دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

فرماندار سیرجان: دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت عمل کرده است/ دانشگاه‌ها از دانشجو فردی مقاوم برای جامعه تربیت کنند

فرماندار ویژه شهرستان سیرجان معتقد است که دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده متفاوت عمل کند و استفاده از استادان مجرب، توسعه کمی و کیفی دانشگاه، برگزاری سمینارهای مختلف و ... همگی گواه این مطلب است.
کد خبر : 159073

هاشم پایون، خبرنگار آنا در سیرجان- دکتر منصور مکی‌آبادی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در شهرستان سیرجان کار خود را با عنوان فرماندار ویژه این شهرستان آغاز کرد.


او در پایان عمر چهارساله دولت تدبیر و امید در باره دانشگاه‌های این شهرستان با خبرنگار خبرگزاری آنا به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:


* از زمان مسئولیت شما در سیرجان در حوزه آموزش عالی چه اتفاق مهمی افتاده است؟


- حوزه آموزش عالی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید برنامه‌های عمقی در این راستا طرح ریزی شود کمااینکه شاهد اجرای چنین برنامه‌هایی در حیطه آموزش عالی شهر سیرجان بوده‌ایم. اگر بخواهیم به یک اتفاق مهم در این حوزه اشاره کنیم می‌توان از احداث و راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری سیرجان نام برد که با همت مسئولان امر، فرمانداری و میراث فرهنگی و البته دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، خانه به یادگار مانده از خاندان سعیدی در پروژه‌ای ترمیم و احیا شده و به عنوان دانشکده هنر و معماری سیرجان فعالیت خود را آغاز کرده است، این اتفاق مهم می تواند گام موثری در راستای گسترش هنر در آموزش عالی شهرستان باشد.



* در بین دانشگاه‌های سیرجان کدام یک نقش مهم‌تری ایفا می‌کند؟


- هر یک از دانشگاه‌های شهرستان سیرجان در حد توان و ظرفیت خود در تلاش هستند تا نقش خود را در قبال آموزش دانشجویان شهرستان به خوبی ایفا کنند، حال ممکن است دانشگاهی در بعد علمی بتواند موفق عمل کند و دانشگاه دیگر در بعد فرهنگی؛ آنچه مهم است، تلاش این واحدهای آموزشی در راستای توجه به نیازهای دانشجو است. البته ناگفته نماند که با همه این تلاش‌ها همچنان جای برخی اقدامات اساسی در دستور کار دانشگاه‌های شهرستان خالی است که با یک برنامه ریزی دقیق و منظم و مطالعه موردی در نیازسنجی دانشجویان، هر یک از دانشگاه ها می توانند به وظیفه خود در قبال آموزش عالی شهرستان بصورت ویژه عمل کنند.


*توقع جناب‌عالی از دانشگاه‌ها چیست و آیا سیاست کلی دولت در باره دانشگاه‌های سیرجان محقق شده است؟


- طبعا انتظاری که از دانشگاه ها می رود این است که منفعل عمل نکنند، تک بعدی نباشند، صرفاً به تدریس دروس اکتفا نکنند و ابعاد دیگر را نیز در دانشگاه گسترش دهند، نمره‌پروری نکنند و اگر هر کدام از واحدهای آموزش عالی بتوانند علاوه بر اشباع نیاز علمی دانشجو، روح او را نیز پرورش داده و از دانشجو یک فرد مقاوم برای جامعه تربیت کنند، انتظارات مسئولان و مردم را برآورده کرده اند.


دولت محترم تدبیر و امید نیز از ابتدای کار خود در تلاش بوده است تا دانشگاه ها را در نیل به این اهداف یاری کند که خوشبختانه موفق هم بوده است، در خصوص دانشگاه های سیرجان نیز تلاش های دولت به بار نشسته است و شاهد رشد و توسعه همه جانبه آنها هستیم.


* حوزه آموزش عالی چه میزان برای فرماندار حائز اهمیت است؟


- قطعا از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه خروجی آموزش عالی ارکان و پایه‌های اصلی جامعه را در آینده تشکیل می‌دهد هرگاه آموزش عالی بتواند رسالت خود را به بهترین نحو عملی سازد ما با دانشجویانی رو به رو خواهیم بود که علاوه بر بار علمی بالا با توان خود ساختگی و آمادگی کافی برای در دست گرفتن آینده این کشور را دارا خواهند بود از این رو همواره دغدغه هر مسئولی از جمله بنده این است که در راستای توانمندسازی آموزش عالی برنامه های کاربردی را طرح ریزی کنیم.


* نقش دانشگاه‌ها در شهرستان سیرجان چیست؟


- نقش دانشگاه در شهرستان در وهله اول آموزشی عمقی که کارایی داشته باشد پس از آن اگر در معنای عمیق‌تر به نقش دانشگاه بنگریم می توان گفت دانشگاه یک مرکز انسان سازی است، دانشگاه های شهرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید از نظر توان علمی و بعد انسان‌سازی، خود را به سطح دانشگاه های مطرح کشور برسانند.


دانشگاه آزاد سعی داشته متفاوت عمل کند، استفاده از استادان مجرب، توسعه کمی و کیفی دانشگاه، برگزاری سمینارهای مختلف همگی گواه این مطلب است که دانشگاه آزاد سیرجان قدم در راه ایفای نقش اصلی خود به عنوان یک واحد آموزشی گذاشته است و با بینش و سعی خود که در این راه دارد، امید است که به اهداف وسیع و مهم خود در امر انسان سازی و نخبه پروری نائل شود

*دانشگاه آزاد سیرجان چه نقشی در شهرستان داشته است؟


- عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان را می توان خوب و رو به رشد قلمداد کرد، دانشگاه آزاد سعی داشته متفاوت عمل کند، استفاده از استادان مجرب، توسعه کمی و کیفی دانشگاه، برگزاری سمینارهای مختلف همگی گواه این مطلب است که دانشگاه آزاد سیرجان قدم در راه ایفای نقش اصلی خود به عنوان یک واحد آموزشی گذاشته است و با بینش و سعی خود که در این راه دارد، امید است که به اهداف وسیع و مهم خود در امر انسان سازی و نخبه پروری نائل شود.


*مهم ترین چالش هایی را که دانشگاهیان می توانند برطرف کنند، چیست؟


- محیط دانشگاه همان طور که می تواند بستر امنی برای پرورش و علم آموزی باشد می‌تواند محیطی برای ایجاد چالش نیز باشد. در اینجا نباید از نقش مهم دانشگاهیان در برطرف کردن این چالش ها غافل شد، چالش هایی که می تواند در دانشگاه و یا در بین دانشجویان بروز کند در زمینه های متفاوتی است، چالش های سیاسی، اعتقادی، شناختی و....از جمله مواردی است که ممکن است در هر دانشگاهی بروز کند و اینجاست که نقش مهم دانشگاهیان در شناخت و مهار این چالش ها پررنگ‌تر می شود.


این چالش ها با آگاهی، مطالعه مستمر و وقوف به مسائل است که می تواند حل شود و بصورت گره باقی نماند. علاوه بر محیط داخلی دانشگاه به علت پژوهش محور بودن دانشگاه چالش هایی که در محدوده شهری و در زمینه مسائل هر شهرستان به وجود می آید را نیز می توان با حضور دانشگاهیان و با استفاده از بنیه علمی آنان حل کرد، بنابراین این دانشگاه در حوزه شهری نیز می‌تواند حضور موثری داشته باشد.



*شما به نقش دانشگاه اعتقاد دارید؟


- صد در صد! نقش و اهمیت دانشگاه بر کسی پوشیده نیست. همان طور که در پاسخ های قبلی ذکر شد نقش مهم دانشگاه در علم آموزی و انسان سازی بسیار مهم و برجسته است و همین موارد است که دانشگاه و جامعه دانشگاهی را در تیررس نقد و بررسی قرار می دهد، از این رو هر واحد آموزشی باید بر نقش و وظیفه خود اشراف کامل داشته باشد تا بتواند خود را از نقدها و اما و اگرهایی که در این زمینه پیش می آید، مصون نگه دارد.


*چه برنامه هایی در دانشگاه مدنظر جنابعالی بوده و آیا محقق شده است؟


-بنده معتقدم دانشگاه نباید صرفا یک محیط خشک علم‌آموزی باشد، علاوه بر تدریس که باید یک تدریس برنامه ریزی شده، هدفدار و پایه ای باشد، برنامه های دیگری نیز در دانشگاه ها باید لحاظ شود، دانشجویان باید بتوانند به علائق خود نیز بپردازند و محیطی برای کشف استعدادهای خود داشته باشند که این امر در بستر دانشگاه محقق می‌شود، دانشگاه باید زمینه فعالیت های فرهنگی، هنری و حتی سیاسی را در دانشگاه فراهم کند؛ به علائق دانشجو اهمیت دهد، حتی وجود برنامه ها و کلاس هایی در زمینه پرورش مهارت‌های زندگی و خودسازی نیز در دانشگاه ضروری است.


* دانشجویان امروز چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند؟


- قطعا دغدغه های دانشجویان برای همه مسئولان یک شهرستان از جمله فرماندار مهم بوده و هست همان طور که ذکر شد دانشجویان آینده سازان این مرز و بوم هستند و قطعا اگر فردی دغدغه های ذهنی داشته باشد، نمی تواند خود را برای آینده این مملکت آماده سازد.


یک دانشجو می تواند علاوه بر اینکه درس می خواند با دغدغه هایی چون ازدواج، اشتغال، مسکن و .....رو‌به‌رو شود که قطعا در کاهش و راندمان علمی او نیز بی تاثیر نخواهند بود این دغدغه ها حتی می تواند در مسائلی چون خودشناسی، سوال های اساسی در خصوص اداره مملکت، چگونگی زندگی وی در آینده و....نیز باشد. بنابراین وظیفه مسئولان هر شهرستان است که با دانشگاه و جامعه دانشجویی آن شهرستان ارتباط برقرار کرده و از نزدیک با دغدغه های آنان آشنا شود تا بتواند در حد توان خود در راستای رفع این دغدغه ها گام بردارد.


قطعا دغدغه های دانشجویان برای همه مسئولان یک شهرستان از جمله فرماندار مهم بوده و هست همان طور که ذکر شد دانشجویان آینده سازان این مرز و بوم هستند و قطعا اگر فردی دغدغه های ذهنی داشته باشد، نمی تواند خود را برای آینده این مملکت آماده سازد

*مهم ترین نقطه قوت دانشگاه ها بویژه دانشگاه آزاد چیست؟


- نقطه قوت هر دانشگاهی را می توان تقویت بار علمی آن دانشگاه دانست. تامین یک محیط امن علمی همراه با پرورش روحیه دانشجو عاملی است که می تواند دانشگاه ها را از یکدیگر متمایز کند و گسترش حس علم آموزی در دانشجو به همراه تقویت توانایی مقابله با موقعیت های حساس در زندگی نقاط قوت یک محیط دانشگاهی است، رسالت دانشگاه آزاد را شاید بتوان در این زمینه حساس تر عنوان کرد، چراکه یک واحد دانشگاهی مستقل است و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، می تواند در این راستا موفق تر عمل کند. دانشگاه آزاد واحد سیرجان نیز به عنوان زیرمجموعه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد در زمینه مسائل مختلف شهری به خوبی عمل کرده است و در حد توان خود اقدامات شایسته ای را انجام داده است.


*نقش دولت در آموزش عالی را چگونه ارزیابی می کنید؟


-دولت نقش خود را در همه زمینه ها از جمله آموزش عالی به خوبی ایفا کرده است و خروجی آن نیز برای همگان قابل مشاهده است. در زمینه آموزش عالی نیز با افزایش پذیرش دانشجو، افزایش سرانه فضای آموزشی، تقویت بنیه علمی استادان و نظارت بر کار واحدهای دانشگاهی نقش دولت بیش از پیش به چشم می آید. تدوین اساسنامه های مهم علمی و یا مصوبات مهمی که در مجلس و در زمینه آموزشی عالی به انجام می رسد، بیانگر نقش و توان مهم دولت در امر آموزش عالی و توجه ویژه دولت به این حوزه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته