دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 13:07
معاون وزیر نفت اعلام کرد:

فاینانس آسیایی در راه پالایشگاه‌های ایران/ نیاز 3 میلیارد دلاری نخستین پالایشگاه خاورمیانه برای کیفی سازی

جذب فاینانس برای کیفی سازی پالایشگاه ها از شرق آسیا،‌ افزایش صادرات فرآورده های نفتی ایران و پیش راه اندازی واحد بنزین سازی ستاره خلیج فارس از مهمترین مواردی بود که معاون وزیر نفت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران مطرح کرد.
کد خبر : 155673

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران،‌ صبح امروز به مناسبت دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه گزارش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران،‌ روز گذشته نخستین کوره بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس روشن شد.


از همین رو پیش راه اندازی واحد بنزین سازی ستاره خلیج فارس آغاز شده است و بخشی از نفتای تولید شده به این واحد تزریق می شود.


کاظمی ادامه داد:‌ با توجه به پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و انتقال تجهیزات مورد نیاز به کشور،‌ می توان امیدوار بود تا در سال آینده ایران به صادر کننده بنزین تبدیل شود.


وی افزود: محصولات تولید شده در پالایشگاه ستاره خلیج فارس همگی دارای استاندارد یورو 4 است و از همین رو برای صادرات محصولات این پالایشگاه نگرانی وجود ندارد.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به محصولات تولیدی در 8 پالایشگاه سیراف نیز اشاره کرد و ادامه داد: این پالایشگاه‌ها با هدف صادرات محصولات ساخته شده و از همین رو کلیه استانداردهای تولید سوخت یورو 4 را داراست.


کاظمی افزود: البته نفتای تولید از این 8 پالایشگاه می‌تواند به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها نیز مورد استفاده قرا گیرد و پیشرفت این پروژه نیز مطلوب به نظر می رسد.


وی گفت:‌به طور کلی می‌توان گفت در ساخت پالایشگاه های جدید رعایت استانداردهای یورو 4 در اولویت قرار دارد.


به گفته کاظمی در روزهای پیک مصرف و سرمای زمستان،‌ روزانه 700 میلیون مر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که اگر قرار بود با سوخت مایع جایگزین شود،‌معادل 4.5 میلیون بشکه فرآورده می شد.


وی به قطع گاز جایگاه های سی ان جی در استان های شمالی اشاره کرد و افزود:‌با کاهش مصرف گاز در اواخر بهمن ماه،‌ مشکل تامین گاز پایدار جایگاههای سی ان جی رفع خواهد شد.


14 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت فرآوردهها


معاون وزیر نفت در ادامه گفت:‌ در پالایشگاه‌های کشور باید به سمت کیفی سازی محصولات برویم و پروژه های ارتقای کیفیت پالایشگاه‌ها را در دستور کار داشته باشیم.


وی در این مورد با اشاره به اینکه برای کاهش سهم مازوت و نفت کوره از تولید فرآورده پالایشگاه ها به سرمایه گذاری بزرگی نیاز است،‌ افزود:‌ برای این کار به 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که باید از محل صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه خارجی تامین شود.


کاظمی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها تا سال 1404،‌ میزان تولید مازوت در سبد پالایشگاه ها به زیر 10 درصد خواهد رسید . این در حالی است که اکنون 24 درصد از تولیدات پالایشگاه ها را مازوت تشکیل می دهد.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: برای کیفی سازی پالایشگاه آبادان به 3 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.


وی به جذب سرمایه خارجی برای این امر اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر، ‌ال سی مقدماتی چین برای پالایشگاه آبادان به میزان 1.3 میلیارد دلار باز شده است و در تلاشیم تا 1.7 میلیارد دلار باقی مانده نیز به زودی محقق شود.


کاظمی افزود: با این کار، ‌تولید مازوت در پالایشگاه آبادان از 40 درصد به 22 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.


به گفته وی پالایشگاه های تهران، ‌اصفهان، ‌بندرعباس و تبریز نیز در حال مذاکره با ژاپن برای جذب سرمایه هستند.


معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال آنا در خصوص کشورهای تامین کننده فاینانس، با اشاره به اینکه چین،‌ ژاپن و کره جنوبی بیشترین سهم را برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها خواهند داشت،‌ گفت: ‌البته با کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا نیز مذاکراتی انجام شده است.


رشد 5 درصدی مصرف بنزین در سال جاری


کاظمی رشد مصرف بنزین در کشور طی 10 ماه سال جاری را 5 درصد عنوان و کرد و افزود:‌ این در شرایطی است که تعداد خودرو و موتورسیکلت در کشور رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد و رشد تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین رشد 5 درصدی مصرف بنزین قابل قبول خواهد بود.


وی به تولید 61 میلیون تن بنزین در کشور اشاره کرد و گفت:‌ 35 درصد از این میزان را بنزین با استاندارد یورو 4 تشکیل می‌دهد.


کاظمی میزان واردات بنزین را نیز 11.8 میلیون لیتر در روز دانست و ادامه داد:‌ با توجه به کیفی سازی محصولات،‌ میزان مصرف نفت خام پالایشگاه های کشور،‌ از 1.85 میلیون بشکه در روز به 1.7 میلیون بشکه در روز رسیده است.


وی افزود:‌ در حال حاضر 90 میلیون لیتر نفتگاز،‌64 میلیون لیتر نفت کوره و 6 هزار تن گاز مایع در پالایشگاه های کشور تولید می شود.


معاون وزیر نفت ظرفیت توزیع سی ان جی در کشور را 40 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت:‌با این وجود روزانه تنها 21 میلیون متر مکعب سوخت گیری می شود و در اینراه نیازمند فرهنگ سازی و تولید خودروهای پایه گاز سوز هستیم تا سهم این بخش افزایش پیدا کند.


کاظمی همچنین به افزایش صادرات فرآورده های نفتی در سال آینده اشاره کرد و گفت:‌ در سال آینده روزانه تا 600 هزار بشکه فرآروده از کشور صادر خواهد شد. البته صادرات 5 فرآورده یارانه ای همچنان در انحصار دولت باقی می ماند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته