دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واکنش مدیر شبکه 3 به صحبت های فردوسی پور درباره پلاسکو: همه موظفیم به این موضوع بپردازیم

علی‌اصغر پورمحمدی، از 15 خردادماه امسال برای بار دیگر روی صندلی مدیریت شبکه سه نشست. او چند روز پس از حمله صدام به ایران، عازم جبهه‌های جنوب شد و سابقه گزارشگری در جبهه‌های نبرد را در کارنامه‌اش دارد. او تا امروز در کسوت‌های مختلف از جمله معاونت سیما، مدیریت شبکه‌‌های سه و تهران، قائم مقام وزیر ارشاد و رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه فعالیت کرده است.
کد خبر : 159012
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جام جم نوشت: با این مدیر سیما درباره رویکرد شبکه سه و عملکردش در سال 95 و افقی که برای سال 96 برنامه‌ریزی کرده و در نظر گرفته، به صحبت نشسته‌ایم.

شبکه سه در دوران مدیریت قبلی شما روزهایی بسیار طلایی را پشت سر گذاشت و اکثر برنامه‌های این شبکه، از فیلم و سریال گرفته تا مستند و برنامه‌های اجتماعی زبانزد بود. آیا قبول دارید، شبکه به اندازه سال‌های قبل پربیننده نیست؟


این به ماهیت جامعه برمی‌گردد که روز به روز، منابع رسانه‌ای در آن بیشتر می‌شود و ما در یک جامعه متکثر رسانه‌ای زندگی می‌کنیم. بنابراین مردم دسترسی به منابع متنوع و گسترده‌ای دارند. پس نباید انتظار داشته باشید، همه مخاطب ما باشند. امروز مخاطبان را بین شبکه‌ها تقسیم می‌کنند، زیرا بینندگان قدرت انتخاب بیشتری دارند و رقابت بین شبکه‌ها بیشتر و خاص‌تر شده است.


یعنی شما در رقابت کم آورده‌اید؟


رقابت در ذات همه شبکه‌هاست. ممکن است شبکه‌ای در موضوعی یا در یک فاصله زمانی بهتر ظاهر شود، اما به طور کلی در مجموع شبکه سه پربیننده‌ترین است. با وجود این، ما راضی نیستیم و باید تلاشمان را بیشتر کنیم تا پاسخگوی نیاز متنوع مخاطبان باشیم و میزان مخاطبان و رضایت آنها بیشتر شود.


در صحبت‌هایتان اشاره کردید، تمرکز شما روی جوانان 18 تا 35 سال است. به نظرتان امسال تا چه میزان نیاز این قشر را در حوزه‌های مختلف از جمله فیلم و سریال، برنامه‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و غیره تامین کرده‌اید؟


به صورت تام و تمام نه، اما پاسخ نسبی داده‌ایم. پژوهش‌های میدانی و بازخوردهای مردمی نشان می‌دهد، یکی از نیازهای اصلی مخاطبان، فیلم و سریال است؛ بویژه علاقه‌مند به سریال‌های دنباله‌دار هستند. در نیمه دوم امسال این اتفاق افتاد و روی این مساله متمرکز بودیم و برای شب نشینی مردم، مجموعه‌های پرمخاطب پخش کردیم.


با توجه به تاکید ریاست محترم سازمان و معاون محترم سیما در برنامه‌ریزی شبکه روی این موضوع متمرکز بودیم و سریال‌های ماه و پلنگ، شهرکی‌ها و لیسانسه‌ها را پخش کردیم که به مسائل جوانان می‌پرداخت. با وجود محدودیت‌ها و مضیقه‌های مالی تمام توانمان را به کار گرفتیم.


دغدغه جوانان را چگونه رصد می‌کنید تا بر اساس آن برنامه‌سازی کنید؟


جوانان به دلیل ماهیت سنی‌شان به تفریح و شاد بودن نیاز دارند. از سوی دیگر، سبک زندگی جوان ایرانی نسبت به یک جوان اروپایی مشخص است. بنابراین با توجه به اقتضائات و مختصات فرهنگی برنامه‌های متنوعی می‌سازیم. آسیب‌هایی وجود دارد که به صورت بالفعل و بالقوه در جوانان قابل مطالعه و بررسی است. در این باره می‌توان به اشتغال، ازدواج، هویت و امید و ناامیدی اشاره کرد. جوانان در معرض این آسیب‌ها قرار دارند و رسانه باید با ظرافت و پرداخت درست به این موضوعات بپردازد و ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار دهد.


باید قبول کرد، نسل جوان به عنوان موتور محرکه جامعه با این موضوعات درگیر است. رسانه به اندازه سهم خودش باید مسائل جوانان را از نهادها و دستگاه‌های مربوطه مطالبه‌گری کند و به امید و امیدآفرینی بپردازد.


یکی دیگر از مسائل جوانان هم گرایش به سمت اعتیاد است که آسیب جدی به آنها زده است. به این موضوع هم می‌پردازیم.


فکر می‌کنید امسال تا چه اندازه موفق به تامین دغدغه جوانان شده‌اید؟


در مجموع خوب بوده، اما هنوز با ایده‌آل ما فاصله دارد. مسائل جوانان برایمان اهمیت دارد و از طرفی، روز به روز شکل و ماهیت نیاز جوانان و مسائل آنها تغییر می‌کند. سعی می‌کنیم، خوراک مناسب به مخاطب بدهیم. در حال حاضر، شبکه سه تبدیل به آشیانه اصلی جوانان شده است. البته این آشیانه باید روز به روز آبادتر و گرم‌تر شود و محتوای برنامه‌ها غنی‌تر باشد تا بتوانیم از این طریق با شبکه‌های معاند ماهواره‌ای مقابله کنیم. برنامه‌های ورزشی شبکه همیشه پر مخاطب است. در حوزه فرهنگی، معارفی و اجتماعی هم توانسته‌ایم نیاز جوانان را تا حدودی پاسخ بدهیم.


تاکید ریاست سازمان هم بر این است که برنامه‌های شبکه، مولفه جوان‌گرایی داشته باشد. به همین دلیل، شورای مشورتی جوانان را با حضور افرادی که در طیف سنی 18 تا 35 سال هستند، تشکیل دادیم. این افراد، هم دست به قلم هستند و هم جایگاه خوبی دارند. تلاش می‌کنیم، از مشاوره آنها برای پیشرفت برنامه‌ها در حوزه جوانان استفاده کنیم. این جوانان اهل ذوق هستند.


فکر می‌کنید، چرا به صورت کامل نتوانسته‌اید پاسخگوی نیاز جوانان باشید‌؟


مشکلات زیادی سر راه داشتیم. در این باره، می‌توان به تجهیزات، استودیو، نیروی انسانی متخصص و بودجه اشاره کرد که همه این موارد دست به دست هم داد، اما تحولات شبکه سه در راه است. سال 96، سال تحول شبکه سه خواهد بود.


جوانانی که برای شورای مشورتی انتخاب کردید، چگونه رصد شده‌اند؟


جوانانی را که در حوزه‌های مختلف صاحب تخصص و نظر بودند، از دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و ... شناسایی کرده‌ایم.


پس به این مساله توجه می‌کنید که گروه مشاوران برنامه‌سازی در شبکه سه صرفاً تشریفاتی نباشد؟


بله. ما از حضور جوانان به شکل جدی استفاده می‌کنیم تا خودشان را در قاب شبکه سه ببینند. بعد از شناسایی موضوعات مبتلابه جوانان، بر اساس اولویت‌ها برنامه‌سازی می‌کنیم‌. اتاق فکر به هیچ وجه تشریفاتی نیست و تصمیم‌هایش به محتوای برنامه‌ها اضافه خواهد شد.


یکی از سریال‌های پرمخاطب امسال شبکه سه، لیسانسه‌ها بود. آیا باز هم قصد دارید سریال‌های پرمخاطب برای سال 96 بسازید؟ در شش ماهه ابتدای سال، خیلی در این باره به موفقیت دست پیدا نکرده بودید.


زمان ما در شش ماهه ابتدای سال برای ساخت مجموعه کم بود. قبول داریم سریال‌های پر مخاطب پخش نشد، اما سریال‌ها متوسط بود، نه ضعیف. سال 96 با قدرت بیشتری در این حوزه کار خواهیم کرد و مخاطبان شاهد سریال‌های بسیار جذاب و تماشایی خواهند بود.


برای سال 96 چه سریال‌هایی خواهید ساخت؟


تصویربرداری سریال نفس به کارگردانی جلیل سامان تا پایان سال ادامه خواهد داشت و احتمالا ماه رمضان روی آنتن می‌رود. سریال پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد در حال ضبط است. با توجه به نظرسنجی‌ها و بازخوردهای مثبت مردمی، فصل دوم سریال لیسانسه‌ها تولید می‌شود. سریال آرماندو هم به کارگردانی احسان عبدی‌پور تولید خواهد شد. سریال‌های مهر نامیرا به کارگردانی جواد افشار، سوگند به کارگردانی همایون اسعدیان و آهو مراحل پیش‌تولید را سپری می‌کنند تا سال آینده پخش شوند. به یاری خداوند و حمایت مالی مسئولان سازمان صدا و سیما سال 96، سال پر تراکم شبکه سه به لحاظ فیلم و سریال خواهد بود.


تکلیف سریال سرزمین کهن چه خواهد شد؟


در حال حاضر این سریال تصویربرداری و بعد از اصلاحات سال آینده پخش می‌شود، ان‌شاء‌الله.


آیا کارگردانان حرفه‌ای برای ساخت سریال‌ها دعوت به همکاری شده‌اند؟


بله، کارگردانان خوب انتخاب شده‌اند. دنبال این هستیم که با سریال‌های جذاب بینندگان را جذب کنیم. سریال‌های ضعیف نمی‌سازیم.


در حوزه برنامه‌های اجتماعی تاثیرگذار چه برنامه‌ای دارید؟ آیا برنامه شوک ادامه خواهد داشت؟


بله، برنامه شوک ادامه دارد. برنامه جریان هم با محوریت اعتیاد پخش می‌شود. در کنار برنامه‌های اجتماعی به تولید مسابقات هم توجه می‌کنیم. مسابقه پر هیجان سیمرغ پخش می‌شود که در حال حاضر دکورهایش در حال ساخت است. این مسابقه بعد از عید روی آنتن می‌رود.


در فکر تولید نودهای اجتماعی هم هستید؟


بله، چند برنامه خوب داریم که در مرحله آماده شدن قراردارد.


شنیده‌ایم، شبکه سه در تدارک ساخت برنامه‌ای برای نوجوانان است. آیا صحت دارد؟


بله، یک برنامه با نام «هواتو دارم» طراحی شده است. دو کارشناس به نام دکتر بانکی و دکتر حدیدی به مسائل و مشکلات نوجوانان در نوجوانی می‌پردازند که دوران حساس و بحرانی است.


مگر شبکه سه برای جوانان تعریف نشده است؟ پس چرا برای نوجوانان برنامه می‌سازید؟


در تلویزیون، تعداد برنامه‌ها برای نوجوانان کم است. هر چند شبکه‌ای برای نوجوانان با نام امید داریم، اما خانواده‌ها که بیننده برنامه شبکه سه هستند، انتظار دارند ما برای نوجوانان هم برنامه‌ای داشته باشیم. به همین دلیل، ما پاسخ مثبت به این نیاز مخاطبان دادیم. این برنامه سال آینده پخش می‌شود.


در حوزه برنامه‌های ورزشی قرار نیست شاهد تغییراتی باشیم؟


گروه ورزش طرح‌های خوبی ارائه کرده، اما متاسفانه در جدول پخش جا نداریم این برنامه‌ها را قرار بدهیم. تلاش می‌کنیم برنامه‌های ورزشی شبکه سه در راستای حمایت از ورزش و ورزشکاران باشد.


امسال در برنامه نود اتفاقاتی افتاد و عادل فردوسی‌پور به موضوعاتی در برنامه پرداخت که به‌هیچ‌وجه، ارتباطی به این برنامه ورزشی نداشت؛ مثل صحبت کردن درباره حادثه پلاسکو.


این اتفاق همیشه نیفتاده، اما وقتی مساله مهمی مثل حادثه پلاسکو اتفاق می‌افتد، همه موظف هستیم به این موضوع بپردازیم، هر چند کوتاه.


با توجه به گذشت 20 سال و اندی از راه‌اندازی شبکه‌سه، فکر می‌کنید این شبکه باز هم به دوران اوجش برمی‌گردد؟


شبکه سه از 14 آذر 1372 با عنوان شبکه ورزش و جوان راه‌اندازی شد. در طول این سال‌ها با پخش برنامه‌های جذاب توانست خود را به عنوان شبکه پربیننده به مردم معرفی کند. بنابراین ما تلاش می‌کنیم حداقل مخاطبان خود را حفظ کنیم و به افزایش آنها، اعتماد و رضایتشان کمک کنیم.


یعنی به دنبال جذب مخاطب جدید نیستید؟


مسلما به فکر مخاطب جدید هم هستیم، اما مخاطبان ما دائمی هستند.


برای ایام نوروز چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟


برنامه‌های جادوی صدا 2، مهمان ما باشید و آقای گزارشگر پخش می‌شوند. سریال هم داریم.


اجرای برنامه سال تحویل را به کدام‌یک از مجریان می‌سپارید؟


احسان علیخانی اجرا خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب