همایش «روانشاسی بلوغ عاطفی» در واحد اراک برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، روانشناس و سخنران این همایش گفت: «بلوغ عاطفی و دستیابی به پختگی روابط انسانی مهمترین خصیصه هر فرد است که برای بهبود و توسعه رفتار عقلایی باید بهصورت هدفمند در مدارس و خانوادهها دنبال شود.»
علی نقیزاده افزود: «بلوغ روانی در ابعاد عاطفی، جنسی و سایر مسائل پیوست عمیقی با تفاوتهای جنسی، فرهنگی و جغرافیایی دارد و از سن 11 تا 13 سالگی شکل میگیرد.»
وی اظهار کرد: «از زمان شکلگیری بلوغ عاطفی تا زمان ازدواج که بهطور تقریبی 28 تا 34 سالگی است، فشارهای عاطفی و روانی زیادی برای افراد به وجود میآید.»
این پژوهشگر روانشناس ادامه داد: «مجاری آزاد اطلاعاتی اکنون شرایط دسترسی آسان به اطلاعات جنسی را مهیا کرده و بههمین خاطر تدوین راهبردهای پیشگیرانه از آسیب و بحرانهای جنسی به عنوان یک ضرورت مهم احساس میشود.»
نقیزاده تصریح کرد: «ازدواج سفید از آسیبها و تهدیدهای شهرهای بزرگ کشور است که در این راستا دو نفر بدون تشکیل زندگی واقعی در کنار هم هستند و نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر را برطرف میکنند اما اقبالی برای ازدواج به ویژه از سوی مردان وجود ندارد.»
وی ادامه داد: «تفکر باربی بودن (نوعی عروسک غربی) به شدت در بین دختران جوان حاکم شده و این امر تمایل به ازدواج و زادآوری را با هدف حفظ اندام کم میکند و باید از سوی مسئولان امر برای آن چارهاندیشی شود.»
این محقق روانشناس اضافه کرد: «با این روند ایران در چند سال آینده به یک جامعه پیر تبدیل خواهد شد که میطلبد برنامهریزی و سیاستهای صحیح ویژهای در این راستا اندیشیده شود.»
نقیزاده گفت: «تدوین برنامههای حمایتی از مادران شاغل برای ترغیب آنان به زادآوری بیشتر و وقاتگذارانی مناسب در کنار فرزند امری است که باید از سوی متولیان جدی گرفته شود.»
وی یادآور شد: «بهترین سرمایه هر فرد، ارتباط تربیتی تنگاتنگ با والدین است و اگر تمایل به کاهش آسیبها و مخاطرات دوره نوجوانی وجود دارد باید بستر ارتباط خانوادگی به صورت هدفمند تقویت شود.»
این پژوهشگر روانشناس کشور افزود: «بلوغ عاطفی در افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است و در این راستا نظام آموزشی سهم حساس و بسزایی دارد چرا که در نظام آموزشی کشور به مساله زندگی محوری کمتر توجه شده و اغلب توجهها به بحث کنکور محوری است.»
نقیزاده عنوان کرد: «دانشآموزان باید در نظام آموزشی برای زندگی، بازار کسب و کار و در مجموع بحث های آینده و معماری زندگی آماده شوند.»
در پایان این همایش جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان برگزار شد.
انتهای پیام/