دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 10:19

گزارش خبرنگار آنا از جلسه استیضاح وزیری که 6 بار از پارلمان رأی اعتماد گرفت/ آخوندی وزیر باقی ماند + اظهارات وزیر، موافقان و مخالفان استیضاح

عباس آخوندی که امروز در جایگاه پاسخگویی به نمایندگان مجلس در صحن علنی بهارستان حضور یافته بود، بعد از آنکه حضورهای گذشته‌اش در مجلس را «پنج بار رأی اعتماد گرفتن» خواند، توانست برای ششمین بار نیز از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
کد خبر : 160136

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی درست سه ماه مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، صبح امروز در دو نوبت نوبت صبح و عصر و به صورت علنی برگزار شد.


عباس آخوندی صبح اول وقت با همراهی مجید انصاری معاون حقوقی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی، صبح اول وقت در صحن بهارستان حاضر شد تا جلسه استیضاح برگزار شود.


همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، به جای حسن روحانی در مجلس حضور یافت تا از وزیر دفاع کند.


صالحی امیری وزیر ارشاد و جمعی از معاونان پارلمانی دستگاه‌ها نیز در مجلس حضور یافتند.


بر اساس اعلام هیأت رئیسه مجلس، پنج ساعت زمان برای استیضاح وزیر در نظر گرفته شده که دو ساعت آن در اختیار نمایندگان متقاضی استیضاح است و بر این اساس 6 نفر جهت دفاع از استیضاح معرفی شده‌اند. علاوه بر این سه ساعت زمان برای وزیر و رئیس جمهور یا نماینده ایشان اختصاص یافته است.


موافقان استیضاح، محمداسماعیل سعیدی، سیدمهدی مقدسی، محمدرضا صباغیان، اکبر ترکی، احمدعلیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی موافقان استیضاح وزیر بودند.


استیضاح وزیر راه سه‌شنبه هفته گذشته با 31 امضا در مجلس اعلام وصول شد.


بعد از اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح و استماع سخنان وزیر، جلسه رأی به استیضاح برگزار شد و استیضاح رأی نیاورد. نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر، آخوندی را در رأی وزارت راه و شهرسازی ابقا کردند.


در جریان استیضاح محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، سیدمهدی مقدسی نماینده اراک، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، اکبر ترکی نماینده فریدن، احمد علیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی نمایندگان تبریز و محمد دهقانی نماینده طرقبه و چناران به بیان دلایلشان برای امضای درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی پرداختند و ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده دامغان و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران نیز با استفاده از وقت دفاع وزیر در اظهاراتی از عملکرد آخوندی دفاع کردند و به عنوان مخالف استیضاح سخن گفتند.


این استیضاح ۱۳ محور داشت که از جمله آن دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران‌ها و آسیب‌های شکل گرفته در سنوات گذشته، حال‌ و آینده،‌ وضعیت سیستم ریلی، علت بکارگیری نیروهای بازنشسته در این وزارتخانه، دلیل بکارگیری از فرزند آخوندی در قراردادهای وزارتخانه و توسعه و فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به آخوندی در وزارت راه، وضعیت مسکن مهر، مخفی نگه داشتن توافقات خرید هواپیما، انجام کارهای حزبی در هئیت دولت، عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیت مدیران این شرکت،‌ دلیل توقف بررسی سانحه آنتونف ۱۴۹ خط تهران- طبس،‌ پاسخگویی درباره چهار سانحه مرگبار هوایی و ریلی،‌ پاسخگویی درباره کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس است.


گفتنی است که موضوع استیضاح آخوندی مهرماه سال گذشته نیز مطرح شد که مجلس به او برای دومین بار رأی اعتماد داد.


لاریجانی: بندهای استیضاح ابهام ندارد


با تذکر علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، موضوع استیضاح در صحن علنی آغاز شد.


علیرضا رحیمی امروز یکشنبه اول اسفند در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به بندهای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، گفت: بندهای اول،‌ چهارم، هفتم، دهم و سیزدهم ابهام داشته و صراحت لازم را ندارد. همچنین بندهای 5 و 11 نیز به صورت کلی مطرح شده است.


علی لاریجانی رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ گفت:‌ بندهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی ابهام ندارد و صریح است هر چند ممکن است نماینده‌ای نسبت به آنها ایراد داشته باشد.


موافقان استیضاح


سعیدی: استیضاح آخوندی سیاسی نیست/ باید فرهنگ عذرخواهی و پاسخگویی در مسئولان نهادینه شود


به دنبال آن، جلسه علنی مجلس وارد موضوع اظهارات موافقان استیضاح شد.


نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: باید فرهنگ پاسخگویی بین مسئولان نهادینه شود و مسائلی هم که در مورد استیضاح وزیر راه مطرح شده است صرفاً بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.


به گزارش خبرنگار آنا، محمداسماعیل سعیدی که در جلسه علنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی می‌گفت، اظهار کرد: برخلاف شایعاتی که این چند روز توسط برخی جریانات و رسانه‌ها مطرح شده استیضاح سیاسی نیست و تمام مسائلی که مطرح می‌شود بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است. اینکه بعضی مطرح می‌کنند مصلحت نیست در دو سه ماه باقیمانده از عمر دولت استیضاح انجام شود دلیلی نمی‌شود که بر ابهامات و تخلفات چشم‌پوشی کنیم.


نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: وظایف قانونی ایجاب می‌کند که در مسیر اجرای قانون حرکت کنیم و به گونه‌ای نباشد که فردای قیامت نتوانیم پاسخگو باشیم. باید فرهنگ پاسخگویی به مردم و عذرخواهی از آنان و رها کردن میز و صندلی قدرت بین مسئولان نهادینه شود و اگر اشتباه کردند در مقابل مردم عذرخواهی کنند.


وی یادآور شد: در حادثه قطار چنین بود که ابتدا وزیر به جای عذرخواهی گفت نگران نباشید همه مسافران بیمه هستند. خانواده‌ای عزیزانش در آتش سوختند و حتی یکی از اعضای این خانواده می‌گفت تلاش کردم تا شیشه قطار را بشکنم، نشد و یا فرد دیگری از ۵ آذر تا به امروز به خانه خودش نرفته است.


این نماینده مجلس خطاب به وزیر راه،‌ اظهار کرد: چرا قطار مجهز به تجهیزات و امکانات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر رسیدند؟ ساعت ۹ در محل حادثه این اتفاق رخ داده و واگن‌هایی سوختند اما امدادرسانی دیر انجام شد. همکاران ما در کمیسیون عمران اظهار کردند اینکه می‌گویند سیستم ناکارآمد بوده خطا است. آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد خطاها اعلام شده و این گزارش‌ها کذب محض است.


نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین در سخنان خود به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: حتی در زمینه مسکن، وزارتخانه هیچ اقدامی انجام نداده است، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نیز در همین وضعیت قرار دارند. آیا وزیر اطلاعی از وضعیت بافت‌های فرسوده دارد؟ اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟


نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن انتقاد از وضعیت پروژه‌های مسکن مهر، گفت: وزیر، مسکن مهر را مزخرف قلمداد کرده است. سؤال این است چرا طرح مسکن اجتماعی در حد شعار باقی ماند؟ چرا وزارتخانه برنامه شفافی در حوزه مسکن ارائه نکرده است؟ همه اینها ایرادات جدی است که به این وزارتخانه وارد است.


سعیدی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: با کدام منطق ۱۱۸ فروند و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ برای شرکت دولتی ایران‌ایر که شرکتی ورشکسته است آن هم با منابع صندوق توسعه ملی خریداری شده است؟ چرا برای بخش خصوصی این شرایط را فراهم نکردید؟


وی تصریح کرد: به غیر از ایرلاین دولتی حدود ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر وجود دارند که وزارت راه وظیفه حمایت از بخش خصوصی را دارد اما عملاً در این حوزه هیچ تلاشی انجام نداده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند در سال‌های آتی یک شرکت هواپیمایی خواهیم داشت و بقیه به زمین خواهند خورد.


وی در مورد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز اظهار کرد: این اقدام منجر به افزایش هزینه برای مسافران شده است. آیا با آزادسازی نرخ بلیط کیفیت افزایش یافته و تأخیرها کاهش داشته است؟ همیشه نباید انتظار داشته باشیم با این کار تحول ایجاد شود.


وی در پایان در مورد آزادراه تبریز- بازرگان نیز اظهار کرد: اخیراً آقای نوبخت سوار قطار شده و از تهران به تبریز آمده آن هم در شرایطی که استیضاح مطرح شده است.


مقدسی: زیبنده بود آقای آخوندی بعد از حادثه قطار استعفا می‌داد


یک نماینده دیگر موافق استیضاح وزیر راه نیز با بیان اینکه هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم، گفت: استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.


به گزارش خبرنگار آنا، سیدمهدی مقدسی نماینده اراک به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می‌کنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، ‌عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح می‌کنیم.


وی افزود: من از موضع فراکسیونی حرف نمی‌زنم، فراکسیون امید نظر خود را اعلام کرده بلکه ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر می‌شود.


این عضو کمیسیون صنایع مجلس،‌ اضافه کرد: در همه دنیا وقتی خطایی رخ می‌دهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی می‌کند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا می‌داد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.


مقدسی مسأله اشتغال را جزو مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان کرد: 11 ماه از سال 95 گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری می‌شود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمت‌زاده که دایرة المعارف صنعت کشور است می‌گوید جلوی واردات واگن را می‌گیرم چرا وزیر راه ایشان را دور می‌زند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه می‌نویسد آن هم در شرایطی که کارخانه‌های واگن‌سازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی می‌خواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟


نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در شرایطی که کارگران ما بیکارند و هشت تا 9 ماه است حقوق نگرفته‌اند چرا ما برای کره‌ای‌ها و چینی‌ها بازار ایجاد می‌کنیم؟ باید با ارائه سازوکار و هماهنگی مناسب بحران بیکاری را حل کنیم نه اینکه هر وزیر راه خود را برود.


این نماینده مجلس پیش از آغاز سخنان خود نسبت به تجمع جمعی از نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و خواستار توجه وزیر، نمایندگان دولت و همکاران نماینده خود به اظهاراتش شد.


سیدمهدی مقدسی که در جریان نشست مشترک فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی دچار فشار عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده بود در پایان اظهارات خود از نمایندگانی که به ملاقات وی آمدند تشکر کرد و به مزاح گفت: من به دوستان از بیمارستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنند.


قاضی‌پور خطاب به آخوندی: اگر ان‌شاءالله رأی نیاوردید حتما یک کارخانه تأسیس کنید


نماینده ارومیه گفت: ما آذری‌زبان هستیم و افتخار ما این است و برای ما هم برد و باخت تیم تراکتور مهم است هم جان مردمی که در سانحه قطار جان خود را از دست دادند.


به گزارش آنا، نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تأسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تأسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رأی نیاوردید حتما یک کارخانه تأسیس کنید.


وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید.


قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی 0010311646 و با شما چه نسبتی دارند؟


وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز 15 هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک 10 به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.


قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار می‌دهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.


صباغیان: مشکل اصلی ما در حوادث، نشان دادن افراد رده پایین به عنوان مقصر است


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: امیدوارم نمایندگان فارغ از نگاه های سیاسی و بنابر مصلحت به استیضاح وزیر راه و شهرسازی رأی بدهند.


به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز ـ یکشنبه اول اسفند ـ مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: من تاکنون سعی کرده‌ام وابستگی جناحی نداشته باشم و برای همه دیدگاه‌ها احترام قائل شوم.


نماینده مردم بافق، ابرکوه، مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای "آخوندی" را وزیری توانمند و صاحب ایده می دانم و به ایشان نمره قابل قبولی می‌دهم، کمتر وزارتخانه‌ای را به یاد دارم که در این دولت و دولت‌های قبل پس از اتفاق افتادن اینگونه حوادث، مدیر رده بالایی از آنها به دلیل کوتاهی آن‌ها در زیر مجموعه مرتبط استعفا داده و برکنار شده باشد که این امر پس از حادثه قطار تبریز- مشهد صورت پذیرفت.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید سؤال شود با این شرایط چرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده‌ام، موافقت من با استیضاح بیشتر به دلیل حادثه قطار تبریز -مشهد است که در سمنان رخ داد.


صباغیان بافقی ادامه داد: یکی از ضعف‌های بزرگ مدیریت در کشور ما این است که در اینگونه حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته می‌شوند و بعضا تنبیه می‌گردند؛ اما مسئولین ارشد که در رأس حوزه اجرایی‌اند از پاسخگویی مصون بوده و در حاشیه قرار می‌گیرند، این درحالی است که در کشورهای پیشرفته خلاف این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده شناخته می‌شود.


وی با اشاره به نمونه‌هایی از عذرخواهی مدیران رده بالای سایر کشورها افزود: نخست وزیر کره جنوبی به دلیل غرق شدن کشتی استعفا داد و وزیر نیروی ژاپن به دلیل قطعی نیم ساعته برق، 20 دقیقه به حالت تعظیم از مردم عذرخواهی کرد، این اندیشه و تفکر در سطوح بالای اجرایی سایر کشورها جاری می باشد.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: مسئولان قوه مجریه اگر در مسائلی مانند فساد، اعتیاد، املاک نجومی، اختلاس، آلودگی هوا، حقوق‌های نجومی و پلاسکو بنا بر خواسته عمومی استعفا می‌دادند، جامعه وضع بهتری داشت.


وی افزود: با توجه به اینکه حادثه قطار تبریز-مشهد درحوزه وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده و نزدیک به یکصد نفر از هموطنان‌مان کشته و خسارات زیادی وارد شده من نیز این استیضاح را امضا کرده‌ام. امیدوارم که فرهنگ عذرخواهی در کشور نهادینه شود.


صباغیان بافقی گفت: از نمایندگان تقاضا دارم با درنظرگرفتن جمیع شرایط، دقت نظر و فارغ از نگاه های سیاسی آنچه را که مصلحت می‌دانند اعلام کنند و امیدوارم اینگونه استیضاح‌ها باعث برطرف شدن ضعف‌ها و کاهش تخلفات و رشد توسعه کشور شود.


نماینده تبریز: خرید هواپیما کجای اقتصادی مقاومتی قرار دارد؟


یکی از نمایندگان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و آی تی آر اعلام کرد.


به گزارش آنا، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.


این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که می‌گوییم معتقدیم آل سعود لایق خدمت گذاری حرمین شریفین نیستیم با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.


وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.


علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.


نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصادی مقاومتی قرار دارد گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟


فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است


نماینده مردم تبریز تأکید کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی از معدود استیضاح‌هایی است که کاملاً فنی، عملکردی و نظارتی است.


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.


وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.


فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آیین‌نامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آیین‌نامه قابل قبول نیست.


وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبت‌های وزیر استدلال‌های محکم و قابل توجهمان را مطرح می‌کنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبت‌های ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبت‌های وزیر مطرح می‌کنم.


حسن‌بیگی: نباید حادثه قطار سمنان را با فاجعه منا مقایسه کرد/ حادثه قطار خطای انسانی یک فرد است


نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید حادثه قطار سمنان را که به دلیل خطای انسانی یک فرد اتفاق افتاده با حادثه‌ای همچون حادثه منا مقایسه کرد.


به گزارش آنا، ابوالفضل حسن بیگی در نشست علنی صبح امروز _ یکشنبه اول اسفند_ مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: ما نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کرده‌ایم به وظایفمان عمل کنیم و از منظر قانون‌ قانون‌گذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستیم و در 5 سطح بین‌المللی،ملی،منطقه ای،استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت داریم.


وی افزود: آنچه در جلسه امروز می‌گوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است چراکه بنده یک اصولگرا هستم که به آن افتخار می‌کنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حق‌طلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.


نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد:حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوه‌ها دود غلیظی به آسمان می‌رود؛ سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این تصادف آتش‌سوزی ایجاد شده و اطلاع دیگری نداریم.


حسن‌بیگی ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور می‌کند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر می‌رسد و ترمزهای قطار یخ می‌زند و متوقف می‌شود و قطاردومی که به این قطار اصابت می‌کند قطار سمنان به مشهد است.


وی با بیان اینکه چند مرکز کنترل‌کننده قطار وجود دارد،افزود:اولین کنترل‌کننده سی.تی.سی یعنی مرکز الکترونیکی است که می‌تواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند. مرکز دوم ای.تی.سی است که ترمز قطاری است که دراختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لوکومتیوران این موضوع را اعلام می‌کند.همچنین مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران است که سراسر ایران را کنترل می‌کند و محور تهران به مشهد را نیز کنترل می‌کند.


حسن‌بیگی یادآور شد:مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سی.تی.سی و سی.ای.سی در یک اتاق است و به فاصله 2متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستندو همواره در اقداماتی که انجام می دهند در کنار یکدیگر قرار دارند. مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد،در اتاق دیگری وجود دارد. لذا در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می شد،که در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم،اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. طبیعتاً هرکسی به گونه ای دیگری را مقصر اعلام می کرد.


وی هچنین ادامه داد: پس از آنکه کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای اینکه چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به عنوان عضوکمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داده و پس آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.


نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت ها نسبت به آن بیشتر شد. پس از آنکه گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد. در این رابطه قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور کرده و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می گیرد، به دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است. وقتی این اتفاق می افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می شود. رسیدگی و پیگیری می شود تا جایی که به قطار تبریز اعلام می کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد. در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می شد؛اما به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود،نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود.


و همان فردی که از شب گذشته در این محل حضور داشته به مأموریت خود ادامه داده است. بعد از این نکته متوجه می‌شویم که قطاری که از سمنان می‌آید به طور مداوم با شاهرود تماس می‌گیرد و هر لحظه برای اینکه مسافران خود را به مشهد برساند اجازه عبور می‌خواهد که در این موضوع اشکالی به وجود می آید و این فرد در یک زمان احساس می‌کند قطار تبریز به مشهد عبور کرده است و دستور می‌دهد به لوکوموتیوران قطار سمنان که می‌توانید حرکت کنید اما لوکوموتیو اعلام می‌کند که سیستم به من اجازه حرکت نمی‌دهد، در این زمان نفر بعدی که نفر شیفت دوم است وارد مرکز می‌شود و شخص فعلی قبل از ترک شیفت به قطار اول ابلاغ می‌کند که می‌تواند حرکت کند،اما قطار سمنان اعلام می‌کند که چراغ من روشن است و قادر به حرکت نیستم که این شخص به او دستور می‌دهد چراغ خود را به صورت دستی خاموش و حرکت کند و باز هم لوکوموتیوران اعلام می‌کند که حرکت نمی‌کنم. زمانی که به او تلگرام زده می‌شود و به او ابلاغ می‌شود.


وی ادامه داد: چراغ خود را خاموش کرده و حرکت می‌کند؛اما به دلیل آنکه در این نقطه شیب بسیار زیادی وجود داشته و در طول مسیر قطار با سرعت 117 کیلومتر در حال حرکت بوده در نقطه ای مشاهده می‌کند که قطار از محل خارج نشده و ترمز می‌گیرد اما چون سر پیچ بوده دید مناسبی نداشته لوکومتیو قطار سمنان به آخرین واگن قطار تبریز برخورد می‌کند که لوکومتیو از ریل خارج شده که این نیز از الطاف الهی بود؛درغیر این صورت تعداد کشته‌های این حادثه بسیار بیشتر می‌شد.


وی ادامه داد: پس از 2 دقیقه که نفر بعدی در شیفت خود حاضر می‌شود و به نفر قبلی اعلام می‌کند که دو قطار با یکدیگر برخورد کردند که این فرد در پشت سیستم خود از این حرف خنده‌اش می‌گیرد و آن را سهل می‌گیرد و می‌گوید کدام قطارها به یکدیگر اصابت کرده‌اند و زمانی که متوجه می‌شود قطار سمنان با قطار تبریز برخورد کرده تعجب می‌کند. این مورد از مواردی بود که برای ما جای سوال بود و من نیز در تماسی که با رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس داشتم و همچنین در گزارش خود کمیسیون عنوان کردم که از منظر من علت این حادثه خطای انسانی یک فرد است و احتمالاً حادثه عمدی بوده که البته پس از بررسی‌های گوناگون قاضی عمدی بودن حادثه را رد کرد اما نقش خطای انسانی در حادثه را تأیید کرد.


حسن بیگی تصریح کرد: زمانی که خطای انسانی است می‌توانیم بگوییم همه سیستم به طور دقیق کار خود را انجام داده‌اند و فردی که پشت این دستگاه نشسته مقصر بوده است. طی این روزها مسئولیت و عذاب وجدان بسیاری کشیده‌ام که چگونه می‌توان این حادثه را بررسی کنیم همه مدارک را با افراد مختلف بررسی کردیم و با آنها گفت وگو داشتیم زمانی لوکومتیوران‌ها به شدت نگران بودند و استنباط‌شان این بود که چون لوکومتیوران قطار سمنان از این حادثه جان سالم به در برده او محاکمه شده و یا خدای ناکرده گناهان را به گردن او بیندازند اما در چند جلسه‌ای که ما داشتیم با آنها صحبت کردیم و آنها همه مسائلی که در فضای مجازی نیز مطرح می‌شد را اذعان کردند که همین اشکالات سیستم امروز در مترو تهران نیز وجود دارد و در سایر کشورها نیز این موضوع مشاهده می‌شود و شرکت‌هایی که از آلمان و فرانسه در این مجموعه فعالیت می‌کنند؛نیز با طرح این مسائل شرکت های داخلی را زیر سوال می‌برند؛درحالی که قرارداد سیستم ای.تی.سی در سال 83 منعقد و در سال‌های 85 و 86 اجرایی شده است و خرید دستگاه‌های ای.تی.سی و سی.تی.سی در سال‌های گذشته عملیاتی شده است.


وی افزود: در این مورد به موضوعی رسیدیم که مسیرمان را کمی ساده‌تر کرد و آن این بود که وقتی مقام معظم رهبری سخن از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی مطرح فرموده و دستوری که به مجلس می‌دهند،برای اینکه مجلس ریل‌گذاری کند و دولت کار اجرایی را انجام دهد مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش خود احساس می‌کنیم.


نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیقاتی دیگری از این حادثه نشان می‌دهد که در مقطعی بیان شد که سی.تی.سی مقصر است و من به خبرنگاری گفتم که دستگاه‌ها هیچ اشکالی ندارند و گزارش‌هایی که تاکنون ارائه شده صحیح نیست. دستگاه کار خود را انجام داده و یک فرد در این جا اشکال به وجود آورده و اشتباه کرده است و چرا موضوع را آنقدر گسترده می‌کنید ، بعد از آن متوجه شدم که گروهی همواره با نمایندگان مذاکره می‌کنند که همه مسئولین استان حرف آنها را بپذیرند و آن جمله این بود که دستگاه های ای.سی.تی و سی.تی.سی کارایی لازم را ندارد و ما باید دستگاه جدیدی از روسیه یا آمریکا وارد کنیم.آنها گفتند ما همه مسئولیت خرید این دستگاه را بر عهده می گیریم چرا که در آمریکا پولی بلوکه داریم و می‌توانیم خودمان با آنها رابطه برقرار کرده و این دستگاه ها را خریداری کنیم.


وی ادامه داد: همان جا بود که من نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و این موضوع را با وی مطرح کردم و از این تریبون خطاب به نمایندگان محترم آذربایجان و به ویژه مردم تبریز می‌گویم این نامه در آذرماه نوشته شده و در آن به رئیس جمهور اعلام کردم که مافیایی در پشت این قضیه وجود دارد که شما نباید تسلیم آن مافیا شوید،مافیایی که هرچه در داخل ایران است را کم ارزش و بی کیفیت عنوان می‌کنند و به دنبال واردات به کشور است.


رئیس‌جمهوری نیز ابلاغ کردند که این موضوع رسیدگی شود که رونوشت این نامه نیز تقدیم دفتر مقام معظم رهبری شد.


عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد:از این تریبون اعلام می‌کنم بنده 8 سال در جبهه حضور داشتم و درکنار برادران شهید باکری جنگیده‌ام.همچنین در کنار این قطار حضور داشتم و زمانی که هموطنان ما در آتش این حادثه می‌سوختند همان گونه می‌سوختم که برای بچه‌های شما در خرمشهر و در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس می‌سوختم اما چه دلیلی دارد که موضوع قطار را با موضوع دیگری همچون حادثه منا مقایسه کنیم و در اذهان مردم اینگونه تشویش ایجاد کنیم که تفاوتی میان این دو حادثه وجود ندارد؛در حالی که بینی و بین‌الله در حادثه قطار تک تک مسئولان کشور به گونه‌ای تلاش می‌کردند که آسیب‌ها را کمتر کنند.


وی تاکید کرد:شهادت می‌دهم آنچه را می‌گویم برای اینکه بدانید فرزندان شما با آنهایی که در خرمشهر شهید شدند؛یکی هستند و به همین نیت همه موضوعات را دنبال کردند،زیرا اقتدار نظام جمهوری اسلامی و احترام مجلس و دولت همه وابسته به این است که ما حقایق را بگوییم.


نماینده مردم دامغان درمجلس تأکید کرد:در این موضوع من آنچه را که مشاهده کردم با تعداد زیادی از متخصصان و کارشناسان راه آهن جلساتی برگزار کرده و مجددا مانیتورها را بازبینی کرده و آنها نیز گفته‌اند که این حادثه، حادثه‌ای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه آهن مقصر باشد و حتی زمانی که مدیرعامل راه آهن استعفا داد ؛با یکی از مقامات تماس گرفتم و عنوان کردم که چرا ما باید همچون اروپایی‌ها ژست بگیریم،آنها با این کارها می‌خواهند مردم خود را فریب دهند،اما حقیقت امر این است که در این حادثه یک نفر به هر دلیلی قصور کرده است.


زیرساخت راه آهن تهران – مشهد نیاز به تغییر دارد


وی تصریح کرد: زیرساخت راه آهن تهران – مشهد نیاز به تغییر دارد و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد و اعتباراتی را برای دو خطه شدن راه آهن تهران – مشهد درنظر بگیرد که در خور شأن 20 میلیون زائری باشد که سالانه به مشهد مقدس سفر می‌کنند که باید برای هر کیلومتر 10 میلیارد و در مجموع 20 هزار میلیارد تومان پول اختصاص دهیم و اگر این کار را انجام ندهیم ؛ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم نه اینکه هر روز گناه را به گردن یک نفر بیندازیم و این فرد را برداشته و فرد دیگری را جایگزین آن کنیم. آیا مشکلات با تعویض افراد تغییر می‌کند؟ آیا وظیفه شرعی ما برداشته می شود.


حسن بیگی افزود:امروز بزرگانی از کشور با من تماس گرفته و گفتند امروز همه نمایندگان باید در مناطق سیل زده حضور داشته باشند و به مردم کمک کنند چرا در مجلس جلسه گرفته‌اید.


وی ادامه داد:روزی در فضای مجازی عنوان می شد؛چرا در کشور این همه سد ساخته می شود و این موضوع را محکوم می کردند،اما اگر همین باران طی 2- 3 روز گذشته پشت سدها جمع می شد دیگر نیاز به شیرین کردن آب شور برای شرب مردم نداشتیم.


نماینده دامغان تأکید کرد:بار دیگر می‌گویم که در این حادثه موارد دیگری وجود دارد.


حسن بیگی یادآور کرد:ما با همین نگاه وارد سازمان راه و شهرسازی شده‌ایم و من امروز از وزیر اطلاعات سوال کردم و گفتم بخش اعظمی از مجموعه اطلاعات و مدارکی که درباره وزیر راه به دست ما رسیده درست نیست و بخش دیگر آن نیز کارها و اقدامات بزرگی است که می‌تواند جزو افتخارات جمهوری اسلامی باشد.


وی ادامه داد:به وزیر اطلاعات گفتم که مجموعه شما عنوان می کند که وزارت راه و شهرسازی یکی از پاک‌ترین وزارتخانه‌ها در چنین موقعیتی است و آقای وزیر حرف بنده را تأیید کردند از این رو باید گفت بعضی از گزارشاتی که به دستمان رسیده قابل قبول نیست و آنچه برای ما قابل قبول است حکمی است که روزی قاضی دادگاه می‌دهد و آن چیزی است که ما به چشم ببینیم و یقین کنیم.


حسن بیگی ادامه داد:وقتی نامه‌ای نوشته شده که هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه رشوه یا پورسانتی بگیرد،هر ریالی که بگیرد باید محاکمه و از وزارتخانه خارج شود.امروز این وزارتخانه در3 – 4 بخش مهم هوایی، ریلی و زمینی اقدامات بزرگی در دست انجام دارد و در مسکن نیز می‌دانیم که چه مشکلاتی درکشور وجود داشت که به لطف پروردگار مدیریت جدید آن طراحی شده و مدیریت استراتژیک بر این وزارتخانه حاکم شده است.


حسن بیگی تأکید کرد:چگونه ما امروز همه مباحث را در قالب مجموعه فضای مجازی دگرگون می‌بینیم در حالی که فضای مجازی در اختیار ما نیست و در اختیار بیگانگان و غریبه‌ها و آن سوی آب‌ها است؛بنابراین باید برویم مدارک را ببینیم چرا که دقیقه به دقیقه و ثانیه به ثانیه همه چیز ثبت می‌شود.افتخار نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است با اینکه بودجه مان کم است اما این مسیر را رها نمی‌کنیم؛برای اینکه این کشور را بسازیم و مجرای قانونی برای نظارت به کارها را نیز دراختیار خواهیم داشت.


تاجگردون: باید به جای استیضاح به وزیر کمک کنیم


غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس (یکم اسفندماه 95) گفت: استیضاح یک وظیفه قانونی است که برعهده نمایندگان مجلس گذاشته شده و هیچ استیضاحی تقابل بین نمایندگان نیست.


وی افزود: نمایندگانی که امروز در مقام استیضاح‌کننده نکاتی را مطرح کردند، مطالبات اجتماعی، فنی و اعتقادی خودشان را مطرح کردند و تقابل بین من که مخالف استیضاح هستم با موافقان استیضاح وجود ندارد و هر فردی نقطه‌نظرات خود را مطرح می‌کند و قطعاً بدانید بنده و امثال بنده که مخالف استیضاح هستیم همچون استیضاح‌کنندگان، دلسوز جانباختگان سانحه ریلی سمنان هستیم و خواهیم بود و داغ آنها را بر دل داریم.


نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگرچه وظیفه وزیر است عذرخواهی کند، اما اینکه وزیری بارها در ملاء عام از مردم عذرخواهی کرد و یک معاون وزیر استعفا داد و وزارتخانه آن را پذیرفت، به فال نیک بگیریم و بپذیریم این رویکرد، رویکرد جدیدی در بحث استیضاح است و از این حیث آقای وزیر کار پسندیده‌ای را انجام داد و فراموش نکنیم کسانی بودند که مقصر بودند و هیچ‌گاه از مجلس عذرخواهی نکردند.


تاجگردون خاطرنشان کرد: در بحث عملکرد هم همواره باید نقاط ضعف و قوت را در کنار هم گذاشت و بعد نمره داد. اگر منصفانه بخواهیم موضوع را بررسی کنیم، نشود به وزارت راه‌ و شهرسازی نمره منفی در عملکرد داد.


وی افزود: باید نگاه کرد که هر کس به چه اندازه‌ای مقصر است و وقتی در بودجه سال 96 یک میلیارد دلار مصوبه مجلس برای بحث ریلی اختصاص نداده‌اند، بنده خودم را هم در بحث حوادث آتی در حوزه راه‌آهن مقصر می‌دانم و باید سهم تقصیر در این ماجرا مشخص شود.


نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر به این تشخیص می‌رسیدم که در قلمروی کاری آقای آخوندی یا هر وزیر دیگری امکان فساد مالی و امکان فساد عمدی وجود داشته باشد که منجر به نگرانی برای منِ نماینده و ملت ایران شود، قطعاً بدانید که امروز تاجگردون و تاجگردون‌ها نمی‌آمدند برای امثال آقای آخوندی دنیایشان را بفروشند و من از آقای وزیر به خاطر تک تک این مسائل سوال کردم و اگر خلاف آن را می‌دیدم، امروز آن را مطرح می‌کردم.


تاجگردون خاطرنشان کرد: کدام‌یک از معاونان آقای آخوندی افراد سیاسی و وابسته به جناح‌های سیاسی هستند؟ اگر موردی را مشاهده کردید با آن برخورد کنید.


وی افزود: سالانه 20 تا 25 هزار نفر از هموطنان‌مان در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، آیا مقصر وزیر راه و شهرسازی است؟ در هر حادثه جاده‌ای، هوایی و ریلی باید سهم تقصیر مشخص شود.


نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من از آن گروه افرادی نیستم که بگویم با توجه به مدت زمان اندک باقی‌مانده به پایان کار دولت، نباید وزیر استیضاح شود و اگر یک ثانیه به پایان کار دولت باقی مانده باشد، اگر وزیری عملکردش به ضرر نظام باشد، باید استیضاح شود.


تاجگردون خاطرنشان کرد: وزیر راه 300 هزار میلیارد تومان توافق‌‌نامه و 160 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده، این قراردادها به چه وضعیتی دچار می‌شوند و وقتی وزیر 160 هزار میلیارد تومان قرارداد می‌بندد، یک‌دهم این مبلغ نیز به او بودجه داده نمی‌شود و بعد به وزیر می‌گوییم که تو استیضاح هستیم، برو.


وی افزود: به دلایلی که عنوان کردم، بنده می‌گویم نباید به دنبال استیضاح وزیر برویم، بلکه باید به سمتی برویم که در مواردی که می‌توانیم کمک کنیم، اما متأسفانه کمک نکردیم.


نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در بند یک استیضاح آمده، عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران‌ها و آسیب‌های شکل‌گرفته در گذشته، حال و آینده؛ و ما وزیر را داریم برای آینده استیضاح می‌کنیم که این کار درستی نیست.


وزیر راه در دفاع از خود: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم


آخوندی: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع‌کننده به سؤالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان‌دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سؤالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد

وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاح خود حضور داشت، گفت: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.


وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز 49 نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، 16 نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.


وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه پاسخگوی نمایندگان هستم خرسندم و معتقدم استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی و نماد این واقعیت است و در این مسیر باید توجه کنیم که از جاده حق و انصاف خارج نشویم.


وی افزود: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع‌کننده به سؤالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان‌دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سؤالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.


آخوندی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.


وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مبالغ در حالی است که مبلغ اختصاص یافته در سال جاری در تمامی بخش‌ها تنها ۸۰ میلیارد تومان بوده که در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه پیش‌بینی شد و در بودجه ۹۶ نیز کل اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این به این معنا است که به تدریج حجم بودجه‌ای طرح‌های عمرانی کاهش می‌یابد و ادامه روند بدون پیش‌بینی منابع جدید امکان پذیر نیست.


وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌های تأمین شده و در سه ساله گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.


آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد. به طوری که برای ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح مذاکره صورت گرفته و در جریان است و برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا شده و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی برای سرمایه‌گذاری منعقد شده است.


وزیر راه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست. صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.


وی تأکید کرد: استعفا دادم اما رئیس‌جمهور قبول نکرد. دوستان باور کنید قیامتی هم هست. می‌شود که بدون مدرک بخواهیم کسی را متهم کنیم.


وی تصریح کرد: باور کنید تغییر جهت از دست کردن در جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی کردن سخت است. کار ساده‌ای نیست، همه ما عادت کردیم برای مدت‌های طولانی از اعتبارات دولت استفاده کنیم و اکنون که می‌خواهیم تغییر دهیم تغییر با مقاومت همراه است.


آخوندی تصریح کرد: هر هزینه‌ای که در مملکت می‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود.


وزیر راه با اشاره به موضوعات ریلی و بخش‌های حمل و نقل اظهار کرد: در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی و مهندسی همه از وزارتخانه دفاع کردند و این دفاع ناشی از عملکرد درست بوده است و دلیلی نداشت که تمام اینها بخواهند دفاع کنند.


وی افزود: اولین کاری که انجام دادیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود، اتصال ریلی به مرز اینچه برون، تلاش در جهت اتصال ریلی آستارا به خط آهن آذربایجان و نیز اتصال ریلی ایران به بنادر بود.


آخوندی اظهار کرد: در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند به آقای پورسید آقایی پیام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند بارها از کامیون‌ها به سمت ریل منتقل شوند، وقتی که بنده آمدم حجم بارها از بنادر به سمت ریل فقط ۵ درصد بود اما امروز ۱۵ درصد بار وارده به بنادر ایران از طریق ریلی انجام می‌شود؛ یعنی سه برابر شده به این معنی که حمل و نقل ترکیبی و اتصال ریل و بندر را ایجاد کردیم.


وزیر راه افزود: باتوجه به اینکه خطوط ریلی ایران قدیمی است و اکثر آنها تک خطه هستند فقط ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم را آغاز کرده‌ایم که ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام و قابل بهره‌برداری در همین دولت است که در این چند ماهه برخی از آنها افتتاح شده است.


وی افزود: بین یزد و اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم با سرعت در حال اجراست که امیدواریم نیمه اول سال آینده افتتاح شود، همچنین بین اندیمشک – بندر امام خط دوم در حال اجرا بوده، خط اندیمشک – اهواز به زودی آغاز می شود و اهواز به بندر امام نیز افتتاح شده است. بنابراین تمام تلاشمان بر این است که حجم بار سنگ آهن و باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل شود.


آخوندی همچنین اظهار کرد: خط دوم قزوین به زنجان نیز در حال اجرا بوده و سال آینده افتتاح می‌شود، فقط ۲۰۰ کیلومتر از این خط ریل دوم در منطقه سخت زاگرس انجام می‌شود. دوستان زاگرس نشین می‌دانند که این چه کار سختی است.


وزیر راه ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر قطار حومه ای نیز در حال اجراست و در برنامه ششم هم خوشبختانه شکل گیری قطارهای حومه‌ای به تصویب رسیده است. در واقع قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرهاست.


آخوندی بیان کرد: فقط در تهران روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه وارد شهر می‌شوند که این مساله آلودگی، ترافیک و مزاحمت‌هایی را هم دارد. ما با قطار حومه‌ای در پی این هستیم که حمل و نقل را به سمت ریل منتقل کنیم.


وی ادامه داد: در سه سال گذشته اقدامات لازم انجام شده و میزان حمل و نقل حومه‌ای به ۷ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر نیز اجرای پنج برنامه ریلی را برای پنج استان کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج در دست داریم که پیشرفت‌های خوبی انجام شده است وامیدواریم زودتر به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه راه آهن تبریز - میانه نیز با سرعت خوب در حال اجراست و طی سال آینده نهایی می‌شود.


وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اجرای خطوط تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیک و آی تی را وارد راه آهن کنیم که در حال حاضر به کمک شرکت دانش بنیان ایرانی انجام می‌شود. من به عنوان یک مهندس ایرانی افتخار می‌کنم و مطمئنم آقای دکتر عارف هم افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می‌تواند دقیق‌ترین سیستم حمل و نقل ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت نماید.


وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تمام این موارد تحت تاثیر حادثه تلخ قرار گرفته و همه ما را آزرده کرده است. فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند.


آخوندی در ادامه بیان کرد: یکی از بحث‌های اقتصاد مقاومتی افزایش بهره‌وری است. با همین اقدامی که در حوزه ریل صورت گرفت و با همین امکانات موجود فقط در مسیر تهران – مشهد که امکان اعزام ۵۵ قطار روزانه وجود داشت، به ۲۰۰ قطار افزایش یافت و بزرگترین نمونه‌های افزایش بهره‌وری در تاریخ مدیریت ایرانی است.


وزیر راه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد تعمیر و مرمت گفت: در این مدت ۱۵۰ نمازخانه مورد تعمیر قرار گرفته و ۲۷ نمازخانه ایجاد شده‌اند.


وی گفت: در مورد نوسازی ناوگان‌ها نیز طی این مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری توسط همین شرکت‌های ایرانی وارد سیستم شده‌اند. درباره توسعه لوکوموتیو نیز از ۵۶۹ تا به ۷۰۲ لوکومتیو افزایش داشتیم که فقط بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که این کار توسط ایران صورت گرفته است.


آخوندی در ادامه اظهار کرد: در یک هماهنگی انجام شده با آقای نعمت زاده (وزیر صنعت، معدن، تجارت) قراردادی را هفته گذشته به نتیجه رساندیم که بتوانیم ۴۹۰۰ واگن را برای شرکت‌های واگن سازی با تامین مالی صد در صد خارجی سفارش دهیم، زیرا مشکل اصلی واگن سازی کشور تامین مالی است.


وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد: برای اینکه بتوانیم ناوگان ریلی را نوسازی کنیم با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را به کسانی که ناوگان ریلی را نوسازی می‌کنند، به عنوان کمک اعطا کند، برای نوسازی ناوگان جاده‌ای نیز تعهد کردند که رقم ۲.۵ میلیارد دلار را تامین کنند.


وی تصریح کرد: همچنین برای نوسازی ناوگان جاده‌ای با پنج شرکت ایرانی برای ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد بسته‌ایم و آقای قاضی‌پور اگر از من می‌پرسیدند به ایشان می‌گفتم که فقط یک شرکت نیست و تمام ظرفیت های شرکت‌های کامیون ساز که می‌توانند با استاندارد بین المللی کار کنند یا با آنها قرارداد بسته‌ایم یا در مراحل مذاکره قرار داریم.


وزیر راه ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما برای نوسازی ریلی ۲۸ میلیارد دلار است. اولویت اول ما از ابتدا ریل بوده است. در حال حاضر قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را امضا کرده‌ایم و ال‌سی باز شده است. این یک فناوری جدید است که ما را به مرز فناوری‌های ریلی جهان می‌رساند. همزمان با آن ۲ میلیارد دلار برای برقی کردن قطار تهران- مشهد امضا کرده‌ایم. البته چینی‌ها یک نکته قراردادی را مطرح کردند که امیدواریم به زودی حل و شود و ال‌سی گشایش پیدا کند.


او افزود: ما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وارد ریل‌سازی کردیم و در حال حاضر ریل کرمان- سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. توجه به حوزه ریل با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست.


آخوندی درباره وضعیت راه‌ها نیز توضیح داد: تمام ایران را به ۱۰ کریدور تقسیم کرده‌ایم که هیچ نقطه‌ای خالی از کریدور نماند. ۱۰ شبکه توسعه راه نیز طراحی کرده‌ایم. نمایندگان می‌دانند که آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود و همه می‌گفتند زمانی که حضرت صاحب‌الزمان (عج) ظهور کردند آن را گشایش می‌کنند. وقتی من آمدم بعد از ۱۷ سال ۱۷ درصد پیشرفت کار داشت اما حالا ۱۱۰ کارگاه فعال در این مسیر کار می‌کند و ۷۱ درصد فاز اول آن پیشرفت کرده است. اینها اتفاقی نیست بلکه تأمین مالی و مدیریت می‌خواهد.


وی به برخی دیگر از پروژه‌های در حال پیشرفت وزارت راه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ آزادراه همزمان در حال اجرا است. کسانی که در وزارت راه کار کرده‌اند می‌دانند هیچ وقت بیش از دو آزادراه در مرحله اجرا نداشتیم. در همین بی‌پولی اتفاقات بزرگی رخ داد و حالا بیش از ۱۵ هزار نفر مستقیماً کار می‌کنند و بیش از ۵۰۰۰ ماشین سنگین درگیر است. آقای سعیدی‌کیا به من می‌گفت برای تونل‌های آزادراه تهران- شمال به همه قالب‌سازها کار ارجاع داده‌ایم و ظرفیت خالی در قالب‌سازی وجود ندارد. تمام این پروژه‌ها در خشکسالی مالی در حال اجرا است.


وزیر راه درباره راه‌های روستایی نیز عنوان کرد: در این سه سال ۸۰۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید اجرا کردیم. همچنین ۸۰۰۰ راه روستایی و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی را آسفالت کردیم.


آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: در حوزه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم و کل ناوگان هوایی باید نوسازی شود. تا به حال کدام فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است؟ ما فرودگاه امام (ره) را با بخش خصوصی فعال کردیم و کل ترمینال سلام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین فرودگاه کرمان با بخش خصوصی پیش می‌رود. ۳ میلیارد دلار در حوزه فرودگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.


وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نگاهی که ما به وزارت راه داریم اکتفا کردن به بودجه‌های دولتی نیست. با این بودجه‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. ما داریم کارهای بزرگی انجام می‌دهیم. مدت‌هاست که در این کشور برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار گران است. ما ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار داریم که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند. در همین سه سال چند رادار جدید سفارش دادیم و ۸۰۰ میلیارد تومان را صرف بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و برج مراقبت صرف کردیم. باند فرودگاه مهرآباد که ۱۳ میلیون مسافر جابجا می‌کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر و مرمت نشده است.


او با اشاره به انتقادات شهریاری نماینده زاهدان، گفت: خود آقای شهریاری می‌دانند چه طرح‌های مهمی در فرودگاه زاهدان ایجاد کردیم و در پی توسعه بندر چابهار هستیم. همچنین در حال اجرای ریل چابهار به زاهدان هستیم.


وزیر راه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نوسازی صنعت هوایی، تأکید کرد: کاری که ما کردیم تاریخی‌ترین کاری است که در نوسازی صنعت هوایی انجام گرفت. ۲۴۵ هواپیما داشتیم که ۱۰۰ تای آنها فرسوده بود. خود شما دیده بودید که چگونه فرودگاه ایران به گورستان هواپیما تبدیل شد. ما ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال داشتیم.


او ادامه داد: من می‌گفتم ناوگان هوایی را بدون استفاده از منابع عمومی نوسازی می‌کنم اما حتی همکاران ما در دولت هم باورشان نمی‌شد. می‌گفتند مگر ممکن است ۲۰۰ هواپیما قرارداد ببندی و بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی وارد کشور شود؟ از روزی که وارد بحث شدیم فهمیدم ناوگان هوایی برای بازسازی نیاز به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و بودجه تحمل یک درصد آن را هم ندارد.


آخوندی افزود: ما مدلی ابتکاری به شکل اجاره به شرط تملیک و با تضمین قرار دادن خود هواپیما بکار بردیم. وقتی این موضوع را شروع کردم در هر جلسه‌ای به سخره می‌گرفتند که مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و قرارداد مستقیم نداشته چنین ادعایی کند؟ ما این کار را با حذف تمام واسطه‌ها انجام دادیم و مذاکره مستقیم در تهران انجام شد. این کار بزرگی است که تلاش همکاران من بوده و سهم من در این کار اندک بوده است.


وزیر راه متذکر شد: این کار آینده صنعت هوایی را زیر و رو می‌کند. ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی باشد. من به این زمینه توجه کردم و به این صورت بود که اولین هواپیما وارد کشور شد، هواپیمای بعدی یک هفته دیگر می‌آید و هواپیمای دیگر هفته بعدش می‌آید. هواپیما ای تی آر هم به زودی وارد می‌شود و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که هر یکی دو ماه، دو تا سه هواپیما وارد ایران می‌شود. این اتفاق بزرگی است که بزرگترین اقدام در صنعت هوایی ایران است. حتی قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین طرح‌هایی را مطرح کنند.


آخوندی تأکید کرد: این کار به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه‌ها صورت گرفت. من به رئیس هیأت مدیره ایرباس، مدیران بوئینگ و مدیران ای تی آر هم گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند حتی از طرف دفتر رئیس جمهور. به شرکت‌های طرف قرارداد هم گفتم اگر می‌خواهید این قرارداد را امضا کنید باید سوگندنامه‌ای بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکردید و به هیچ واسطه‌ای یک سنت پول نداده‌اید. اگر روزی معلوم شود شما از واسطه استفاده کرده‌اید دولت ایران حق دارد علیه شما در تمام محاکم بین‌المللی شکایت کند. از همه آنها اقرارنامه رسمی دریافت کردم که هیچ واسطه‌ای در کار نبوده است. چرا ما اصرار داریم با یک سری حرف‌های سست مدیرانی را که زحمت می‌کشند متهم کنیم؟ نمی‌توان بدون مدرک کسی را متهم کرد.


وی با اشاره به قرارداد هواپیماهای مسافربری، گفت: خرید هواپیمای مسافربری جدید نشان دهنده شکست تحریم‌ها و شکست جبهه استکبار است و این یک افتخار ملی برای کشورمان بود و تمام دنیا در مورد آن صحبت می‌کردند. آن هم در شرایطی که تمام پول‌ها از مجاری رسمی و به شکل مراودات بین بانکی و نه با چمدان منتقل شده بود و من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای از این موضوع ناراحتند.


آخوندی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در بخش‌های بندری نیز در سه ساله اخیر بی‌سابقه بوده و گسترش بندر چابهار با استفاده از منابع خصوصی و راه‌اندازی راه ریلی و جاده‌ای به بنادر کشور و سرمایه‌گذاری ۹۰۰۰ میلیارد تومانی در بندر خرمشهر و کرانه‌های مختلف کشور اقدایم بی‌سابقه بوده است.


وی تصریح کرد: بندر خرمشهر در حال بازسازی است و بعد از گذشت سال‌ها از جنگ و بی‌توجهی به آن ما در حال جمعآوری شناورهای مغروقه در این بندر هستیم. همچنین راه‌آهن اهواز به بندر امام (ره) نیز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت فعال شده و تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار نیز با نازل‌ترین قیمت و به قیمتی به مراتب پایین‌تر از محصولات چینی از آلمان خریداری شده است.


آخوندی با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده در سه سال اخیر برای توسعه بنادر، گفت: از اول انقلاب تا دولت تدبیرو امید ۹۶۰ میلیون دلار برای توسعه بنادر هزینه شده و در سه ساله اخیر در دولت تدبیر و امید ۸۰۰ میلیون دلار با برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار در کرانه‌ها و بنادر هزینه شده است و این افتخاری است برای ملت و دولت.


نماینده تبریز:‌ آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است


محمد حسین فرهنگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت:‌ آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد – تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.


وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بی‌توجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بی‌توجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزش‌های لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.


فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت:‌ در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستم‌های الکترونیکی نیز فراهم نشده است.


فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقه‌ای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، ‌دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.


وی افزود:‌ در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریل‌ها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغله‌های بیشتری داشتند.


وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز می‌شود. ماده ۱۴۵ نیز بی‌احتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشته‌اند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.


این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت:‌ طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم می‌شود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام می‌شود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود.


فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت:‌ در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمی‌دهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه می‌شود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با 10 واگن به ایستگاه بعدی می‌رود و سپس توقف می‌کند.


وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده می‌گویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبی‌ها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامه‌ای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.


این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری گفت:‌ فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه می‌گذارند. این فرد کدهای بسیرای در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل می‌کند و آن را اصلاح می‌کند و دوباره کد دیگری را اعلام می‌کند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.


وی افزود:‌ وقتی در بازجویی از این فرد سوال می‌شود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می ‌دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است.


آخوندی: بنده در مبارزه با فساد مدعی هستم


عباس آخوندی در نشست علنی نوبت عصر امروز _یکشنبه، یکم اسفند ماه_مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاح،در دفاع از خود گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.


وی ادامه داد:درصحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.


وزیر راه ادامه داد:می گویند 24 نفر پست دوشغله دارند و اگر یکی از این 24 نفر جزء دو شغله ها هستند به من اعلام کنید اگر 24 نفر پست غیر قانونی دارند و دو شغله هستند این کشور قانون، دادگاه، شورای اداری و تخلفات اداری دارد.


آخوندی افزود:درجلسه استیضاح مهرماه همین صحبت ها مطرح شد؛چرا پس از مهرسال گذشته تا امروز که 15 ماه می گذرد ،از هیچ مرجع قانونی موضوع را پیگیری نکردید.


وی ادامه داد:چرا مطالبی که شما عنوان می کنید حتی یک نمونه اش محکومیت دادگاهی،دیوان محاسباتی و هیچ کدامشان گزارش رسمی سازمان بازرسی کل کشور را ندارد زیرا مگر با می گویند و شنیده ایم می توانیم افراد را متهم کنیم.


آخوندی افزود: دوستان عزیز من دفعه قبل هم عنوان کردم و هم اکنون هم خدمت آقای رئیس اعلام می کنم؛به طور واقع جناب رئیس هم قربانی همین داستان در مجلس قبلی بودند،زیرا راجع به همین رئیس مجلس هم از این حرف ها زدند.


وی ادامه داد: عزیزان من اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید ،تو را به خدا و پیغمبر و تو را به هر کسی که قبول دارید اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید به رئیس مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی کل کشور ارائه دهید، مگر این کشور مجاری قانونی ندارد.


آخوندی ادامه داد: مجاری قانونی برای این است که حرف هایی که قرار است پشت تریبون بزنیم در مجاری قانونی بزنیم و سپس نتایج مراجع قانونی را اعلام کنیم،آقای دهقان کدامیک از حرف های شما در یک مجرای قانونی محکومیت گرفته است.


وی ادامه داد:من از برخی از آقایان انتظار نداشتم که معروف به حسن خلق هستند و این درحالی است که قراردادی که عنوان می کنند برمی گردد به لایروبی در زمان دولت گذشته و حتی آقایان تاریخ ها را هم نگاه نمی کنند.


آخوندی ادامه داد:هرکسی می خواهد در وزارتخانه ما کوچکترین سمتی را بگیرد،باید در هیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است،حتی یک سهم هم نباید داشته باشد،زیرا قانون می گوید تا 5 درصد سهم اما من می گویم حتی یک سهم هم نباید داشته باشد، آقایان این حرف هایی که می گویند فرزند فلانی، من به شما عرض می کنم حتی اگر یک مورد داشتیم که فرزند من در قراردادی کوچکترین مداخله ای داشته است موضوع را به اطلاع رئیس مجلس، قوه قضائیه،کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی کل کشور برسانید.


وی ادامه داد:آقایان عزیز یک مورد از این مواردی که گفته می شود صحت ندارد و کذب محض است و بنده از آقای رئیس خواهش می کنم ،یک فکری به حال قانون بکنند؛زیرا این روش واقعا درست نیست، بنده در مبارزه با فساد مدعی هستم و این ادعا را می کنم درهر جایی که خواستید ثابت می کنم آقای حسن بیگی هم گفتند بنده از تمام نهادهای نظارتی تحقیق و بررسی کردم و گفته اند وزارت راه و شهرسازی پاک ترین وزارتخانه در عملیات قراردادی است.


اگر فرزندان من کوچکترین تخلفی کرده باشند شما به اشدّ مجازات محکومش کنید


آخوندی افزود:اتفاقاتی نظیر املاک و حقوق نجومی،حتی یک مورد نیز درباره وزارتخانه ما نبوده است،آقایان حتی بنده برای قراردادهای داخلی گفته ام همه مشاوران،پیمانکاران اظهارنامه بدهند که ما به هیچ کس یک ریال رشوه ندادیم، بنده کسی هستم که سامانه شهر راه ایجاد کرده ام و گفته ام هر کسی در ایران هر اطلاعاتی را به موجب قانون از ما بخواهد،تمام اطلاعات را در اختیار می گذاریم،دراین راستا یک مجرا و سیستم درست کردم تا افراد بلافاصله درخواست اطلاعات کنند.


وی ادامه داد:بنده فکر می کنم در ارتباط با بحث مبارزه با فساد من بسیار سرفراز هستم و بسیار خشنود هستم از آنچه که انجام دادم و اگر کوچکترین تخلفی وجود داشته باشد و فرزند من چه فرقی می کند با بقیه و اگر کسی از فرزندان من کوچکترین خلاف قانون کرده است و کوچکترین تخلفی کرده است شما به اشدّ مجازات محکومش کنید.


خوشبختانه سفره مسکن مهر در حال جمع شدن است


آخوندی همچنین با تشکر از نمایندگان و فراکسیون مستقلین ولایی و امید مجلس گفت:از آنجا که پیش خداوند حجت شرعی دارید مطمئنم رای شما برای منافع ملی است و نه اغراض شخصی.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:آقای بحرینی به من گفتند؛ خوب است که درباره درحوزه مسکن هم توضیح دهید،من نیز علاقمند به توضیح درخصوص اقداماتی انجام شده در بخش مسکن چه مسکن مهر که سفره آن خوشبختانه در حال جمع شدن است و چه در رابطه با طرح‌های جدید بودم ،اما با توجه به اتمام وقت دیگر فرصت نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته