دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 10:37
قالیباف در کنفرانس مدیریت کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در منطقه شهری

کاهش آسیب‌پذیری در شهر‌ها بسیار مهم است/ زلزله‌‌خیزی تهران یکی از تهدیدات جدی است

شهردار تهران جان انسان و تمرکز ظرفیت‌های مادی در شهر‌ها را مهم دانست و گفت: تجهیزات آتش نشانی تهران بیش از سه برابر تجهیز و مدرن شده است. البته تهران گسل‌های جدی دارد و زلزله‌خیزی تهران یکی از تهدیدات جدی و همیشگی است.
کد خبر : 16078

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا محمد باقر قالیباف در کنفرانس بین‌المللی مدیریت سوانح و کاهش خطر پذیری حوادث و مدیریت بحران در مناطق شهری ضمن تسلیت به بازماندگان زمین لرزه نپال و آرزوی سلامتی برای مجروحان و آسیب‌دیدگان این حادثه تلخ گفت: کشور ما در خطرپذیری و آسیب‌های طبیعی مانند زلزله جزو ۶ کشور اول دنیاست.


وی با اشاره به برداشت‌های علمی و تجربه خود در بحث بحران گفت: سنین جوانی من با ۴ حادثه بزرگ از جمله سه زلزله طبس، رودبار و بم و ۸ سال دفاع مقدس مصادف بود که در همه این موارد در صحنه حاضر بودم و بر اساس مطالعاتی که در زمینه بحران و زلزله دارم باید حتما موضوع کاهش اثرپذیری را به خصوص در شهرهای بزرگ با اهمیت بدانیم زیرا شهر‌ها از دو جهت برای ما مهم هستند؛ یکی از جهت بعد انسانی که مراکز جمعیتی ما در این مراکز است و جان بسیاری از انسان‌ها در خطر آسیب پذیری است. همچنین مراکز جمعیتی برای کشور‌ها و اقتصاد ملی و بین‌المللی که بزرگ‌ترین تولید کنندگان قدرت ثروت، معرفت و منزلت هستند، جان انسان‌ها و ظرفیت‌های مادی در شهر‌ها متمرکز است.


وی افزود: نباید به بحران‌ها به عنوان یک وضعیت نگاه کنیم بلکه باید به صورت یک فرآیند و پروسه به آن توجه کنیم.


شهردار تهران یادآور شد: شهروندان و مردم در ایران و دنیا عمدتا وقتی حادثه‌ای مانند سیل یا زلزله رخ می‌دهد به این موضوع توجه می‌کنند. همچنین رسانه‌ها در زمان وقوع خطر و آسیب‌های طبیعی افکار عمومی را متوجه این خطرپذیری می‌کنند در حالی که اطلاع‌رسانی در زمان وقوع بحران اثرات مثبتی به همراه ندارد.


قالیباف ادامه داد: اگر سازمان‌های مسئول مانند جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ و رسانه‌ها در طول زندگی مردم امر اطلاع‌رسانی و آموزش را انجام دهند اثرات مثبت و مطلوبی در پیشگیری از بحران به همراه خواهد داشت.


وی تصریح کرد: باید بحران را یک فرآیند و پروسه بدانیم زیرا اگر این موضوع در متن زندگی افراد نهادینه شود در زمان وقوع بحران مردم تسلیم یک حادثه تلخ نمی‌شوند و با پیشگیری و توجه از بروز خطرات جلوگیری می‌کنند.


وی ادامه داد: ما تهران را با جمعیت ۱۰ میلیونی به صورت محلی اداره می‌کنیم، در تهران ۳۷۵ محله وجود دارد که با مدیریت مردم اداره می‌شود همچنین ۲۳۵ محله تهران کاملا گروه‌های دوام دارند که هر یک از این گروه‌ها شامل ۵۵ نفر است.


قالیباف به اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بحران در تهران اشاره کرد و گفت: بیش از یکصد سوله در تهران وجود دارد، تجهیزات خوبی برای آتش نشانی در تهران داریم تجهیزات آتش نشانی تهران بیش از سه برابر تجهیز و مدرن شده البته تهران گسل‌های جدی دارد و زلزله‌خیزی تهران یکی از تهدیدات جدی و همیشگی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته