دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 13:41

ریل‌باس‌های جدید به خطوط راه‌آهن می‌آیند

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان(ایریکو) با بیان اینکه کشور به دو هزار و ۴۰۰ دستگاه واگن قطار نیازمند است، گفت: دستیابی به این میزان دستگاه واگن در بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست، بنابراین بازسازی ناوگان می‌تواند بخش بزرگی از تقاضای پیش رو را پاسخ دهد.
کد خبر : 16153

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مسعود سالاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه ایریکو خیز مناسبی در بخش نوسازی و بازسازی ناوگان همچنین ساخت واگن‌های مسافری ریل باس واگن‌های مترو و مسافری جاده‌ای برداشته است، افزود: شرکت ایریکو نخستین تولید‌کننده ریل‌باس در کشور است.


به گفته او در حال حاضر نیز ۵۰ دستگاه ریل باس در مسیر‌های کشور در حال تردد هستند و از اوایل خرداد ماه نیز پس از یک وقفه ۱۵ ماهه ریل‌باس‌های جدید روانه خطوط می‌شوند.


سالاری با بیان اینکه بخشی از این وقفه ایجاد شده به علت قطع رابطه همکاری از سوی شرکت کره‌ای طرف مقابل برای تولید ریل باس بود، ادامه داد: مشکل دیگر در راستای خصوصی‌سازی رجا و جدا شدن آن از بخش راه آهن بود که با این اقدام پروژه ما نیز بدون تکلیف باقی ماند.


وی اضافه کرد: شرکت توسعه ترابر ایرانیان از معدود شرکت‌های تولید کننده در صنعت ریلی کشور است که سایت عملیاتی آن در زمینی به مساحت ۵۳ هزار هکتار و ۷ هزار هکتار سالن تولید با ۲۷۰ پرسنل فعال است.


مدیرعامل ایریکو اظهار کرد: این شرکت همانند سایر بخش‌های صنعت در دو سال گذشته به علت تحریم‌ها دچار رخوت شد که برای خروج از این وضع، ما علاوه بر بخش ساخت ناوگان به بخش نوسازی و بازسازی ناوگان نیز پرداختیم.


وی با بیان اینکه تبدیل واگن مسافری به واگن سه تخته وی‌آی‌پی برای نخستین بار در کشور از سوی ایریکو انجام شد، تاکید کرد: ایریکو برای تولید انواع ناوگان ریلی طراحی شده‌است. همچنین دو قرارداد در این زمینه نیز منعقد کرده‌ایم که یکی از آن‌ها مربوط به تولید واگن متروی شیراز و دیگری متروی کرج است.








۵۰ دستگاه ریل‌باس در مسیر‌های کشور در حال تردد هستند و از اوایل خرداد ماه نیز پس از یک وقفه ۱۵ ماهه ریل‌باس‌های جدید روانه خطوط می‌شوند

مدیر عامل ایریکو با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید واگن مسافربری این شرکت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه در سال است، عنوان کرد: ما دو قرارداد تولید واگن باری نیز داریم که در یکی از این قرارداد‌ها ۳۰ واگن لبه کوتاه برای ذوب آهن پیش‌بینی شده و ۱۴ دستگاه آن در حال حاضر فراهم است. همچنین ۵ دستگاه واگن لبه بلند نیز در حال سیر است.


وی میزان سرمایه گذاری در ایریکو را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در اوایل سال گذشته ۱۵ میلیون یورو از ۴۰ میلیون یورو واگن‌های مانده در گمرک ترخیص شد و باقی نیز در حال ترخیص است.


سالاری با بیان اینکه هزینه تولید هر رام (۴ واگن) قطار ۴۵۰ هزار یورو است، ادامه داد: برای تولید نخستین ست ریل‌باس شش ماه زمان نیاز است، اما پس از آن به ازای هر سه تا ۴ روز می‌توان یک واگن جدید وارد مدار کرد که بر این اساس در سال نخست ۴۰ ریل باس و در سال‌های بعد ۸۰ ریل باس وارد مدار می‌شوند.


وی درباره تولید داخلی لوکومتیو نیز گفت: هنوز تکنولوژی تولید لوکوموتیو به ایران نیامده، اما تولید آن به صورت ممتاز در برنامه‌های بلند مدت ایریکو قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته