«قاتل اهلی»؛ تیر خلاص به سینمای کیمیایی
سعید طاهری خبرنگار فرهنگی آنا؛ همه میدانستند پرحاشیهترین فیلم جشنواره امسال پس از حذف «کاناپه»، «لرد» و «کارت پرواز»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی است؛ آن هم نه به خاطر محتوای فیلم و موضوع سیاسی نصفه و نیمه آن؛ دعوای تهیهکننده و کارگردان و تهیه دو نسخه متفاوت از «قاتل اهلی» که هر کدام ادعای داستن نسخه بهتر را میکردند، جدی ترین جنجال جشنواره سی و پنجم بود و با وجود تمام تلاش ها و آشتیکنان های صوری و خواهش و تمنا از مسعود کیمیایی و منصور لشکریقوچانی برای آبروداری، همه میدانستند بالاخره جنجال بالا میگیرد...
«قاتل اهلی»؛ البته نسخه مسعود کیمیایی روی پرده سالن برج میلاد پخش شد: تصاویر موازی از گفتوگوی سیاسی و تند پرویز پرستویی در نقش دکتر جلال سروشی و کنسرت پولاد کیمیایی در نقش خوانندهای به نام بهمن، شروع فیلم بود. قصه فیلم، روایتگر دکتر جلال سروشی است که به خاطر بیپروایی و صداقتش، قصد جانش را کردهاند و بالادستیها مشغول پرونده سازی برای کنار زدنش هستند و از طرفی تنها دخترش عاشق بهمن شده است. در این میان پسر جوانی که از بچگی یتیم بوده و توسط سروش بزرگ شده، نقش قهرمان قصه کیمیایی را بازی میکند. همان قهرمان بد! همان قیصری که از اولین فیلم همراه کیمیایی است و همچنان در فیلمهایش برای آرمانهایش آدم میکشد. جوان با معرفتی که با چاقو سراغ آدمهای بد میرود و کلکشان را میکند و آخر سر هم با چاقویی در پهلو کشته میشود...
امیر جدیدی نقش قهرمان قصه کیمیایی را بازی میکند. بهترین بازیگر فیلم که جدای از دیالوگهای بد و خواستههای عجیب فیلمساز، نقشش را به نحو احسن بازی کرده و البته در این میان عاش دختر سروش هم هست؛ دختری که از کودکی با او بزرگ شده اما دختر عاشق بهمن است...
«قاتل اهلی»، نسخه مسعود کیمیایی تر از نسخهای است که تهیهکننده برای جشنواره آماده و ارسال کرده بود. حضور پولاد کیمیایی و پگاه آهنگرانی در فیلم کاملا اضافی است و حذف کردنشان نه تنها لطمه ای به فیلم نمیزند که به قصه سرعت هم میدهد. فیلم با کلیپهایی از قطعههایی از پولاد کیمیایی شروع، ادامه و پایان مییابد. قطعههایی که پولاد در گفتوگویی اعلام کرده بود قصد انتشارشان در قالب یک آلبوم در آیندهای بسیار نزدیک دارد!
تهبهکننده بارها اعلام کرده بود مسعود کیمیایی تحت تاثیر خواسته پسرش پولاد، قصد بالا بردن مدت زمان فیلم را دارد و این کار به کیفیت «قاتل اهلی» لطمه خواهد زد. اما هیچ کس حرف لشکریقوچانی بینوا را باور نکرد و حق را به کیمیایی دادند که به گفته خودشان بزرگ سینمای ایران است. نسخه بزرگ سینمای ایران، نسخه ای بدتر است که فقط مدت زمان حضور پولاد و کلیپهای او به آن اضافه شده و به زور صحنههای حضور او در فیلم جا داده شده است...
«قاتل اهلی» اثری قوی در کارنامه مسعود کیمیایی نیست؛ کارنامهای که در این سالها پر بوده از فیلمهای ضعیف و ناامیدکنندهای مثل «متروپل»، «جرم»، «رییس»، «محاکمه در خیابان» و... باید به این لیست بلند بالا «قاتل اهلی» را هم اضافه کند. فیلمی که آنقدر تماشاگرانش را خنداند که پولاد کیمیایی هم از کوره در رفت و رو به مخاطبان فیلم فریاد زد!
انتهای پیام/