دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1395 - 12:27
در پاسخ به آنا:

حاجیان‌زاده: قصه‌گویی ابزار کتاب‌خوان کردن کودکان است

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و برنامه‌های این جشنواره تشریح شد.
کد خبر : 158445

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری در این نشست، درباره قصه‌گویی گفت: «به چند دلیل ما معتقدیم هنر قصه‌گویی، یک هنر مردمی است، اول اینکه مخاطبان قصه، تمام کودکان و نوجوانان کشور هستند و حتی بزرگسالان نیز به شنیدن قصه علاقه‌دارند. دومین دلیل این است که صاحبان این هنر، مادران، کتاب‌داران، مربیان و مردم هستند یعنی این هنر منحصر به عده‌ای خاص یا در انحصار جریان‌های اقتصادی نیست.»


وی ادامه داد: «دلیل دیگر بر مردمی بودن هنر قصه‌گویی این است که محتوای قصه‌ها معمولا برگرفته از تجربه‌های زیستی مردم و اقوام مختلف است. از طرفی قصه‌گویی روشی برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم فرهنگی، دینی و تربیتی است و خداوند نیز در قرآن، بخشی از آموزه‌های خود را در قالب قصه نازل کرده است.»


حاجیان‌زاده درباره نوزدهمین دوره جشنواره قصه‌گویی توضیح داد: «این دور از جشنواره، چند قسمت دارد که عبارتند از قصه‌گویی در دو شکل ملی و بین‌المللی، مقاله‌نویسی و سمینار، داستان‌نویسی رضوی و برنامه‌های جنبی که از 27 بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری آغاز و تا یکم اسفندماه ادامه می‌یابد.»


وی گفت: «شرکت‌کنندگان و قصه‌گویان، یا مربیان کانون‌اند، یا قصه‌گویان آزاد، یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، یا مربیان مراکز فراگیر، یا قصه‌گویان جشنواره رضوی و یا اعضای نوجوان کانون. ما در این جشنواره، سه بخش رقابتی داریم که عبارتند از قصه‌گویی ملی، بین‌المللی و مقالات.»


مدیر عامل کانون ضمن اشاره به برگزاری 570 برنامه قصه‌گویی در سراسر کشور در طول سال و حضور 43 هزار و 168 نفر در این برنامه‌ها، ادامه داد: «مجموعا در این دوره از جشنواره چهار هزار و 305 اثر به دبیرخانه رسیده است که در بخش‌های مختلف به این شرح، تقسیم می‌شوند: در بخش مربیان کانون هزار و 90 مربی داشتیم که در مرحله استانی 490 مربی انتخاب و در 20 مربی برای شرکت در جشنواره، انتخاب شده‌اند.»


وی افزود: «از تعداد 747 قصه‌گوی آزاد، 136 نفر در مرحله استانی و 5 نفر برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند که از بین آن‌ها 3 نفر به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد. همچنین 446 پدربزرگ و مادربزرگ قصه‌گو داشتیم که در بخش استانی 36 نفر انتخاب شدند و در جشنواره 10 نفر از آن‌ها قصه‌گویی می‌کنند که از 2 نفرشان تجلیل به عمل خواهد آمد.»


حاجیان‌زاده ادامه داد: «در بخش قصه‌گویان نوجوان، از تعداد هزار و 736 قصه‌گو، 165 قصه‌گو در بخش استانی و نهایتا 11 نفر برای جشنواره انتخاب شده‌اند که از تمام آن‌ها تجلیل می‌شود. در بخش رضوی 8 نفر به جشنواره رسیده‌اند که سه برگزیده خواهیم داشت و در بخش مربیان فراگیر نیز 17 شرکت کننده داریم داشت که از یکی از آن‌ها به عنوان نفر برگزیده تجلیل می‌شود.»


وی درباره بخش‌های ملی و بین‌الملل این جشنواره نیز توضیح داد: «در این بخش 72 قصه از 38 کشور به دبیرخانه ارسال شد که داوران 11 قصه را برای حضور در جشنواره انتخاب کرده‌اند. همچنین 2 قصه‌گو از اندونزی و آلمان نیز به عنوان داور انتخاب شده‌اند که به همراه مصطفی‌رحماندوست آثار این بخش را داوری می‌کند.. در بخش ملی نیز از بین آثار ارسال شده 57 اثر انتخاب شدند که از این تعداد، 42 قصه در بخش ملی و 15 قصه در بخش بین‌المللی با رقبای خارجی خود از کشورهای اسپانیا، آلمان، کوبا،‌ استرالیا، هند و... رقابت خواهند کرد.»


مدیرعامل کانون درباره بخش مقالات نیز گفت: «در این بخش 162 چکیده اثر به دبیرخانه ارسال شد که از آن بین 82 اثر به مرحله نهایی رسیده و سه اثر نیز به عنوان برگزیده اعلام خواهند شد. در بخش داستان‌نویسی رضوی نیز 253 اثر رسید که سه برگزیده از این تعداد انتخاب خواهند شد.»


وی همچنین به برگزاری 10 نشست، کارگاه و سمینار علمی، اعزام قصه‌گویان جشنواره به بخش‌های مختلف تهران و رونمایی از سه کتاب را از جمله برنامه‌های جنبی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواند.


حاجیان‌زاده مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره را حضور نوجوان قصه‌گو خواند و گفت: «سال گذشته بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را اضافه کردیم و امسال نوجوانان قصه‌گو برای اولین بار یکی از بخش‌های جشنواره است. البته نشر قصه‌های دوره‌های قبلی از طریق پورتال کانون و فضای مجازی و ارتباط با آموزش و پرورش برای توسعه قصه‌گویی در مدارس از دیگر برنامه‌های ما در این دوره از جشنواره است.»


مدیرعامل کانون در پاسخ به خبرنگار آنا درباره معیارهای داوری آثار در این جشنواره گفت: «داوران برای انتخاب شرکت‌کنندگان داخلی، اجراهای زنده آن‌ها را دیده‌اند و آثار خارجی نیز از روی فیلم‌های ارسالی انتخاب شده‌اند. در داوری‌های نهایی نیز هم متن قصه‌برای داوران معیار است و هم چگونگی قصه‌گویی.»


وی در پاسخ به سوال دوم آنا با موضوع پژوهش در حوزه قصه‌های قدیمی در مناطق مختلف کشور اظهار داشت: «ما خارج از حیطه جشنواره،‌ یک کارپژوهشی در کانون انجام دادیم که حاصل آن انتشار 15 جلد قصه قومی و بومی بود که در جشنواره سال گذشته رونمایی شدند.»


حاجیان‌زاده همچنین درباره اهمیت توجه به مطالعه و تقابل احتمالی قصه‌گویی با آن به خبرنگار آنا پاسخ داد: «اگر در قصه‌گویی تنها به فرهنگ شفاهی محدود شویم، این تقابل ایجاد می‌شود؛ اما مربیان کانون بعد از قصه‌گویی، کتاب‌ قصه را به بچه‌ها معرفی می‌کنند تا آن را بخوانند. به عبارت دیگر قصه‌گویی برای ما، ابزاری برای کتاب‌خوان کردن کودکان است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب