دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

کاوه سجادی حسینی: سینما ذات بی‌رحمی دارد/ «فروشنده» شانس اصلی اسکار است

کاوه سجادی حسینی، کارگردان فیلم‌های «شب بیرون» و «بوفالو» که تجربه دستیاری فرهادی در «فروشنده» را هم دارد، درمورد جشنواره و فیلم‌های حاضر و همچنین تصمیم عوامل «فروشنده» برای تحریم اسکار امسال صحبت کرد.
کد خبر : 156425

کاوه سجادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا راجع به فیلمسازهای فیلم‌اولی و جوان‌ حاضر در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر گفت: «سعی کردم فیلم ها را ببینیم و تا اینجا فیلم های نسبتا خوبی از کارگردان های جوان در جشنواره حاضرند. به نظرم فیلم های کارگردان های فیلم‌اولی استاندارد هستند و از لحاظ کارگردانی و حرفه‌ای‌گری قابل قبول‌اند.»


بازی قواعد خودش را دارد


سجادی حسینی راجع به انتخاب های جشنواره گفت: «معمولا در جشنواره ها یک سری از کارگردانان رانده می‌شود و یک سری مانده؛ به این دلیل که جشنواره یک بازی است و هر بازی قواعد خودش را دارد. فیلمساز باید برد و باخت این بازی را بپذیرد. انتخاب فیلم ها هم یک سلیقه است و نمی‌شود به سینما مطلق نگاه کرد.»


اعتراض جرئی از هنر است


وی در مورد فیلم های ضعیف بخش جنبی هم گفت: «هر جشنواره یک بخش جنبی دارد که داوران بنا بر سلیقه شان فیلم هایی که دوست دارند را انتخاب می‌کنند و شاید اگر ما داور بودیم فیلم های دیگر ارا انتخاب می کردیم. در هر صورت اعتراض جزئی از هنر است.»


حضور در جشنواره باعث تازگی فیلم می‌شود


سجادی حسینی درمورد اکران فیلم ها در ایام جشنواره در استان های مختلف کشور و دیده شدن محصولات سینمایی و تاثیر در کاهش میزان فروش فیلم ها هم گفت: « به نظرم رو کردن دست فیلم سازها در جشنواره، از آنجایی که 35 سال به همین شکل اتفاق افتاده و این رویداد برگزار شده، بیشتر از اینکه لطمه بزند به به تازگی فیلم ها کمک می کند. نظرهای مخالف و موافق فیلم باعث می شود فیلم جان‌دار بماند و بحث پیرامون فیلم باعث تازه ماندن اثر می‌شود. در این 35 سال هم جشنوراه به همین روش کار کرده و ذات جشنواره همین است.»


جشنواره جای فیلم‌های هندی نسیت


این فیلمساز درمورد حضور فیلم های گیشه‌پسند حاضر در جشنواره هم گفت: «فیلم های بفروش باید بروند و در گیشه بفروشند. فیلمهایی که گیشه را نشانه رفته‌اند، جایی در جشنواره ندارند و فروش معیار درستی برای موافقیت‌شان نیست. فیلمهای جشنواره‌ای قرار نیست به عامه مردم جواب بدهند و باید به سینما جواب پس بدهند. من نمی گویم هنر برای هنر؛ ولی نباید در جشنوراه دنبال فیلم هندی بگردیم. هر چقدر فیلم هندی‌تر باشد، بیشتر استقبال می کنیم؛ در حالی که جشنواره جای نگاه و اندیشه تازه و نو است و این نگاه خطرناک است. همچنان فیلم‌های ما هالیوودی است و ساختار سه پرده ای و ماجرایی دارد. فیلم‌های درونی و درام‌هایی که درون انسان را نشان می‌دهند، جایشان خالی است؛ چون فستیوال برای این فیلم هاست.»


سینما ذات بی‌رحمی دارد


سجادی حسینی در مورد کنار گذاشته شدن فیلم برخی کارگردانان باتجربه سینما هم گفت: «سینما در هر صورت ذات بی رحمی دارد. چه جوان و چه مسن؛ اگر به روز نباشی و به گذشته اتکا کنی، کنار گذاشته می‌شوی. اگر تنها به خودمان بسنده کنیم و نبینیم و نخوانیم، در جا خواهم زد. انگار این اتفاق در فیلمسازهای قدیم افتاده و به خودشان ارجاع می کنند و وقتی با فیلم هاشان مواجه می‌شویم با خاطره و نوستالژی طرف هسیتم. ذات سینما پویایی و زندگی است و انسان معاصر در حرکت است و سینما باید در حرکت باشد و فیلمساز پیر و جوان اهمیتی ندارد.»


تحت تاثیر فرهادی سمت سینمای قصه‌گو رفته‌ام


این فیلمساز درمورد فیلم تازه خودش هم گفت: « فیلمنامه‌ام بالاخره کامل شد و فیلم را ابتدای سال بعد کلید می زنیم. برایم جذابتر است که در جشنواره بعد فیلم را رونمایی کنم؛ اما به تهبه کننده بستگی دارد. در این فیلم مخاطب را هدف گرفته ام و سمت سینمایی رفته ام که مخاطب را همراه کند و این تصمیم شاید تحت تاثیر همکاری با اصغر فرهادی تشدید هم شده و فیلمی قصه گو را خواهم ساخت.»


«فروشنده» شانس اصلی اسکار است


سجادی حسینی که تجربه دستیار اصغر فرهادی در فیلم «فروشنده» را دارد درمورد تصمیم ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی پس از تصمیم ترامپ برای جلوگیری از ورود ایرانیان به آمریکا، گفت: «‌تصمیم اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی، موضع‌گیری درست و دقیق و هوشمندانه ای بود؛ ولی چیزی که مهم است «فروشنده»‌ای‌ است که با این اتفاقات تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد چون زنده و پویاست و زندگی خودش را می‌کند. «فروشنده» فیلم بزرگی است که از پس خودش برمی‌آید. «فروشنده» شانس اصلی اسکار است، هرچند آنجا هم موضوع سلیقه است و عده زیادی قرار است فیلم ها را داوری کنند. این موضوع‌گیری راجع به تبعیض و رفتار غیرانسانی است. ما راجع به ضدقهرمان حرف می زنیم»


گفت‌وگو از سعید طاهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته