دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بانک توسعه صادرات خبر داد:

گشایش دو خط اعتباری جدید برای واردات مواد اولیه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از افتتاح دو خط اعتباری خارجی جدید برای واردات مواد اولیه به ارزش 175 میلیون یورو خبر داد.
کد خبر : 156289

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بانک توسعه صادرات ایران به دنبال دریافت خطوط اعتباری برای واردات مواد اولیه کارخانجات ایرانی از بانک‌های خارجی است، افزود: تا کنون دو قرارداد در این باره نهایی شده و به زودی به امضا می‌رسد.


وی تصریح کرد: یکی از این خطوط اعتباری مربوط به اگزیم بانک کره جنوبی به رقم 100 میلیون یورو و دیگری مربوط به یک بانک ترکیه‌ای به مبلغ 75 یورو است که این اقدام با هدف کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط صورت گرفته است.


صالح‌آبادی ادامه داد: توسعه همکاری‌ها با سایر اگزیم بانک‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و تا کنون مذاکرات خوبی برای توسعه همکاری‌ها چه برای گشایش خطوط اعتباری کوتاه مدت و چه گشایش خطوط اعتباری بلند مدت داشته‌ایم و اکنون در حال تبادل مدارک هستیم.


صالح‌آبادی تاکید کرد: همچنین بانک توسعه صادرات به دنبال اعطای خطوط اعتباری به بانک‌های خارجی است تا اگر صادر کننده‌ای بتواند مشتریان خود را در دیگر کشورها شناسایی و به خرید محصول ایرانی ترغیب کند، تبادل نقدینگی میان خریدار و فروشنده تسهیل شود. به عبارتی در صورتی که خریدار خارجی نتواند پول خود را به صورت نقد پرداخت کند بانک توسعه صادرات آمادگی دارد تا خط اعتباری را به بانک کشور مذکور اختصاص دهد.


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی نیز اضافه کرد: اکنون با 118 بانک در دنیا رابطه کارگزاری داریم و 30 هزار حساب نیز نزد بانک‌های مختلف افتتاح شده است. البته نزد 48 کشور افتتاح حساب داشته‌ایم که شامل 22 کشور اروپایی، 9 کشور آسیایی، 6 کشور آفریقایی و یک کشور در آمریکای جنوبی است.


وی عنوان کرد: توسعه روابط کارگزاری بانک با سایر کشورهایی که هدف صادراتی و یا واردات مواد اولیه هستند در دستور کار ما قرار دارد که از این دست می‌توان به کشور برزیل به عنوان یکی از کشورهای هدف اشاره کرد. در همین راستا در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که اخیرا در برزیل برگزار شد توسعه روابط بانکی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.


رشد 10 درصدی سرمایه در گردش


صالح‌آبادی میزان تسهیلات اعطایی این بانک را از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بالغ بر 38 هزار و 433 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:‌ سرمایه در گردش بانک توسعه صادرات در مدت مذکور رشد 10 درصدی را تجربه کرد و بیشتر تسهیلات ما به سرمایه در گردش اختصاص داشت تا اگر بنگاه‌هایی پایین‌تر از ظرفیت تولید کار می‌کنند، به ظرفیت اسمی خود برسند.


وی میزان وام قرض‌الحسنه ازدواج اعطایی این بانک را نیز طی یک سال گذشته بالغ‌بر 40 میلیارد ریال عنوان کرد.


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره مانده تسهیلات این بانک نیز اضافه کرد: مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات 147 هزار و 649 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین تعداد تسهیلات اعطایی به یک هزار و 942 فقره می‌رسد که رشد 21 درصدی را طی یک سال گذشته داشته است.


صالح‌آبادی بیان کرد:‌ مانده بهره‌های ارزی بانک توسعه صادرات ایران یک میلیارد و 320 میلیون دلار است که این مانده مربوط به خطوط اعتباری دریافتی از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی است.


وی مانده سپرده‌های ریالی این بانک را نیز 16 هزار و 908 میلیارد ریال اعلام کرد که بر اساس این آمار از رشد 84 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.


صالح‌آبادی تاکید کرد: ضمانت‌نامه‌های ارزی بانک توسعه صادرات ایران بالغ بر 32 میلیون دلار بوده که رشد 953 درصدی را ثبت کرده است. همچنین مجموع ال سی ارزی بانک نیز از ابتدای امسال تا پایان دی ماه 15 میلیون دلار و حواله‌جات ارزی معادل 2/7 میلیارد دلار بوده است.


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره بین‌المللی شدن بانک ایران و ونزوئلا نیز گفت: این بانک با مشارکت دو کشور ایران و ونزوئلا راه‌اندازی شد اما با توجه به کم بودن حجم مراودات با این کشور اعلام کردیم که در صورت تمایل کشوری ثالث امکان توسعه تعاملات وجود دارد. حتی ایده‌ای نیز وجود داشت که این بانک بتواند بانک مشترک ایران و آمریکای جنوبی باشد.


وی تاکید کرد: علاقه‌مند هستیم تا بانک ایران و ونزوئلا هم مشابه بانک ایران و اروپا باشد و امیدواریم در آینده این امر محقق شود که البته فعلا در حال مذاکره با بانک‌های مختلف هستیم.


تسویه بدهی‌های ایران‌خودرو و سایپا به بانک توسعه صادرات


صالح‌آبادی درباره حجم بدهی‌های دو شرکت ایران خودرو سایپا به بانک توسعه صادرات اظهار کرد:‌ در حال حاضر این دو شرکت هیچ بدهی به بانک توسعه صادرات ندارند. البته در گذشته تسهیلاتی را دریافت کردند که تسویه شده است.


وی ادامه داد: امکان ارائه تسهیلات به ایران خودرو و سایپا وجود دارد اما این امر نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار در ازای میزان صادرات صورت گرفته این دو شرکت دارد.


صالح‌آبادی درباره بدهکاران دانه درشت بانک توسعه صادرات ایران نیز تاکید کرد: بدهکاران ما عمدتا شرکت‌ها هستند بنابراین جنس مطالبات ما با سایر بانک‌ها نیز متفاوت است.


وی رقم این بدهی‌ها را بالغ بر 400 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی و یک شرکت خصوصی برای ساخت نیروگاه در عراق مشتریان عمده ما هستند.


صالح‌آبادی درباره فعالیت این شرکت برای توسعه صادرات پتروشیمی کشور نیز بیان کرد:‌ مجموع پرونده‌های این بانک طی چند سال اخیر در حوزه پتروشیمی بالغ‌بر 4/2 میلیارد دلار بوده است و بانک توسعه صادرات ایران تا کنون تامین مالی پتروشیمی‌هایی از قبیل بوشهر، گچساران، کردستان،‌ سلمان فارسی و ... را انجام داده که بدین ترتیب افزایش صادرات پتروشیمی جزء اولویت‌های ما بود است.


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره فعالیت این بانک در حوزه توسعه فناوری‌های های‌تک نیز گفت: صندوق سرمایه‌گذاری شریف با همکاری دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شد و بانک توسعه صادرات ایران نیز خط اعتباری 100 میلیون دلاری را به آن اختصاص داد.


لزوم افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران


وی درباره درخواست این بانک برای افزایش سرمایه نیز تصریح کرد: از آنجا که بانک توسعه صادرات ایران سپرده محور نیست و ما در مجموع 40 شعبه در سراسر کشور داریم بنابراین به علت شعبه‌محور نبودن نمی‌توانیم همانند سایر بانک‌ها جذب سپرده داشته باشیم.


صالح‌آبادی ادامه داد: بر همین اساس اتکای ما به خطوط اعتباری بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، اعتبارات دریافتی از بانک‌های خارجی و سرمایه بانک است بنابراین نیاز به افزایش سرمایه داریم که آخرین بار این اقدام در سال 86 صورت گرفته است.


تسهیلات اعطایی به صادرکنندگان با نرخ 16 درصد


وی با اشاره بر راه‌اندازی باشگاه مشتریان در سال گذشته گفت: با افتتاح این باشگاه صادر کنندگان می‌توانند با بانک درارتباط باشند و تعامل دو سویه مناسبی برقرار شده است امیدواریم برای توسعه صادرات بتوانیم بنا به چهارچوب و ظرفیت منابع بانکی به صادرکنندگان کمک کنیم.


به گفته وی 7 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک توسعه صادرات ایران جذب شده که با نرخ 16 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته است.


وی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ریسک سیاسی احتمالی برای روابط بانکی ایران با سایر کشورها نیز خاطر نشان کرد: روابط بانکی ما طی یک سال گذشته با بانک‌های مختلف ایجاد شده و سوئیفت نیز اکنون برقرار است. عمده روابط شکل گرفته بر مبنای ارز خارج از دلار آمریکا و به صورت یورو و سایر ارز‌ها است و از آنجا که عزم کشورهای اروپایی نیز نشان از تمایل آنها به برقراری روابط تجاری با ایران است بنابراین فکر نمی‌کنم که در سطح روابط شکل گرفته خللی ایجاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته