوارند تا در سال جدید میلادی و با اجرای توافق کاهش تولید،‌ رشد قیمت نفت ادامه پیدا کند. این در حالی است که عربستان در سال میلادی گذشته کسری بودجه ۷۹ میلیارد دلاری را تجربه کرده و برای تامین کسری بودجه خود به فروش نفت ۷۵ دلاری نیاز دارد.


با وجود این، ‌بر اساس پیش بینی‌ها به نظر نمی‌رسد قیمت ها در بازار نفت در سال 2017، بالاتر از 60 دلار برود و افزایش قیمت نفت از حدود 50 دلار به 55 دلار در هر بشکه که پس از کاهش تولید کشورهای صادرکننده نفت صورت گرفته است، برای تامین کسری بودجه عربستان که معادل حدود 12درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است، کافی نیست.


در صورت ادامه این شرایط، عربستان در سال 2020 برای تامین کسری بودجه خود نیاز به فروش نفت 80 دلاری دارد.


کسری بودجه عربستان آنقدر بالا رفته است که این کشور پیش از این نیز برای جبران بخشی از مشکلات مالی خود و در نخستین استقراض خود از بازارهای بین‌المللی مبلغ بی سابقه 17میلیارد و 500 میلیون دلار از بانک «اچ اس بی سی» انگلیس وام گرفته بود.


از سوی دیگر ذخیره ارزی عربستان نیز حدود 13 درصد کاهش یافته است.


همچنین عربستان در اقدامی بی سابقه اعلام کرده که سهام آرامکو (شرکت نفت عربستان سعودی)‌ را می فروشد. این کشور امیدوار است تا با فروش 5 درصد سهام آرامکو بتواند علاوه بر جبران بخشی ازکسری بودجه،‌ اقتصاد خود را نیز تا حدی اصلاح کند تا در مقابل تکانه های بعدی بازار نفت آسیب کمتری ببیند.


با این حال، عربستان در حالی برای فروش ۵ درصد سهام شرکت آرامکو آماده می شود که تحلیلگران ارزش واقعی این شرکت را یک چهارم یا یک پنجم ۲ تریلیون دلاری می‌دانند که مقامات عربستان برای آن در نظر گرفته اند.


عربستان مدعی شده که ارزش شرکت سعودی آرامکو بیش از ۲ تریلیون دلار است، یعنی به اندازه دو برابر ارزش شرکت اپل و همچنین شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل. اما عربستان احتمالا باید سهام این شرکت را به رقمی بسیار پایین تر بفروشد.


این بدان معناست که اگر عربستان ۵ درصد از سهام این شرکت را در سال ۲۰۱۸ در بورس عرضه کند، رقمی کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلاری که خودش برآورد کرده به دست خواهد آورد.


هرچند حدس و گمان های زیادی در مورد ارزش واقعی این شرکت که هیچ گاه آماری واقعی از میزان دارایی خود منتشر کرده وجود دارد، اما این شکاف عظیم در میزان ارزیابی نشان می دهد که عربستان با موانع مهمی برای قطع وابستگی به نفت مواجه خواهد بود.


با توجه به این شرایط، احتمال این هست که عربستان در بازار نفت نرمش بیشتری از خود نشان دهد و امیدها به تمدید توافق کاهش تولید بیشتر خواهد بود؛ توافقی که با افزایش تقاضا در بازار نفت می تواند رشد قیمت نفت را ادامه دار کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته