واعظ مهدوی: نظام پاداشدهی کشور باعث رونق مدرکگرایی میشود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه علمی سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینهشدن گفتمان علم، که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «آنطور که در نقشه جامع علمی کشور آمده است، 7 ماموریت برای جهاد دانشگاهی تعریف شده است که از اینها 3 ماموریت متوجه حوزه فرهنگی است. این ماموریتها ارتقای فرهنگ کارآفرینی و ترویج الگوی موفق، مشارکت در تعمیق فرهنگ ایرانی- اسلامی و مشارکت در ترویج و ارتقای کرسیهای نظریهپردازی و مناظره هستند. جهاددانشگاهی باید بر روی این سه رسالت متمرکز شود.»
واعظ مهدوی ادامه داد: «آیا تحمل و تسامح لازم برای تحمل نظریههای مخالف در کشور شکل گرفته است؟ قطعا خیر. ما به دانشجویان خود میگوییم گوش کنید. نمیگوییم دانشجو باید نقد کند.»
او به گزارش فرهنگ جهانی سال 2013 یونسکو اشاره کرد و گفت: «فرهنگها امروزه بیشتر هویتیابی شده است و بیشتر به سوی تفرق فرهنگی پیش رفتهایم. به جای الحاق فرهنگهای مختلف به صورت مدام تعصبات ایجاد شده است.»
او به جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد در ارتقای کرسیهای نظریهپردازی، در حوزههایی که صاحب نظر است فعالیت کند. واعظ مهدوی گفت: «امروزه متاسفانه علم در کشور ما معادل مدرک است و کسی که مدرک دارد دانشمند نامیده میشود. مشکلات کنکور و اثراتی که بر نظام آموزشی ما گذاشته است، همچنین مدرکگرایی، خرید و فروش مدرک و تخلفات علمی جای خود دارد. روند رشد علمی امروزه بسیار سریع شده است. همه دانشهای مطلوب و مدون بشر 10 تا 15 درصد است و 85 درصد علم ما در حوزههای مهارتی و سایر دانشهای بشر است که هیچوقت مدون نمیشود. این دانش ضمنی است. در آمریکا دانش کشاوران یک به 400 بازدهی دارد. در حالی که در ایران 40درصد کشاورزان سواد ندارند.»
او افزود: «براساس گزارشهای موجود، در بخش کشاورزی حدود 30درصد تولید ناخالص ملی و 20درصد اشتغال شکل میگیرد. این در حالی است که کمتر از 4 درصد در این بخش سرمایهگذاری میشود. بنابراین دانش امر بسیار مهمی است. به نظر من نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرکگرایی کنیم و در همهجا دانشگاه علمی- کاربردی راهاندازی کنیم.»
معاون توسعه علمی سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: «اگر ما نهادینه شدن گفتمان علم را به مدرک منتقل کنیم، این یک راه بیراهه است.»
او به آسیبشناسی کارآفرینی و اینکه کارآفرینی چه معنایی دارد هم اشاره کرد و گفت: «در مطالعاتی که انجام شده است، کارآفرینی بیشتر با بنیههای خوداشتغالی کشورها ارتباط دارد. خوداشتغالی هم یک آسیبشناسی دارد و آن این است که مشاغلی وجود دارند که زود متولد میشوند و زود هم از بین میروند. فساد، ارجحیت فعالیتهای غیرمولد و ترجیح فعالیتهای کوتاهمدت دولتها موانع نهادی در این زمینه هستند که رفع آنها احتیاج به یک فرهنگسازی عمومی دارد.»
واعط مهدوی بر لزوم خارج شدن فرهنگ رشد کارآفرینی از حالت موعظه و سخنرانی تاکید کرد و افزود: «کار فرهنگی در خلأ شکل نمیگیرد. در شرایطی که نظام پاداشدهی ما، نظام پاداشدهی به فعالیتهای غیرمولد و رانتی است، موعظه فایدهای ندارد. وقتی نظام پاداشدهی ما مدرکدهی است، هرچقدر هم بگوییم مدرکدهی خوب نیست فایدهای ندارد. متاسفانه ما تعیین میکنیم که نظام پاداشدهی براساس مدارک لیسانس، فوقلیسانس و دکتری باشد و مطمئنا در این وضعیت مدرکگرایی رونق پیدا میکند.»
او گفت: «امروزه متاسفانه هرکس زیاد کار کند، لغات نامناسبی برایش به کار میبرند. کارآفرینی و تولید ملی هنوز موانعی دارد و باید بدانیم که چه اتفاقی افتاده است که یک کالای تولیدی 28 مجوز و یک کالای وارداتی یک مجوز میخواهد؟»
او در پایان به گزارش سال 2015 بانک جهانی اشاره کرد و افزود: «بانک جهانی هم به این نتیجه رسیده است که عامل پیشرفت، ایجاد سازههای ذهنی است. بنابراین با یک همت جمعی و ایجاد سازههای درست باید فرهنگ را متحول کنیم.»
انتهای پیام/