دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قبادی تشریح کرد:

علت حذف شوی لباس از جشنواره مد و لباس فجر/ استقبال از بخش مد کیف و کفش و زیورآلات

نشست خبری جشنواره مد و لباس ایرانی صبح امروز 30 بهمن ماه با حضور حمید قبادی رئیس جشنواره و شیرازی رئیس اتحادیه تولید و توزیع پوشاک ایران در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 159954

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حمید قبادی در نشست خبری جشنواره مد و لباس ایرانی گفت: «امسال فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از آذر ماه آماده شد و برای اولین بار از سه ماه پیش از جشنواره مقدمات کار مهیا شد. در این دوره با بیش از 50 نفر از اساتید، صاحب‌نظران انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی مشورت کردیم و نقطه نظرات افراد را مورد توجه قرار دادیم.»


وی ادامه داد: «در این راستا با انجمن‌ طراحان پارچه و لباس ایران، اتحادیه پوشاک تهران، اتحادیه‌های سایر استان‌ها، اتحادیه‌ های مربوط به حوزه کیف و کفش و محصولات چرمی همکاری داشته‌ایم. همچنین وزارت صنعت و معدن، سازمان فنی حرفه ای و آموزش و پرورش در این دوره برای برنامه ریزی‌های مقدماتی همکاری زیادی کردند.»


قبادی اعلام کرد: «این دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دارای 8 بخش است. اولین و مهم‌ترین بخش که ماموریت اصلی کارگروه است، طراحی مسابقه است. در این بخش موضوع کاربردی شدن لباس را مورد توجه قرار دادیم. همچنین تلاش کردیم تا بخش کاربردی در همه گروه های مسابقه یعنی لباس آقایان، لباس بانوان و لباس کودک و نوجوان اضافه شود. »


وی درباره بخش مسابقه طراحی پارچه نیز عنوان کرد: «این بخش در قانون ساماندهی مد و لباس پیش‌بینی شده است. بخش پارچه بیش از 300 درصد نسبت به دوره قبل افزایش آثار داشته است و حدود 300 اثر را در این بخش شاهد بودیم که به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. این امر نشانگر این است که پارچه‌ای که لباس ایرانی، طراحی ایرانی داشته باشد بسیار مهم است و طراحان پارچه هم تا چه میزان در این حوزه فعال شده‌اند.»


قبادی در خصوص طراحی کیف و کفش نیز اظهار کرد‌:«در این بخش هم آثار قابل توجهی به دست ما رسیده که این تعداد اثر نیز حاکی از رشد است. بخش زیورآلات و طراحی جواهر که از نکات مهم در مد ایرانی اسلامی است در این دوره بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که بسیاری از نمادها و نشانه‌هایی که در طراحی زیورآلات وجود دارد با فرهنگ ما فاصله بسیاری دارد، بنابراین ما تصمیم گرفتیم مسابقه زیورآلات را طراحی کنیم که اتفاقا در این بخش هم با بیش از هزار تقاضا روبه‌رو شدیم. من امیدوار هستم به خوبی بتوانیم این آثار را به نمایش در آوریم. در این بخش نشست‌هایی را نیز برگزار خواهیم کرد.»


در تمام بخش‌ها شاهد مشارکت هنرمندان طراح هستیم


رئیس جشنواره مد و لباس فجر در سخنانش به بخش مسابقه طراحی زنده لباس اشاره کرد و افزود: «بخش طراحی زنده لباس محکی است که طراحان خواهند داشت. ما 3 ژانر لباس داریم که یکی لباس اجتماع بانوان، دوم لباس مردانه و اختصاصاً پیراهن مردانه و سوم محصولات عفاف و حجاب است که در این دوره مختص به چادر نیست.»


وی اعلام کرد: «دو روز نخست جشنواره به لباس اجتماع بانوان، دوروز بعد لباس مردانه و دور روز پایانی جشنواره لباس عفاف و حجاب اختصاص خواهد داشت.حدود 90 گروه برای ارائه آثار در دوروز آغازین جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که هر گروه متشکل از 3 نفر با عنوان طراح، الگوساز و دوزنده است. در هر دوره مسابقه 20 گروه شرکت می‌کنند و نهایتاً طراح برگزیده هم مشخص خواهد شد. دو روز دوم40 گروه متقاضی وجود دارد و دو روز سوم نیز 40 گروه آثارشان را ارائه می‌کنند و من امیدوارم هستم که برای گروه دوم و سوم نیز بتوانیم 20 گروه را به عنوان برگزیده معرفی کنیم.»


قبادی با بیان این‌که در تمام بخش‌ها شاهد مشارکت هنرمندان طراح هستیم گفت: «برای اولین بار بیش از 5200 اثر به جشنوراه رسید که در نوع خود بسیار کم‌نظیر بود. ضمن این‌که از این میان با رشد کیفی نیز روبه‌رو بوده‌ایم. ما پیش‌بینی می‌:نیم 250 اثر را تالارهای نمایش برسانیم و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.»


وی افزود: «در بخش لباس اجتماع هزار نفر شرکت‌ کردند که بیش از 40 درصد آنها طراحان حرفه‌ای هستند. در مجموع در سایر بخش مسابقه طراحی زنده پارچه، زیورآلات و کیف و کفش 1300 نفر ثبت‌نام کرده‌اند و نزدیک به 2300 شرکت‌کننده در بخش های رقابتی جشنواره شرکت می‌کنند که می‌توان گفت 2300 فعال در جشنواره مشارکت دارند.»


ارائه 190 مقاله و پایان‌نامه به دیبرخانه


رئیس جشنواره مد و لباس فجر حوزه علمی و دانشگاه را از بخش های بسیار مهم معرفی کرد و ادامه داد: «ما شاهد رشد چشم‌گیر فعالیت در این بخش نیز هستیم چراکه حدود 190 عنوان مقاله، پایان‌نامه، طرح پژوهشی به دبیرخانه ارسال شده است. »


وی تاکید کرد: «فعالیت دانشگاه‌ها نیز به سمت نیاز محوری و پاسخگویی به نیازها است و من امیدوارم بخش قابل توجهی از نیاز کاربردی را با تولید علم و محتوا پاسخگو و اثرگذار باشیم.»


قبادی مجموعه مقالات میان رشته ای را به عنوان کار جدید این دوره زا جشنواره دانست و افزود: «در فراخوان اشاره کردیم که طرفا طراحی و تولید لباس فعالیت هنری نیست بلکه موضوعات مرتبط با مد و لباس مثل اقتصاد مقاومتی، روانشناسی لباس، رنگ در لباس را نیز شامل می‌شود. امسال در بخش علمی دانشگاهی که آثار اعم از مقالات، پایان‌نامه‌ها را در گالری مجموعه آزادی به نمایش در می‌آوریم. ما حدود 32 نشست با موضوعات متعدد را در این دوره برگزار خواهیم کرد.»


وی همچنین گفت: «این پیشنهاد مطرح شده که بخش علمی دانشگاهی را به عنوان همایش مستقل برگزار کنیم چراکه ظرفیت مستقل شدن در این حوزه وجود دارد بنابراین ممکن است در دوره بعد این بخش به صورت مجزا برپا شود.»


برگزاری مستقل بخش کودک و نوجوان در دوره بعد


قبادی همچنین تصریح کرد: «از آنجا که در ارائه و نمایش آثار بخش کودک و نوجوان با محدودیت مواجه هستیم تنها 25 اثر در معرض دید قرار می‌گیرد اگرچه باید اعلام کنم که در این بخش نیز بالغ بر 350 اثر به دبیرخانه ارائه شده است. سال آینده این بخش به صورت مستقل برپا خواهد شد.»


وی در سخنانش اظهار کرد: «گروه رادیو و تلویزیون به شکل مستقل دیده شده و داوری آن نیز در حال حاضر انجام شده است. در بخش رادیو و تلویزیون مهدی فرجی رئیس شبکه سک، آشتیان زاد رئیس گروه اجتماعی شبکه دو و حامد جوادزاده تهیه‌کننده تلویزیون داوری آثار را برعهده دارند. در این دوره قرار است شبکع منتخب، برنامه تلویزیونی، شبکه استانی، مجری برگزیده تلویزیونی و رادیویی منتخب معرفی شوند.»


رئیس جشنواره مد و لباس فجر عنوان کرد: «در این دوره همچنین رسانه های برتر را نیز با داوری مدیر مسئول جهان صنعت، کیوان امجدیان مدیر فارس و کاشفی خوانساری معرفی خواهیم کرد.»


وی ادامه داد: «در قسمت مسابقه تصویرگری هم با کمک کارشناسان حدود 400 اثر بررسی شده است. همچنین شعار تبلیغاتی مد و لباس نیز که شامل تعدا قابل توجهی از شعارهای کوتاه است به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ما رد این بخش برندگان زیادی خواهیم داشت.»


وی درخصوص بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: «در 4 روز پایانی جشنواره یعنی از 7 تا 10 اسفندماه این بخش برگزار می‌شود. در این دوره دو غرفه به دانشگاه مد آرت کشور فرانسه اختصاص دارد. همچنین ویتنام، هندوستان، تونس، مراکش و نمایندگانی از روسیه و ایتالیا نیز حضور خواهند داشت. ما تلاش می‌کنیم در این بخش به خوبی داشته‌هایمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و در صورت بهره‌برداری، از حضور فعالان این حوزه در دیگر کشورها نیز بهره ببریم.»


ازظرفیت مد و لباس ایرانی برای تبلیغات استفاده نمی‌کنیم


قبادی در خصوص حضور برندها در جشنواره مد و لباس فجر نیز تشریح کرد: «بسیاری از برندهای دیگر کشورها علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره بودند ولی ستاد برگزاری با پذیرش آنها موافقت نکرد. نگاه ما در انتخاب تاثیرگذاری و تاثیرپذیری تکنیکی و کیفی بوده است بنابراین حضور برندها را شاهد نخواهیم بود. ما ازظرفیت مد و لباس ایرانی برای تبلیغات استفاده نمی‌کنیم تا برندهای غیرایرانی به سختی بتوانند در جشنواره حضور یابند. برندهای غیرایرانی محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند و این هم یکی دیگر از دلایل پذیرفته نشدن پیشنهادشان است.»


وی گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی تشکیل داده تا با دقت نظر موضوع حضور برندها به نفع منافع ملی باشد. تاکید کارگروه نگاه سخت‌گیرانه در بخش بین‌الملل است.»


وی خاطرنشان کرد: «سند لباس حلال را نیز در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل رونمایی خواهیم کرد. در این بخش همچنین ورکشاپ‌هایی نیز برپا خواهیم کرد.»


قبادی همچنین اعلام کرد‌:«موضوع مد و لباس ایرانی اسلامی در سراسر کشور در حال فراگیر شدن است. تغییر نگرش درباره طراحی لباس در حال شکل گیری است. تاپایان سال شاهد برپایی 52 نمایشگاه استانی هستیم که 15 نمایشگاه آن به مناسبت مدو لباس فجر است. البته تعدادی از این نمایشگاه‌ها تاکنون نیز برپا شده است. عرضه محصولات در 10 استان و حدود 2500 فروشگاه را خواهیم داشت که 500 فروشگاه در تهران و 2000 فروشگاه در شهرستان ها لبا‌سهای ایرانی و اسلامی را عرضه می‌کنند.»


وی تصریح کرد: «در بخش صنعت به موضوع پارچه ایرانی توجه ویژه داشته است و به دنبال معرفی ظرفیت‌های نساجی و پارچه ایرانی، طراحی پارچه ایرانی و ایجاد ارتباط میان اجزای مختلف آن است.»


ویترین ملی در حال برند و تثبیت شدن است


وی اظهار کرد: «بخش ویترین ملی را در تالار وحدت و برج میلاد برگزار خواهیم کرد که با موضوعات اقتصاد مقاومتی، ظرفیت و توان تولید داخلی است. امسال 18 مجموعه دیگر معرفی می‌شوند که با سال‌های گذشته تفاوت دارند. در برج میلاد 25 برند امکان عرضه محصولات را دارند. ویترین ملی در حال برند و تثبیت شدن است و کارگروه مد و لباس در جشنواره به 450 موسسه و فروشگاه لوح با افتخار ساخت ایران را اعطا می‌کند.ما در این دوره شاهد این خواهیم بود که اتکا به ظرفیت‌های داخل با هنرمندان و تلاش صنعتگران و اهالی صنف مد و لباس باشیم.»


رئیس جشنوراه مد و لباس همچنین در این نشست خبری به حذف شوی لباس اشاره کرد و تاکید کرد‌:«دلایل قانونی متعددی وجود داشت که شاید ما از برخی بخش‌های آن غافل بودیم که ملاحظاتی وجود دارد. تصور ما این بود که با مدارک موجود این کار قابل انجام است ولی در گام‌های بعد متوجه شدیم مفاد قانونی بالا دستی وجود دارد که نفی آن را تاکید می‌کند بنابراین شوی لباس را حذف کردیم. اتفاقات و حواشی متعدد این موضوع برای کشور و تخلفات گسترده از سوی افراد غیرقانونی، از جمله دیگر مسائلی بود که باشد این تصمیم شد که از این بخش انصراف دهیم و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها ابطال آن را اعلام کنیم.»


وی همچنین ادامه داد: «البته قبل از این تصمیم بر اساس آخرین پژوهش یکی از اساتید دانشگاه این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم در دنیا 3 درصد ارزش افزوده را در هنر لباس به دنبال دارد بنابراین از آنجا که به صلاح و صرفه نبور برگزایر این بخش را به مصلحت ندیدیم.»


در ادامه شیرازی رئیس اتحادیه تولید و توزیع لباس ایرانی نیز گفت: « تمام کالاهای جشنواره ایرانی اسلامی است. در بخش صنعت بعد از اتمام جشنواره یعنی از 10 تا 20 اسفند ماه لباس های ایرانی اسلامی با کارشناسی اتحادیه در 5 نقطه از شهر عرضه خواهد شد.»


ورود کالاهای خارجی در حال نظام‌مند شدن است


وی درباره قیمت بالای لباس ایرانی نیز بیان کرد: «در لباس‌های وارداتی اگر به کالاهای بی‌کیفیت توجه داشته باشیم می بینیم که به نسبت کیفیت قیمت بسیار بالا هم است و در مقایسه با لباس های باکیفیت، از آنجا که سفارش باید با ثبت‌نام باشد باز همچنان قیمت تمام شده زیاد است. ما با تسهیلاتی در بخش مالیات، بیمه تامین اجتماعی از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنیم و از آنها می خواهیم که از پارچه و ملزومات داخلی استفاده کنند. تصمیم وزارت صنعت، معدت و تجارت برای ورود کالاهای خارجی در حال نظام‌مند شدن است. کلیه واردات پوشاک با نمایندگی شخص حقوقی ثبت می‌شود و کسانی که دارای شخصیت حقوقی هستند و یا دارای برند رسمی از کشورهای خارجی هستند حتما باید در زمان ثبت سفارش دارای مجوز باشند که این امر در قیمت تمام‌شده محصولات تاثری خواهد داشت. ماسعی داریم بخشی زا هزینه های تولیدی را کاهش دهیم.»


وی درباره استفاده رجال سیاسی و هنرمندان از لباس ایرانی اسلامی گفت: «دستورالعملی به عنوان ضوابط از سوی کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده و به سازمان‌ها ابلاغ شده است که باید هنرمندان، افراد برجسته و رجال سیاسی از پوشش ایرانی اسلامی استفاده کنند. اتحادیه تولید کننده‌ها و فروش در تولید و عرضه باید مطابق با ضوابط عرضه لباس در جشنواره‌ها عمل کنند.»


قبادی در تکمیل سخنانش اظهار کرد: «موضوع طراحی لباس بازیگران تاحدی نهادینه شده به طوری که بسیاری از افراد خودشان طراح لباس دارند. ما شاخص‌های کلی را پیش از این در اختیار طراحان گذاشتیم و در حال حاضر نیز به صورت جزئی و دقیق به طراحان و تولیدکنندگان، موسسات مد و لباس و دست اندرکاران ابلاغ کردیم. البته در جشنواره فیلم فجر با وجود کم بودن تنوع در رنگ ها، نیز شاهد توجه به مد و لباس ایرانی بودیم وبرای سال بعد به عنوان موضوع حرفه ای به آن فکر کرده‌ایم.»


وی افزود: «موضوع طراحی در سطح گسترده شرایط خوبی پیدا کرده و اگر هنرمند یا گروه های مرجع علاقه‌مند باشند کارگروه مد ولباس فجر آمادگی همکاری را دارد»


نمایشگاه مد و لباس فجر از 3 تا 10 اسفند ماه در تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد برگزار می‌شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: حمید قبادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته